Svein Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Har lagt ut bilder fra dagens tur til den nordligste av Næremstindane i Vestnes. Det har nå skyet over og er lett snø i lufta, vi har hatt ei bra uke med mye godt og kaldt vær. Det er vel for såvidt kaldt ennå… Ble det pudder under skiene... Ja Men sola og vinden hadde gjort sitt noen steder... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
g-arnt Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Deilig, deilig. Var på Frostadtinden selv. Håpløse snøforhold. Avblåst opp ryggen, og der det var snø var det for det meste hardpakket. Bisarr følelse å kjøre i pudder for plutselig å skyte avgårde på skare. Da tryner en novise som meg. Skikkelig. Næremstindan står for tur. Det ser ut som om jeg beveger meg fra vest mot øst ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Litt alternativ topp det der vil jeg si, men siden dere kjørte ned såg jo virkelig fin ut. Og fra den kanten såg jo hele Næremstindryggen tøff ut også. Nesten flaut å vedgå at jeg aldri har gått ryggen siden den omtrent ligger rett utenfor min egen dørstokk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Litt alternativ topp det der vil jeg si, men siden dere kjørte ned såg jo virkelig fin ut. Og fra den kanten såg jo hele Næremstindryggen tøff ut også. Var Geir sitt forslag, han hadde kjørt den sida før. I de østligste delene av sida hadde sola laget skorpeføre, men lenger vest hadde sola ikke fått virke lenge nok Vi snakka litt om Kvitnyken også, men siden vi var så tidlig ute ble det denne nordtoppen. Kvitnyken... etter å ha sett nærmere på den er lysten enda større Fin vestside... Nysnø og solnedgang hadde passet bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Vi snakka litt om Kvitnyken også, men siden vi var så tidlig ute ble det denne nordtoppen. Kvitnyken... etter å ha sett nærmere på den er lysten enda større Fin vestside... Nysnø og solnedgang hadde passet bra Kvitnyken er helt sikkert fin på vinterstid også. Luftig på toppen. Jeg akte ned vestsiden i sommer, fikk særdeles bra fart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 I de østligste delene av sida hadde sola laget skorpeføre, men lenger vest hadde sola ikke fått virke lenge nok Må få korrigere deg litt her De "greiene" vi var borti på nedturen tror jeg nok heller var lett vindpåvirkning. På tur opp registrerte vi at betydelig hellende terreng mot sør og delvis sør- sørøst var påvirka av sola i form av ei skorpe. Det samme er sikkert tilfelle mot sørvest. Nedkjøringa vår vendte i hovedsak mot øst-sørøst. Konklusjonen er vel at det fortsatt er tørr løssnø fra øst-sørøst via nord til vest, der vinden ikke har tatt Oddis: Det er viktig å tenke alternativt Tror ikke de er av de meste gåtte rutene nei, men er ei nedkjøring som lett overgår "klassikere" i området som Sprovstind og Høgsvora. Adskillig "sikrere" en Trolltind også, da sistnevnte er mer eksponert for vind. Toppen er nok endel besøkt, på ski helst fra Måslia-sida. Det var iallefall skrin med bok på toppen, som vi ikke tok bryet verdt å hakke fram.......hmm det var kanskje dumt. Kan jo hende de lokale har et eget navn på denne toppen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Må få korrigere deg litt her De "greiene" vi var borti på nedturen tror jeg nok heller var lett vindpåvirkning. På tur opp registrerte vi at betydelig hellende terreng mot sør og delvis sør- sørøst var påvirka av sola i form av ei skorpe. Jeg tenkte på den sørvendte sida under eggen. Lenger nede var det vel mest (kun?) skorpe i bratteste partiet, jeg "konkluderte" med solpåvirkning også der. Men det kan vel kanskje også ha vært vinden. Det var iallefall skrin med bok på toppen, som vi ikke tok bryet verdt å hakke fram.......hmm det var kanskje dumt. Kan jo hende de lokale har et eget navn på denne toppen ? Tenkte på det selv når jeg "døpte" den Nærmestindane N Kanskje Oddis kan se etter når han stikker oppom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Må i alle fall opp en tur nå, toppen fin ut fra den kanten dere kom fra. Angående det med alternativt; Tror det er enklere for de som kommer "utabygdes" å se slike ting. kjenner selv at jeg blir sterkt påvirket av de som er eldre enn meg som forteller meg hva som er bra og ikke, på den måten slipper jeg å tenke selv også Så det er bra at det kommer noen som ser på ting med litt andre øyne og viser oss locals nye sider og muligheter. Nå kan jo forøvrig denne siden være godt kjent i Romsdalen for alt jeg vet..