Gå til innhold
  • Bli medlem

Utvide trange fjellsko?

mortenengelien

Anbefalte innlegg

Annonse

Tror det blir vanskelig, men har egentlig ikke peiling. Har et par fjellstøvler som er en halv størrelse for liten, og på litt lengre turer, så får jeg vondt i fotbladet fordi foten ikke får strukket seg ut som den skal.  Her er det bare å krype til korset og få seg støvler i riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa:

18 minutter siden, Lompa skrev:

Nå kjenner jeg ikke denne skoen og hvor hard den er, men det er mulig å blokke ut lærstøvler noe. Ta dem med til en skomaker og spør.

Jeg snakket med en skomaker på facebook, han sa det skulle vært mulig. Får prøve på mandag.  Håper storetåa får litt bedre plass. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende den gamle metoden jeg alltid brukte på nye ishockey-skøyter fungerer, selv om det nok er et long shot siden det er lengden du ønsker å gjøre noe med;

fyll de med lunkent vann i 60 minutter. Gjerne drukne dem i et badekar. Ta de våte støvlene på bena med de sokkene du tenker å bruke og ha de på deg/ gå rundt i huset/ utendørs til de er tørre eller iallefall i flere timer (3-4). Dette fungerte for å sette skøyter til fotens ujevnheter iallefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lærstøvler så er det en liten mulighet for at en skomaker kan hjelpe deg, det eneste problemet kan være tåhetta av gummi. Det kan hende at denne ikke lar seg endre like lett som resten av skoen. Du kan da kanskje oppleve at gummien trekker seg tilbake til utgangspunktet.

Men dette vet en skomaker mye mer om enn meg så det lureste er nok å ta skoene med til skomakeren og høre hva han har å si.

Hvis du går med sko som er for korte så kan du oppleve det samme som jeg opplevde en gang i militæret. Det var sommer og jeg hadde ikke så mye sokker i marsjstøvlene, og etter en tur på skytebanen så skulle vi løpe tilbake til leiren. Ikke så lang løpetur, men mesteparten var i nedoverbakke på asfaltert vei og da dunket stortåa inn mot tuppen på skoen hver gang jeg satte ned foten. Etter dette gikk jeg i månedsvis nesten uten følelse i tuppen på stortåa på begge beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Så en eller annen plass på nett et tips angående utblokking av sko. Ta en kraftig plastpose oppi skoen og fyll opp med vann, deretter slenger du skoen i fryseren. vannet vil utvide seg når det fryser og dermed blokke ut skoen.

Om det funker vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Bjørn skrev:

Så en eller annen plass på nett et tips angående utblokking av sko. Ta en kraftig plastpose oppi skoen og fyll opp med vann, deretter slenger du skoen i fryseren. vannet vil utvide seg når det fryser og dermed blokke ut skoen.

Om det funker vet jeg ikke :)

Funker på trange dansesko så holder det ikke for helt umulig at det fungerer på andre typer sko også ... skjønt nå er jo fjellstøvler litt kraftigere enn dansesko.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.