Gå til innhold
  • Bli medlem

aleneklatring


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

er det noen som kjenner til noen bøker som omhandler klatring alene, i første omgang gjelder det topptauklatring. får vel begynne der når det gjelder dette også:?:

på forhånd tusen takk

lars

Annonse
  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

156044858X.01._BO2,204,203,200_PIlitb-dp-500-arrow,TopRight,32,-59_AA240_SH20_SCLZZZZZZZ_.jpg

Jeg kjøpte en bok som heter "The High Lonesome: Epic Solo Climbing Stories" engang jeg var i USA. Artig lesestoff og dramatiske historier fra virkligheten. Du finner den her:

http://www.amazon.com/gp/product/156044858X/103-7500569-0685406?v=glance&n=283155

Men det var vel kanskje ikke dette du var ute etter. Det står vel et par setninger om clogging (dvs. klatre på topptau med tauklemme) i de fleste lærebøker om klatring. Men dette er definitivt ikke noe man starter med før man har klatret endel, spesielt ikke når man befinner seg helt alene på et klatrefelt.

  • 2 måneder senere...
Skrevet
Men dette er definitivt ikke noe man starter med før man har klatret endel, spesielt ikke når man befinner seg helt alene på et klatrefelt.

(Siterte kun det jeg skal kommentere, jeg vet at innlegget var lenger.)

edit: ADVARSEL : INGEN MENNESKER BØR FORSØKE SEG PÅ ALENEKLATTRING

(medmindre de allerede har kreft eller AIDS og bare venter på å dø) :edit

Aleneklattring, ahh, den optimale måten å klattre på. Jeg har stort sett alltid klattret alene, med unntak av de gangene jeg var på diverse kurs, DNT, Aak, NGF osv. Selvfølgelig er det tryggest å ta kurs, men tenk på pionerene for hundre år siden, de hadde da ikke noe kurstilbud, men det hindret dem ikke fra å klattre.

Har vi fri vilje, eller skal samfunnet være barnepike ?? Jeg har klattret siden 1986, men opplever fortsatt at når jeg f.eks. clogger på en liten vegg borti nabolaget, så stopper turgåere for å fortelle meg at det er farlig å klattre alene !!! Noen ganger føler jeg for å spytte på dem.

Når det gjelder clogging, så bør man ha et lodd på 2 kg som man fester med skolisse og vikingknute helt nederst i tauet. Da slipper man å hele tiden måtte dra inn slakk. Noen sier at du må ha et 6mm tau i viking/prusnik-knute rett over cloggeren, for sikkerheten, men det er bare tull. Er en slik knute for stram, så hindrer den cloggeren i å gli oppover, og er den for slakk så har den ingen effekt hvis cloggeren svikter. Da er det mye bedre å bruke en Petzl Shunt, den er enkel og tåler en belastning på 400 kg før den begynner å skli, og den er skånsom mot tauet.

Friklatring er heller ikke noe problem alene. Fest tauet på standplass med en Petzl p20 Clown holder for tauløkke til p12. Bare husk å vri den opp-ned så taudraget blir korrekt. Du kan også bruke en fjellbolt, men da må du bruke carabin også, og den vrir seg. Så tar du ut 5 meter med tau og lager et 8-tall som du fester meg skrucarabin til selen.

Nå klattrer du vanlig, og legger inn forankringer som vanlig. Når tauet er stramt, heng deg i en sky-hook, ta ut 5 meter tau til og fest til selen med skrucarabin, løsne den første knuten, og så kan du klattre 5 meter til. Klattre slik hele taulengden, og på neste standplass fester du et statisk tau med samme lengde som klattretauet, rappelerer ned, og jumarerer opp mens du rensker opp forankringene.

Denne teknikken er forresten beskrevet på side 75 i boka :

KLATTRING

Håndbok i fjellsport .Jon Gangdal

aschehoug

ISBN 82-03-15518-9

Enkelt og morsomt, ingen kjedelig dødtid med sikkring av makker, det er du som er i aksjon hele tida.

