Gå til innhold
  • Bli medlem

Reklamasjon på jakke?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg kjøpte meg en haglöfs jakke for et halvt år siden, og har de siste månede hatt problemer med at borrelåsen til å stramme jakken ved håndleddet detter av hele tiden. Dette er veldig irriterende. Hva har jeg rett til egentlig? Produktet virker jo ikke som det skal, men det er kanskje et filleproblem? Jeg har tatt vare på kvittering, men jakken er kjøpt en annen plass i landet (på G-sport). Kan jeg isåfall gå til min lokale g-sport butikk og klage?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du kan ikke gå til din lokale G-sport butikk å reklamere. Du må gå til den butikken du kjøpte varen (med mindre G-sport har noe form for felles reklamasjonssystem). Såvidt jeg husker er der en egen bestemmelse i forbrukerkjøpsloven som gir deg anledning til å reklamere mot et tidligere salgsledd, altså importør/produsent (usikker på om du kan bruke denne). Du kan jo alltids prøve å kontakt din lokale G-sport forhandler å forhøre deg, kanskje de yter ekstraservice?

For at du skal kunne reklamere må det være en mangel ved varen, en borrelås som ikke fungerer vil jeg si er mangel nok. Det fungerer tross alt som både snølås og vindstopper, altså en viktig funksjon som ikke lenger er brukbar. Ved normal bruk skal borrelås vare lenger enn 6mnd. Jeg forutsetter nå at du ikke har "griset" til borrelåsen, og dette gjør at den ikke fester skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Forbrukerkjøpsloven:

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Det som alikevel skjer når man reklamerer i en sportsbutikk, er at de sender varen videre til leddet de fikk varen fra. G-sport bør være en så stor og serieøs bedrift at det ikke bør være noe problem hvor i landet du har kjøpt varen.

Denne paragrafen er også viktig i forhold til konkurs og nedleggelse av butikker. Jeg mener en av fordelene ved å kjøpe utstyr av store, serieøse aktører er at de også er der i fremtiden hvis produktet ditt går i stykker. Du skal slippe å tenke på hvor sannsynelig det er at den lokale butikken er der i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G-sport bør være en så stor og serieøs bedrift at det ikke bør være noe problem hvor i landet du har kjøpt varen.

Såvidt jeg kjenner til er G-sport butikkene frittstående selskaper med lokalt eierskap (I Ålesund har bl.a G-sport butikker "byttet" kjede), dette gjelder også andre sportskjeder (Intersport, mx mv). I utgangspunktet er det urimelig at en da skal kunne reklamere hos hvilken som helst annen G-sport butikk. Med mindre det er noe form for felles reklamasjonssystem, eller at noen yter ekstrasørvis (som det nå heter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok, men hvis man er en seriøs sportsbutikk så yter man gjerne litt ekstraservice. Oss friluftsfolk legger igjen styggstore beløp til tider i disse butikkene og viser man litt velvilje øker sjansen mye for at man kanskje bruker butikken også ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I butikkenes avanse ligger også evt etterarbeid i form av reklamasjon. Jeg syns det er urimelig at vi som forbrukere skal forvente at en som ikke har fått betalt for dette faktisk skal ta denne kostnaden. Dette er en del av "risikoen" ved å handle fra andre steder i landet. Det går an å ta en telefon, gjøre avtaler, og sende varen i posten - enten til selger eller et verksted. Verre er det ikke. Det er slik man må gjøre det når man handler på nett. Å sette dette i sammenheng med seriøsitet blir feil. MEN vil den lokale sportsbutikken yte ekstraservice, er det et prisverdig tiltak. Men de er ikke forpliktet til det... med mindre du sier at du har fått jakken i gave og ikke har kvittering... :roll: Men det bør du kanskje ikke gjøre :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

sendte forespørselen videre til Haglöfs i Sverige via deres internettside, svaret finner du under her, håper det er til hjelp. Tror nok ikke Haglöfs vil være bekjent av dårlig kvalitet på borrelåsene.

mvh

albrigt

"Hej!

Lämna in jackan i den butik där du köpte den. De hjälper dig att skicka den till oss!

Med vänlig hälsning

Mia Holmberg

Customer Service

HAGLÖFS SCANDINAVIA AB

Industrigatan 18

774 35 Avesta

Tel: +46 226 67000

Direct: +46 226 67046

Fax: +46 226 57157

Email: [email protected]

Internet: www.haglofs.se"

-----Ursprungligt meddelande-----

Från: [email protected] [mailto]

Skickat: den 7 mars 2006 18:52

Till: Allmän

Ämne: Mail from website - www.haglofs.se

Om man har kjøpt en jakke for 6 måneder siden, og borrelåsen ikke fungerer lenger, kan man da sende inn jakken til dere for kostnadsfri reparasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.