Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk Qwer993 :) . Bildene er gull verd, tror jeg må prøve det uansett om det ikke vil funke på barmark. Bare til og fra stasjoner og "anmarsjer på grusveier" er det nok av i min verden også - dette er jo en genial løsning.

  • Liker 1
Annonse
Skrevet
8 hours ago, Catwoman said:

Tusen takk Qwer993 :) . Bildene er gull verd, tror jeg må prøve det uansett om det ikke vil funke på barmark. Bare til og fra stasjoner og "anmarsjer på grusveier" er det nok av i min verden også - dette er jo en genial løsning.

Til bruken du beskriver fungerer det ganske bra. Vil tippe jeg har hatt 40-50kg på tralla på det meste(inkl ski osv).

Men jeg ville ikke lagt ut på veldig lange marsjer med dette, uten å eventuelt bruke en slik løsning som qwer993 gjør med drag og sele. Selv har jeg kun dratt pulken med henda. 

Skal også sies at det er litt knot å få dette på plass alene, men det finnes triks som gjør det lettere. Da f.eks å bruke en stein som støtte osv...

Men disse tingene må du nesten finne ut av selv. 

Skrevet (endret)
51 minutter siden, tronn skrev:

Til bruken du beskriver fungerer det ganske bra. Vil tippe jeg har hatt 40-50kg på tralla på det meste(inkl ski osv).

Men jeg ville ikke lagt ut på veldig lange marsjer med dette, uten å eventuelt bruke en slik løsning som qwer993 gjør med drag og sele. Selv har jeg kun dratt pulken med henda. 

Skal også sies at det er litt knot å få dette på plass alene, men det finnes triks som gjør det lettere. Da f.eks å bruke en stein som støtte osv...

Men disse tingene må du nesten finne ut av selv. 

Som tronn nevner så er det ikke så enkelt å få det hele på plass alene. En ting som gjør det vanskeligere, er at den minste kanotralla fra west systems bare har ett støttebein, noe som gjør den litt mer ustabil når pulken skal plasseres på tralla. Støttebeinet er dessuten ganske verdiløst når man prøver å sette fra seg pulken uten annen støtte enn det ene beinet. Da tipper pulken til siden. Derfor bruker jeg liggeunderlaget under fronten på pulken når jeg ikke støtter den selv.

Det kan være en ide å kjøpe en tralle som har støttebøyle istedet for ett enkelt støttebein. Da west systems nå har doblet prisen på den minste kanotralla med støttebein, så ville jeg vurdert kanotralla fra Biltema, den har bøyle og er billigere. Men jeg vet ikke hva den veier. Er også usikker på om bøylen er nok til å balansere pulken når den står uten annen støtte.

 

Endret av qwer993
Skrevet (endret)

Jeg ville vert litt betenkt over å bolte fast hjul på pulken. Materialet i disse pulkene er ikke sterkt nok til å holde de belastningene som dette vil påføre pulken. For å få en sånn løsning sterk nok så må nok pulken forsterkes med en ramme eller lignende i stål eller aluminium. Et løst hjulsystem, som f.eks. en kanotralle som stroppes fast er nok en bedre løsning.

Men hvis hovedpoenget er transport av bagasje på barmark og ikke "flerbruk" av pulk så finnes det andre alternativer som sikkert både er enklere, Dyrere og som fungerer bedre enn en pulk med påmonterte hjul. Et hjul går nok bedre i terreng enn to.

http://www.treehugger.com/bikes/the-monowalker-an-answer-looking-for-a-question.html 

monowalker-in-dolomites-500x416.jpg

Endret av REs
  • Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Endelig fikk jeg Fatmaten i posten forrige helg og det bar rett ut med hele familien. Totalt har jeg 240 liter/60 kg kapasitet så nå er det bare far som trenger å slite. Jeg trives med det og det gjør jammen meg resten av familien også... ;-)

Veldig imponert over hvor bra dette fungerte, selv på kuperte og røffe stier. Så lenge terrenget tillater det kommer sekk til å ligge på hylla fra nå.

IMG_1081.JPG

IMG_1088.JPG

  • Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Hangman skrev:

Endelig fikk jeg Fatmaten i posten forrige helg og det bar rett ut med hele familien. Totalt har jeg 240 liter/60 kg kapasitet så nå er det bare far som trenger å slite. Jeg trives med det og det gjør jammen meg resten av familien også...

IMG_1081.JPG

IMG_1088.JPG

 

Hvor mye koster en slik, og har du eventuelt en link til nettside/nettbutikk?

Gjest Mareng
Skrevet
På 6.7.2017 den 21.02, Hangman skrev:

 

Dette må være noe av det dummeste jeg har sett på lenge, som jeg faktisk digget 👍😎

Hvor ulendt kan man gå med dette? Jeg regner med at toppturer på vestlandet ikke er aktuelt?..

  • 6 år senere...
Skrevet
qwer993 skrev (På 28.3.2016 den 15.49):

Jeg kjøpte samme tralle som tronn. Den veier ca 2,5 kg med hjul. Har brukt den på tre turer nå, til og fra kollektivtransport. Når pulken balanserer riktig, fungerer det originale fjellpulken-draget fint som drag.

