Gå til innhold
  • Bli medlem

Ull ekje alltid gull nei!


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Var på Forsvarets utsalg her i nærheten av der eg bur og kom over store ulltepper til 160 kr stk! Aj aj aj, tenkte eg, dette er eit kupp! Kjøpte to stykker, blir kjekt å ha med seg på vintertur ja!!  Merket at det va ei litt spesiell lukt der og da, men tenkte at ei runde i vaskemaskina og litt lufting gjere nok susen. Det gjorde det IKKJE. Herre og høgare makter for ei lukt!! Det vart jo VERRE etter eg vaska det!! Lukta minner meg veldig om parafin/eksos. Åssen i alle dager skal eg få vekk den lukta? Ullteppene kan eg ikkje ha i hus engang, SÅ jævli lukter dei! Tips, triks og kjerringråd mottas med den største takk...!!!!

Mvh Tone.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å skylle med eddik? (bare bruke det som skyllemiddel i vaskemaskina) Pleier jo å fungere for å fjerne vond lukt av ulike slag. Ellers har jeg hørt at det kan fungere å putte ull i fryseren en dag eller 2 for å fjerne lukt (har ingen personlige erfaringer med akkurat det. Så vet ikke om det fungerer, men kan jo være verdt et forsøk) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan bruke eddik til ull. Brukes over en lav sko for å fiksere farge i ullgarn i strikkekretser.
Forsøk med et langt ullprogram med milo først og så en ekstra skyll med eddik før lufting ute. (Eddik stinker også.)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over at det skal være et problem, jeg tenker at hvis teppene nå er så ille at du ikke kan ha dem i hus så får det vel ikke blitt så mye verre uansett? 
Kan jo eventuelt prøve å legge dem i bløt i eddikvann istedet for å bruke vaskemaskinen.

Ellers skal man visst kunne koke ull, men det er kanskje litt vanskelig når det er store tepper man snakker om, krever stor kjele. Bare ikke rør i kjelen når du koker for da får du tovet teppe istedet. (De må ligge helt stille når de koker).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vasket et teppe av gangen (for å få mer vann og bedre skylling) og hatt 1/2-1 dl eddikessens (35%) i skyllevannet. Vet jo ikke hva som har satt lukt i dine tepper, så kan selvsagt ikke garantere resultatet. Eddik skader i alle fall ikke ull, jeg har brukt på svært mye av den ullen vi har i hus. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.