Adler.

edit: ADVARSEL : all fjellklattring er livstruende, og uansett hvor mange tau og carabiner du bruker kan du fortsatt risikere att lynet slår ned i deg, en basehopper treffer deg i hodet, en usynlig hånd dytter deg ut eller at selve fjellet er råttent og løser seg plutselig opp. Eller at taukameraten din prøver å ta livet av deg for å overta dama di.

All fjellklattring er egentlig en form for raffinert selvmordsforsøk, noe som er strengt forbudt, og alle som overlever selvmordsforsøk vil bli straffet.

FORBY FJELLKLATTRING FØR ENDA FLERE FORSTUER EN TÅ, ELLER NOE SÅNT :edit

takk

Skrevet
Nå klattrer du vanlig, og legger inn forankringer som vanlig. Når tauet er stramt, heng deg i en sky-hook, ta ut 5 meter tau til og fest til selen med skrucarabin, løsne den første knuten, og så kan du klattre 5 meter til. Klattre slik hele taulengden, og på neste standplass fester du et statisk tau med samme lengde som klattretauet, rappelerer ned, og jumarerer opp mens du rensker opp forankringene.

Adler.

Vennligst vær overbærende med svaret, for dette har jeg ingen erfaring med selv.

Jeg bare lurte på om hvorfor det er uhensiktsmessig å rappelere på klatretauet, og renske forankringene på vei ned?

Å slippe et ekstra tau i bagasjen kunne jo være ønskelig...

Jeg kan forstå at det er ugreit med jumar på et slengende tau. Men dersom en kan klatre opp igjen med løpende sikring på klatretauet istedet for jumar (prusik). Kan en slippe unna med ett tau?

Skrevet

Tid, G-arnt, tid. Å rappelere ned et tau med masse forankringer tar tid. Der er raskere å ha et eget, statisk tau til rappelering/jumarering. Dessuten får du da et reservetau, i tilfelle steinsprang ødelgger det første tauet. Jeg har ofte klatret i tau som har vært så oppfliset at du tydelig ser kjernen, og da ønsker du at du hadde et ekstra tau.

Men dette er smak og behag. Jeg har prøvet og feilet gjennom mange år, og kommet frem til en metode som passer for meg selv. Selvfølgelig har andre klatrere andre behov. Husk at fjellklatring er anarkistisk, det finnes ingen fasit som sier at alle MÅ gjøre sånn og sånn.

Adler

  • 2 uker senere...
Skrevet

Slike forum kan være nyttige for utveksling av erfaringer, men det kan være vanskelig for uerfarne å skille mellom erfaring og kompetanse. Det er to forskjellige ting. Det ene følger nødvendigvis ikke det andre. Og i ditt tilfelle, Adler, så er det dessverre sånn. Du har muligens erfaring, men null faglig kompetanse bak dine uttalelser.

Jeg siterer:

"Noen sier at du må ha et 6mm tau i viking/prusnik-knute rett over cloggeren, for sikkerheten, men det er bare tull. Er en slik knute for stram, så hindrer den cloggeren i å gli oppover, og er den for slakk så har den ingen effekt hvis cloggeren svikter."

Det er jo en katastrofe at slike som du vaser rundt på slike forum og seriøst mener at backup er tull. Hva i all verden har du lært på disse 20 årene? Det er forsåvidt ikke nødvendig for meg å påpeke det meningsløse i dette utsagnet, for det gjør du selv i neste innlegg:

"Det er raskere å ha et eget, statisk tau til rappelering/jumarering. Dessuten får du da et reservetau, i tilfelle steinsprang ødelgger det første tauet. Jeg har ofte klatret i tau som har vært så oppfliset at du tydelig ser kjernen, og da ønsker du at du hadde et ekstra tau."

Backup er tull, men du klatrer ofte på oppflisete tau der kjernen er synlig. Dette mener du er verdifull erfaringsoverføring til uerfarne som vil lære av "de som kan"???