Tralla vil ikke fungere i ulendt terreng, til det er hjulene for små og festet mellom pulk og tralle ikke fast nok. Skal du ha noe som fungerer i ulendt terreng på barmark på fjellet, så er sykkelhjul (helst bare ett) løsningen. Men det blir høyt tyngdepunkt og vanskelig å balansere pulken på sykkelhjul uten et solid, stivt og langt håndtak/drag, type trillebår.

Her er hjulene i bruk på vei til t-banen og underveis på ukestur i Skarvheimen nylig. Jeg var litt usikker på hvordan draget ville like å ha tralla festet midt på, men draget holdt (uten fall). Stivt drag er en fordel så man slipper å krangle med tralla i pulken underveis.

20160305_090344.jpg

20160306_102838b.jpg

 

Gammel tråd, men dette tipset er alt for bra til å ikke løftes fram i lyset en gang i blant :) 

Jeg har flere kajakktraller hjemme. Både biltema/jula (som er «stor/medium størrelse), og ett par mindre. Dette ser jo ut som den lille varianten, og det vil nok fungere ypperlig på buss/tog.

Men jeg tenker at det beste er å brette draget inn under pulken, feste trallen langt bak slik at pulken blir framtung, så kan man trille den med seg :)

Noen som har funnet lettere løsninger som fungerer bra? 2,5 kilo er jo ikke allverden, men det er fortsatt 2,5 kilo.

Skrevet
qwer993 skrev (På 28.3.2016 den 15.49):

Jeg kjøpte samme tralle som tronn. Den veier ca 2,5 kg med hjul. Har brukt den på tre turer nå, til og fra kollektivtransport. Når pulken balanserer riktig, fungerer det originale fjellpulken-draget fint som drag.

Tralla vil ikke fungere i ulendt terreng, til det er hjulene for små og festet mellom pulk og tralle ikke fast nok. Skal du ha noe som fungerer i ulendt terreng på barmark på fjellet, så er sykkelhjul (helst bare ett) løsningen. Men det blir høyt tyngdepunkt og vanskelig å balansere pulken på sykkelhjul uten et solid, stivt og langt håndtak/drag, type trillebår.

Her er hjulene i bruk på vei til t-banen og underveis på ukestur i Skarvheimen nylig. Jeg var litt usikker på hvordan draget ville like å ha tralla festet midt på, men draget holdt (uten fall). Stivt drag er en fordel så man slipper å krangle med tralla i pulken underveis.

20160305_090344.jpg

20160306_102838b.jpg

 

Gammel tråd, men dette tipset er alt for bra til å ikke løftes fram i lyset en gang i blant :) 

Jeg har flere kajakktraller hjemme. Både biltema/jula (som er «stor/medium størrelse), og ett par mindre. Dette ser jo ut som den lille varianten, og det vil nok fungere ypperlig på buss/tog.

Men jeg tenker at det beste er å brette draget inn under pulken, feste trallen langt bak slik at pulken blir framtung, så kan man trille den med seg :)

Noen som har funnet lettere løsninger som fungerer bra? 2,5 kilo er jo ikke allverden, men det er fortsatt 2,5 kilo.

  • 11 måneder senere...
Skrevet
tronn skrev (På 13.1.2016 den 19.10):

Fra nå av blir det pulk året rundt :D

DSC_0498.JPG

Helt topp! AKKURAT dette jeg satt å vurderte. 🙂👍 Kanotralle til min Transporter. Den på Biltema altså. 
Her må jeg ofte gå et stykke på humpete traktorvei for å komme opp i snøen. Jeg lurer veldig på hvordan du synes det har fungert?? 
(Vet dette er en eldgammel trå, men forsøker nå. 🤞😬🤞)

Skrevet
Grynsmonnet skrev (3 timer siden):

Helt topp! AKKURAT dette jeg satt å vurderte. 🙂👍 Kanotralle til min Transporter. Den på Biltema altså. 
Her må jeg ofte gå et stykke på humpete traktorvei for å komme opp i snøen. Jeg lurer veldig på hvordan du synes det har fungert?? 
(Vet dette er en eldgammel trå, men forsøker nå. 🤞😬🤞)

Kjøp heller den på Jula. Jeg bruker disse mye til kajakk, og gummihjulene på biltematrallene varer ikke lenge før de er morken og lekk. De pungteringfrie hjulene fra jula er mye bedre, men de har ikke rullelager, så du bør smøre akslingene med grease for å redusere friksjon og varme.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Når jeg kjøpte kajakk, kjøpe jeg også tralle på Jula. Jeg var fornøyd helt til jeg skulle putte den ned i kajakken. Den gikk ikke inn i noen av lukene uten at jeg skrudde den fra hverandre. Så jeg brukte hjulene og lagde min egen. Hjulene er de største komponentene, jeg bruker trekket til en campingstol til oppbevaring av resten, settes sammen på 2min og trenger ikke verktøy.

