Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk akkurat to primuser av en eldre kollega, en Optimus 111 og en Optimus 199. Begge to ser ut til å være lite brukt og i mekanisk god stand, men de har stått i årevis og trenger nok litt overhaling. Noen som har kjennskap til disse modellene og hvordan de bør overhales?

Annonse
Skrevet

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

  • Liker 1
Skrevet
16 timer siden, dsk skrev:

Ja, de trenger ikke nødvendigvis mye vedlikehold.  

199 har vist seg å være farlig med bensin, så bruk kun parafin på den.  Det er en god ide å skylle tanken med frisk parafin slik at smuss og bunnfall blir borte.  Pumpa kan med fordel smøres forsiktig med silikonfett.  Hvis den lar seg pumpe opp, og holder på trykket (til dagen etter) så kan du fylle på 1 dl parafin,  og prøvekjøre. Dukker det opp problemer så får vi ta de derfra. 

111 er også en brenner som egentlig er laget for parafin, så anbefalingen der er grei: parafin. Skylle tanke på samme måte. Pumpa finnes i to varianter, med o-ring, eller med lærkopp.  O-ring smøres med litt silikonfett, evt byttes og smøres.  Lærpakningen har gått av en natt i tynn motorolje, evt 50-50 matolje parafin. (Eggeglass er grei størrelse å sette det i)  Trykktest, og prøvekjør på samme måte, men her trenger du kanskje 3 dl parafin på tanken.

Fyll aldri tanken mer enn 2/3 full.

Testkjøring gjøres alltid utendørs, hvor det ikke er fare om det skylle bli noen stygge flammer.

Ikke ha hodet rett over når du tenner på!

 

Lykke til

 

dsk
 

Suverent, takk for gode tips og beskrivelser!

Hapa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.