Om man clogger på enkelt tau, så er minstrekravet at man sørger for beskyttelse mot skarpe kanter. Da kan ett tau forsvares. Men en backup i tillegg til tauklemmen/cloggen er såre enkelt, og nødvendig. Skaper en prusikk problemer, så velger man andre løsninger. Prusikk er ikke det eneste alterativet. Petzl Ti'bloc, WC Ropeman, Troll Rocker etc etc er tauklemmer som enkelt og lett følger over cloggen, og som gjør det enkelt å bytte til nedfiringsbrems om man skal ned. Å satse på at en mekanisk tauklemme ALLTID virker som den skal er naivt. Backup er udiskutabelt.

Et ekstra tau er helt fint, men logikken din er også her helt ute og kjøre. Et statisk tau kan pr definisjon ikke være innom mellomforankringer, og dermed heller ikke være til hjelp om det andre ryker. Det vil enten være festet til toppankeret når man clogger, eller til standplassen ned når man soloerer. Du forventer altså at du skal kunne se at hovedtauet ditt nesten er i ferd med å ryke (kanskje 20-30m lenger opp et sted), og så bytte tau FØR dette skjer??

Når det gjelder soloering på led så ser det ut til at du også her vil legge alle eggene i en kurv. EN knute på EN skrukarabin gir overhodet ikke de marginene man trenger. Å dra ut 5 m tau gir som kjent minimum 10m fallpotensiale. Dette er rikelig til å generere store krefter, spesielt viss faller skjer kort tid etter standplass (mindre tau som fanger opp energien). Belastning på TVERS av denne ENE karabinen din kan gjøre at den ryke. Hva gjør du da uten backup, Adler?

Her finnes mange gode taubremser spesiallaget for soloering på led. Skal man soloere bør man definitivt sørge for å ha utstyr egnet for det, og ikke bare bruke det man har, fordi det er det man har.

Ta deg et kurs, Adler! Oppdater deg faglig! Du har masse erfaring, men nå er det på tide å lære noe av disse erfaringene! Det ble gjort mye sprekt i gamle dager, men nå har man helt andre forutsetninger, både når det gjelder utstyr og kunnskap.

Og Lars og g-arnt: få noen år på baken før dere begynner å soloere ruter. Og bruk backup, uansett! Og ta et kurs!

Skrevet

Det finnes et eget forum for slike som deg, Torgeir, viss du skulle være interessert!

www.steepstone.com/diskusjon

Ditt innlegg hadde blitt tatt godt i mot der. Der kan du latterliggjøre alle seriøse innlegg med drahjelp fra hundrevis av dedikerte sjeler! Den tråden her hadde blitt gravlagt på sekunder, jeg lover deg.

Du kan finslipe din sarkasme og innholdsløse yttringer noe, syns jeg.

Noen klassikkere:

"hvor dumt er dette'a?"

"klatrer du under 7b+ trenger man ikke tau!"

"clogging er for fisler!"

etc..

Mye å hente, altså.

Du har noe på gang, Torgeir, men go'snerten mangler foreløpig.

Skrevet

Klatring er helt klart greiest med to i tauet, etter min mening selv på treningsfelt og lave klipper, gjerne på topptau.

Dette skaper en del hodebry for oss, fordi vi gjerne er individualister som helst går egne veier og ikke vil være avhengig av andre.

For min egen del så frisoloerer jeg heller en (veldig) lett rute enn å begynne å balle med noe slags 'smart' sikringsopplegg, jeg klatrer aaaalt for lite til å holde på med den slags aktivitet.

Men det går jo an å prøve å finne en klatrepartner, det er som regel også mer arti jo flere man er.

For selv om turer alene i fjellet også har sin sjarm, blir det i hvertfall ikke noe heftig klatring ut av det, for min del.

Skrevet
Og Lars og g-arnt: få noen år på baken før dere begynner å soloere ruter. Og bruk backup, uansett! Og ta et kurs!