301020002_3_0_m_650_1100.jpeg.f5a21affdea6b2c5c16591798ab246ea.jpeg

Bildet er av tilsvarende trekk, men delene på min er stablet inn i hverandre slik at det bare er halvfullt og kortere.

Med hjulene du eventuelt har, kan du kjøpe et 20mm aluminiumsrør (Byggmax) til bruk som aksling. Så bygger du en slags "krybbe" som passer til pulken og akslingen. Da får du noe som sitter fast og ikke vrir seg i annenhver dump, og kanskje tar mindre plass i pulken etterpå om du skal ha det med.

 

 

Endret av Omnilite
Skrevet

Med tanke på løsninger selges det en god del rullestoler på Finn for småpenger. Har ofte tenkt at å konvertere en slik en hadde vert en smal sak.

  • Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (33 minutter siden):

Kjøp heller den på Jula. Jeg bruker disse mye til kajakk, og gummihjulene på biltematrallene varer ikke lenge før de er morken og lekk. De pungteringfrie hjulene fra jula er mye bedre, men de har ikke rullelager, så du bør smøre akslingene med grease for å redusere friksjon og varme.

Ok. Takk for tips! Når har jeg akkurat kjøpt Biltema sin men. 😄 Kanskje bytte den da. 🤔 Jeg skal i hovedsak bruke den noen ganger i året når jeg må tråkke meg opp på grusvei til dit snøen begynner. Så blir det å gjemme den/låse den fast til et tre. Skal ikke bære den med. Da blir den jo liggende i minusgrader en liten uke også. Kanskje heller ikke så gunstig for luftfyllte hjul. Får gruble litt og evt. bytte til Jula sin i morgen. 

Skrevet
Grynsmonnet skrev (3 minutter siden):

Ok. Takk for tips! Når har jeg akkurat kjøpt Biltema sin men. 😄 Kanskje bytte den da. 🤔 Jeg skal i hovedsak bruke den noen ganger i året når jeg må tråkke meg opp på grusvei til dit snøen begynner. Så blir det å gjemme den/låse den fast til et tre. Skal ikke bære den med. Da blir den jo liggende i minusgrader en liten uke også. Kanskje heller ikke så gunstig for luftfyllte hjul. Får gruble litt og evt. bytte til Jula sin i morgen. 

…fortsetter.. Ser eneste at Jula sin tåler 68 kg og Biltema sin 90 kg. Om man kan ta det for god fisk da. Uansett sjelden jeg laster pulken til 90 kg 😊

Skrevet (endret)

Mye bra inspirasjon her. Likte spesielt løsningen din, @Lars Erik Moen. Jeg vurderer å lage noe ikke helt tilsvarende, men i samme gate kun tiltenkt for å rulle pulken fra bod/leilighet/gang/garasjeanlegg til bilen :D Jeg tror en ganske ok løsning kan være noe som kun bygges under/rundt bakenden av pulken, slik at om man løfter den opp i front tar hjulene over bæringen og den kan leies til bilen omtrent som en sekketralle. Om man kun planlegger å gå med pulken over korte distanser som dette ute i felt også tror jeg det er mye vekt å spare på en slik løsning enn en hel kanotralle.

F.eks. montering av noe slikt i bakende på pulken i en forsterket list e.l. kunne vært en idé:

https://www.dahm.no/produkt/hjulsett/

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Skrevet
On 2/7/2025 at 8:50 AM, Grynsmonnet said:

Helt topp! AKKURAT dette jeg satt å vurderte. 🙂👍 Kanotralle til min Transporter. Den på Biltema altså. 
Her må jeg ofte gå et stykke på humpete traktorvei for å komme opp i snøen. Jeg lurer veldig på hvordan du synes det har fungert?? 
(Vet dette er en eldgammel trå, men forsøker nå. 🤞😬🤞)

Hei

Mens jeg bodde i Oslo var dette en helt topp løsning for å frakte pulken med kollektivt.

Men det er viktig å kunne låse tralla i utslått stilling. Vi opplevde at den enkleste av de to modellene klappet sammen hvis vi måtte over noe litt ulendt. 

Også var det litt styr å få festet dette alene. Det bør være noe som hindrer pulken å skli mot tralla når du skal feste dette.

Men alt i alt en løsning vi brukte hver gang vi skulle ha med mer enn en pulk på kollektivt. 

 

  • Liker 1
Skrevet
tronn skrev (På 9.2.2025 den 22.37):

Hei

Mens jeg bodde i Oslo var dette en helt topp løsning for å frakte pulken med kollektivt.

Men det er viktig å kunne låse tralla i utslått stilling. Vi opplevde at den enkleste av de to modellene klappet sammen hvis vi måtte over noe litt ulendt. 

Også var det litt styr å få festet dette alene. Det bør være noe som hindrer pulken å skli mot tralla når du skal feste dette.

Men alt i alt en løsning vi brukte hver gang vi skulle ha med mer enn en pulk på kollektivt. 

 

Hei! Takk for svar og tips. 🙂👍 Da skal jeg sørge for å låse den på en eller annen måte. Spent på hvordan det funker å trekke den med seg med draget. 🤞😊🤞

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.