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Lite spørsmål : I Iver Gjelstenlis bok " fra topp til topp" brukes navnet Næremstinden Øst, mens dere bruker Næremstinden Nord. Siden hele ryggen ligger fra Sør-Vest til Nord-Øst vet dere hva "the locals" bruker ? Mer om navn : Toppen øst for Lauparen kaller dere Militærlua, mens i Iver G's bok kalles den for Militærhuå. Hva er rett/vanligst ? Nedkjøringa fra Næremstinden ser veldig fin ut, og er sålangt jeg har registert lite rasutsatt. Inne i Storhola og videre mot vest ser jeg derimot nesten alltid spor etter ras når vi er på besøk i Tresfjord vinterstid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Lite spørsmål : I Iver Gjelstenlis bok " fra topp til topp" brukes navnet Næremstinden Øst, mens dere bruker Næremstinden Nord. Siden hele ryggen ligger fra Sør-Vest til Nord-Øst vet dere hva "the locals" bruker ? Mer om navn : Toppen øst for Lauparen kaller dere Militærlua, mens i Iver G's bok kalles den for Militærhuå. Hva er rett/vanligst ? Nedkjøringa fra Næremstinden ser veldig fin ut, og er sålangt jeg har registert lite rasutsatt. Inne i Storhola og videre mot vest ser jeg derimot nesten alltid spor etter ras når vi er på besøk i Tresfjord vinterstid. Hva de lokale kaller toppen gjenstår det vel å finne ut ? Nord eller øst blir vel omtrent hipp som happ... Militærhuå er dialektuttale av Militærlua. Lå en og annen snøklump inne i Storhola ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Kanskje jeg skal korrigere retningen/navnet til NØ... Var litt skred ned Storhola på lørdag ja. En smule desorientert som jeg var med det samme på toppen, trodde jeg det nettopp hadde gått solskred ned der vi skulle kjøre... Men jeg ble beroliget når Geir korrigerte retningssansen min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+PTG Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Militærhuå er dialektuttale av Militærlua. Akkurat ja. Er ingen språkguru, men hadde en liten mistanke siden vi fra mine trakter sier "hue" om hodet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Eller som vi på sunnmøre sier "hue" om lue.... Hode, haude, hovvude, hue, huggu... Når det verken er hue eller lue er det vel "huggupænnbænn"... Men det hadde vel ikke noe med saken å gjøre.. Kjeder meg serru Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Eller som vi på sunnmøre sier "hue" om lue.... Hode, haude, hovvude, hue, huggu... Når det verken er hue eller lue er det vel "huggupænnbænn"... Men det hadde vel ikke noe med saken å gjøre.. Kjeder meg serru Språkforvirring ja.... Som den bryske korporalen fra sunnmøre som kjeftet på rekrutten fra østlandet: "Ha på hue!!!" og østlendingen såg forvirret tilbake: "Jammen, jeg har jo på hue...." "Tvåge" og "låk i haude" var også populære uttrykk for andre... Pussig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gi Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 He, he, fullstendig avsporing her jo Må i alle fall opp en tur nå, toppen fin ut fra den kanten dere kom fra. Angående det med alternativt; Tror det er enklere for de som kommer "utabygdes" å se slike ting. kjenner selv at jeg blir sterkt påvirket av de som er eldre enn meg som forteller meg hva som er bra og ikke, på den måten slipper jeg å tenke selv også Så det er bra at det kommer noen som ser på ting med litt andre øyne og viser oss locals nye sider og muligheter. Nå kan jo forøvrig denne siden være godt kjent i Romsdalen for alt jeg vet..... Kjent og kjent. Jeg har ikke fått turen anbefalt av noen, og jeg har heller aldri hørt om andre som har gått ruta. Sikkert ingen ulempe å være innflytter med medbrakt nysjerrighet Nå skal det sies at det finnes nysjerrige blant de innfødte her oppe i nordvest også. Ta en kikk på kartet så dukker det opp mange spennende turer...... Forresten, hva har du blitt fortalt er bra turer og hva er ikke bra ? Her er forresten et par bilder til som inspirasjon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oddis Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Forresten, hva har du blitt fortalt er bra turer og hva er ikke bra ? Vinterstid går det mye i Høgsvora og all dens herlighet, til nøds Sprovstinden. Det skal sies at vi etterhvert har blitt en gjeng som har prøvd et par andre turer i nærområdene For min del er Snaufjellet et nedskrytt skifjell. Jeg tar på meg skiene utenfor garasjen og så er det bare å labbe opp, for så å kjøre ned igjen til Vestre. Ikke så alt for mange høydemetre, men svært ofte godt føre i sør/sør-vestsiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svein Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Vinterstid går det mye i Høgsvora og all dens herlighet, til nøds Sprovstinden. Det skal sies at vi etterhvert har blitt en gjeng som har prøvd et par andre turer i nærområdene Det å kunne trakke på seg skia på trappa og gå til fjells er nok en kjempefordel, ulempen er selvfølgelig at det er lett å bli ensporet Tror forresten ikke at de som bor i Ørsta sentrum, rett under Nivane-Saudehornet-Kyrkjetinden, syns det er noen ulempe heller.... Høgsvora, Sprovstind, å gå opp Sandtinden fra sør (Måslia) og videre til Sprovstinden er en flott skitur jeg har har gjort flere ganger. Finere enn Høgsvora syns jeg. Nedkjøringen i sørsida mot Jutevatnet er også bra, jeg har ikke prøvd den som dreier litt sørøst - men det skal jeg neste gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Her er fjæresteinen sett fra sørvest. Vel, punkt 1110 synes kanskje ikke, men ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
g-arnt Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Her er fjæresteinen sett fra sørvest. Vel, punkt 1110 synes kanskje ikke, men ... Det var da som f... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
g-arnt Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 En hyllest til solnedgangen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.