Det er flott at du tar deg tid å svare utførlig, basert på hvordan du vurderer hva som er feil og hva som er riktig.

Men jeg har ikke nevnt med et ord om at jeg har tenkt å soloere ruter. Jeg har kun stilt et spørsmål.

Så hva sikter du til?

Og hva mener du med "noen år på baken?"

Svaret oppfatter jeg som en nedlatende holdning. Det får derfor ikke spesiell tyngde. Hvis det ikke var hensikten står du fritt til å kunne opplyse om det.

Skrevet

Nei, det var ikke ment slik. Beklager viss det ble oppfattet nedlatende. Jeg svarte egentlig på Adlers innlegg, som jeg mener er skremmende holdninger. At du og Lars ble nevnt til slutt var vel strengt tatt unødvendig fra min side.

Skrevet

Skulle ikke si så mye mer, men drit i det... :D

Tinitus, du er kanskje ny her, men det har vært flere sikkerhetsdebatter her før. Og hver gang dukker det opp en eller annen bedreviter som absolutt må irettesette alle fritenkende sjeler. I dette tilfellet deg. Selve inkarnasjonen av en "klatregud", en som går rundt i klatrehallen med nesa i sky og retter på alle som velger å gjøre ting annerledes enn det som står beskrevet i din store kloke bok. Jeg håper for din skyld at du egentlig ikke er slik, at dette bare var et engangstilfelle fordi du var ny og ikke klarte å lese Adlers innlegg i riktig kontekst.

Den som startet denne tråden fikk svar med en gang, og så ble det en avsporing som kanskje ble mer interessant enn trådens egentlige tema. En typisk fjellforum-tråd. Kanskje burde tråden deles, kanskje ikke. Alle med litt mot i brøstet og vett i panna klarer å se at Adlers metoder ikke er helt etter boka, men det fungerer for han. På samme måte må alle vi andre vurdere hvilken risiko vi er villige til å ta, og pakke utstyr i samsvar med det. Helt uten at noen klatregud har rett til å mase fordi de selv ikke ville velge samme risikoprofil. Så spar oss.

Jeg er tilbøyelig til å gi deg medhold på ett punkt, og det gjelder forholdet til totalt uerfarne klatrere. Adler burde kanskje ha skrevet en advarsel innledningsvis, slik at uerfarne folk ikke sluker innlegget rått. Men nå har jo du sørget for både advarsler og fy-fy, så da er den biten tatt hånd om.

Og vær så snill å ikke bedømme erfaringsgrunnlaget til folk du ikke kjenner, det vet du INGENTING om...

Skrevet
Alle med litt mot i brøstet og vett i panna klarer å se at Adlers metoder ikke er helt etter boka, men det fungerer for han. På samme måte må alle vi andre vurdere hvilken risiko vi er villige til å ta, og pakke utstyr i samsvar med det. Helt uten at noen klatregud har rett til å mase fordi de selv ikke ville velge samme risikoprofil. Så spar oss.

Når man klatrer ute er det helt riktig at man kan gjøre som man vil, og kose seg med sine dårlige vaner. Jeg tror alle har sin måte å gjøre ting på, som sikkert er litt forskjellig fra det boka sier. Soloklatring er imidlertid en aktivitet man ikke burde lære fra et forum. At Adler klatrer slik og sånn får bli hans sak, og han trives sikkert med det. Han burde derimot holde seg for god til å legge ut om sine dårlige vaner som om det var noe alle burde følge. Før du legger deg til egne teknikker på slike ting burde du vite hvordan man kan gjøre det på den tryggeste måten. Når du kjenner til den kan du begynne å luke vekk de tingene du syntes er overdrevne, og gjøre ting på en litt egen måte. Kommer det derimot noen nybegynnere og spør, bør du forklare ting etter "bokmetoden".

Dårlige vaner skal man skaffe seg selv, ikke kopiere av andre :shock: .

Skrevet
Jeg svarte egentlig på Adlers innlegg, som jeg mener er skremmende holdninger.

Ha, du kan ikke ha opplevd særlig mye, hvis mitt første innlegg skremte deg. Velkommen til forumet, forresten, vi trenger mental motstand fra folk som deg, så vi kan utvikle oss og se ting fra nye vinkler. Hva er forresten et liv, Tinius, har du tenkt over det ? Er et liv så betydningsfult at vi alle må leve evig, eller kan et liv sammenlignes med å falle fra en 100 etasjers skyskraper ?

Folk flest som faller fra en skyskraper vil presse ut i X, og nøye seg med å telle etasjene mens de venter på å klasske i asfalten 100 etasjer lenger ned. -"47 etasje, 46 etasje, 45 etasje, jeg er over halvveis og ser asfalten i det fjerne." Er dette holdningen din, Tinius ? Selv gidder jeg ikke å ligge trygt i X og bare vente på at asfalten uunggåelig vil presse livskiten ut av meg om noen år, så jeg gjør noe akrobatikk mens jeg venter, kun for underholdningens skyld. Utfallet blir uansett det samme, jeg vil dø, men om jeg dør som 41 åring eller 75 åring har liten betydning i kosmisk målestokk.

Jeg håper ikke på noen frelse i himmelen, og jeg frykter ikke noe straff i et helvete, så jeg er fri til å ta kontroll over mitt eget liv. Jeg pisser på maktmennesker som bruker religion og lover for å få sosial kontroll over andre mennesker. Selvmordsforsøk er forbudt, og overlevende vil bli straffet. All form for risiko-sport kan defineres som raffinerte selvmordsforsøk, og bør derfor straffes.

Ikke sant ?

Men hva med militæret og verneplikten, Tinius, der vanlige folk blir tvunget til å drepe hverandre, er det mer moralsk riktig enn at jeg klattrer i fjellet og utsetter meg selv for risiko ? Eller bilkjøring, der livsfarlige rambukker i stor fart daglig sneier vergesløse fotgjengere og barn, og ofte dreper dem også. Skal vi forby all bilkjøring ?

Adler

Skrevet

adler; tror vel helst tinius reagerer på at du formidler dine usikre vaner til trådstarter, som om det er de rette vanene etter boka! som du sier, er du ikke redd for å dø ung, kanskje som følge av dumme valg når det gjelder klatresikkerhet, men det er ikke deg forunt å avgjøre at trådstarter skulle ønske å gjøre det samme! vi lever i et demokratisk land, der alle har lov til å være så dum de bare vil, men det gir deg ikke rett til å videreformidle farlige vaner til en som ennå ikke har erfaring tilstrekkelig til å se konsekvensene av slike valg. her støtter jeg nok tinius i at det er viktig å lære ting etter boka, for så evt å gjøre sine egne justeringer. "boka" er en følge av mye forskning, og mye erfaring, som gir en god pekepinn på hvordan vi kan redusere risikoen det innebærer å klatre. personlige klatrer jeg ikke med det som mål å dø en tidlig og unødvendig død, selv om kreften kommer til å ta meg etterhvert uansett... hvis du vil ende opp i rullestol fordi du droppa en liten prusik, så værsågod! men spar deg for å fortelle andre at dette er trygt!

Skrevet
adler; det er viktig å lære ting etter boka, for så evt å gjøre sine egne justeringer. "boka" er en følge av mye forskning, og mye erfaring, som gir en god pekepinn på hvordan vi kan redusere risikoen det innebærer å klatre.!

Javel, min nye venn, du spør etter bøker og bøker skal du få !!!

KLATTRING

Håndbok i fjellsport av Jon Gangdal

Aschehough

ISBN 82-03-15518-9

Les side 75, "Sikkring under soloklattring"

Sitat: "Det finnes en metode som gjør at du med rimelig sikkerhet kan ta deg opp en fjellvegg helt alene. Bind den ene enden av tauet fast på standplass, kveil ut 5 til 10 meter tau og knyt en åttetallsløkke som du fester med skrucarabin til selen. Mellomforankringer legges på vanlig måte, og når tauet er stramt kveiler du ut 5 til 10 meter med tau og lager en ny knute, som du kobler inn på den samme skrucarabinen før du løsner den andre knuten. Når du når en ny standplass, fester du tauet og firer deg ned til første standplass mens du tar ut mellomforankringene. Klattre opp med clogger."

Sitatet er noe forkortet, men innholdet er der. Jon bruker kiler og nøtter til forankring, jeg bruker borebolter som tåler belastning alle veier. Jon bruker kun en skrucarabin, jeg bruker to for bedre sikkerhet. Jon tar ut 10 meter tau, jeg har aldri tatt ut mer enn 5 meter, fordi jeg ofte klattrer optimalt og liker ikke å slå meg. Jon bruker et tau, jeg bruker alltid to. Ikke belær meg om sikkerhet, og les mitt første innlegg en gang til.

FARER VED FALL

Når man faller og henger i selen, vil man oppleve Suspension Trauma, som betyr at blodet samler seg i beina og man dør av sjokk etter 15 minutter, uansett hvor mange tau og carabiner man er festet inn i, og uansett hvor mange tilskuere som står og glaner.

http://www.suspensiontrauma.info/

For å overleve kreves kunnskap, enten man er alene eller sammen med en stor saueflokk. Jeg tok kurs hos DNT i Innerdalen 1986, grotteklattrekurs i 1989, klattrekurs på toppidrettsenteret med Marius Morstad i 1990, tilkomstteknikker kurs på Aak i 2002 for industriklattring, og jobber som offshore stillasebygger til daglig. Jeg har klattring i industrien som levevei. Jeg har lest haugevis med bøker om klattring, og vet nøyaktig hvor mange % et tau blir svekket ved forskjellige knuter og vinkler, og diameter på carabin.

HMS (helse miljø sikkerhet) er ok, men jeg føler ofte at det blir litt vel mye noen ganger, når jeg jobber oppe i boretårnet eller ute på flammebommen, ofte 100 meter oppe i lufta, og Safety-Gestapo'en krever at jeg skal ha flytevest utenpå selen, vernebriller i hue og ræva osv osv. Jeg har sett kollegaer klaske i bakken, fulle av sikkerhetsutstyr som ikke hjalp en dritt, bortsett fra at forsikringsselskapet var fornøyd.

Men ok, jeg skal ikke tvinge min galskap over på ferskinger, jeg bare benytter ytringsfriheten til å lufte egne verdier.

Adler

Skrevet
Hvilket du bør fortsette med.

Kloke ord fra en heisvert. Dette vil jeg forsøke å etterleve etter beste evne. Måtte klattregudene hjelpe meg.

Adler

Skrevet

skyter inn med noen spørsmål i diskusjonen her jeg, håper det er greit.

Hvordan fester dere vanligvis slyngene før dere skal rappellere? og trenger man å bruke karabinkrok mellom slyngen og tauet du rapellerer med?

takker!

Skrevet
skyter inn med noen spørsmål i diskusjonen her jeg, håper det er greit.

Hvordan fester dere vanligvis slyngene før dere skal rappellere? og trenger man å bruke karabinkrok mellom slyngen og tauet du rapellerer med?

takker!

Slyngene kan legges rundt ei stor steinblokk eller en fjellnabb, bare pass på at ikke blokka er løs. Det siste du ønsker er at blokka kommer etter deg, og kanskje drar deg med videre nedover fjellsiden i tillegg... Og pass på at slynga ikke kan forskyve seg etter at du har satt utfor; du har ikke så mye kontroll på hva som skjer der oppe etter at sistemann har satt utfor.

Og nei, du trenger ikke bruke karabin mellom tau og slynge. Tre tauet gjennom slynga i stedet. Pass også på at tauet løper fritt gjennom slynga før du setter utfor, slik at du klarer å dra det ned når du har landet. Unngå tauføring der tauet kan kile seg mellom steinblokker og lignende. For å unngå dette kan det være fordelaktig å bruke en lang slynge som rekker lengst mulig frem på kanten der du skal rappellere ned. Pass også på at det ikke ligger masse småstein på kanten; dette kan medføre steinsprang når du drar ned tauet.

Og sist, men ikke minst; hvis det henger en masse gamle slynger der fra før så skal du helst ikke bruke disse. Legg på din egen i tillegg, da de andre slyngene kan være svekket av friksjonsvarme fra sist et tau ble dratt ned. Er du veldig miljøbevisst, så må du gjerne ta med deg alle de gamle slyngene ned og kaste dem i søpla B)

Lykke til, og klatre sikkert...

Skrevet

Når vi har god tid og skal være ekstra greie, f.eks. på ruter der mange rapellerer og det henger mye gammel drit, kapper vi ned så mye av de gamle slyngene vi får med oss før vi henger opp vår egen slynge. Henger så på en liten oval rapellkarabiner i stål (vet ikke helt hva det heter, billig på jernvarehandel) på vår egen slynge og ev. de gamle som ble funnet verdig til å være der en stund til. Tauet tres gjennom rappellkarabineren før rapell.

Når du da drar ned tauet svekkes ikke slyngen av friksjonsvarme og rapellfestet kan i prinsippet brukes trygt flere ganger. Avhengig av slyngenes tilstand over tid selvfølgelig.

Skrevet
Når du da drar ned tauet svekkes ikke slyngen av friksjonsvarme og rapellfestet kan i prinsippet brukes trygt flere ganger. Avhengig av slyngenes tilstand over tid selvfølgelig.

Sitat litt forkortet, les foregående innlegg for å få helheten.

Hovedregelen er uansett at du skal benytte en ny slynge, siden du ikke vet tilstanden på den som ligger der. Den kan være skadet av friksjonsvarme selv om den ser fin ut, og dessuten kan den ha ligget der og solt seg i lang tid. Når det gjelder stålkarabiner, så er disse som regel ikke testet og klassifisert. Slike er ikke regnet som klatreutstyr, selv om de helt sikkert er mer enn sterke nok (undertegnede ville ikke ha nølt med å bruke en slik karabin, men da med "ny" slynge).

Skrevet

Er i tvil om stålkarabinen, har nok lest litt for mange rapporter om kaldbøyd sprøtt stål i det siste.

(Stigetrinn i kraftledningsmaster som har brukket ved belastning fra en person under klatring.)

knut

Skrevet

En liten tilleggs informasjon i den langtekkelige klatre aleine debatten.

Har ikke mye erfaring selv men har sjekka litt rundt det i det siste og det virker som en kombinsjon av feks en shunt/ti block og feks en mini traxion kan gjoere susen med topptau for led saa jeg at sportslageret naa selger en ny gizmo som saa lovende ut paa ikke for bratte ruter og ikke for slappe sva.

Ved og feste en mintraxion ved ankeret og bruke en shunt paa selen har man et rimelig sikkert opplegg paa topptau.Minitraxion er ikke super sterk saa skeptisk til aa bruke den paa led,den kan stoettes paa topptau med ekstra slynger og karabiner i tilfellet det usannsynelige skjer.

Det virker ryddigere aa feste den paa toppen men man boer da ha muligheten til aa tre en slynge gjennom en bolt hvis man maa trekke seg midtveis og rappelere ned.

Baade shunt og traxion kan festes til selen men maa teste litt hvordan det funker, om det er mye mas og stramme tauet etc.Fordel er at man enkelt kan rap ned underveis.

Ser paa loesningen med en knute paa tauet hver 5 meter og saa ta 10 meters whippere aleine som en temmelig kjip loesning spes hvis man er aliene paa cragget.

YYYhhhhiiiiiiiiihhhaaaaaaaaa.........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.