Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til dunfri "pausejakke" med hette ønskes


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Er ute etter en pakkevennlig jakke med syntetisk fyll som Coreloft, Primaloft eller lignende som skal kunne taes på ved pause i tur/isfiske/camp/foto da jeg har dunallergi. 

Har så vidt begynt å orientere meg i utvalget etter å ha brukt en del tid på å lese før nye skalljakke nettopp ankom i posten. 

Vil gjerne høre mest om de som dere synes er "varmest" og som lar seg pakke forholdsvis godt sammen da jeg gjerne blir sittende en del stille for å vente nordlys til fotografering, isfiske osv i det nordligste fylket.

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet sikkert at alt etter hvor allergisk man er kan dun i friluft/unna ansiktet fungere selv om man er allergisk? Jeg er allergisk - nok til å bli plagsomt snørrete i dundyne - men lite nok til greit å kunne bruke dunjakke.

Vel - nå er det iallfall nevnt for alle lesere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc´teryx Atom er ei fantastisk jakke som passer hele året her i nord. Mulig den blir tynn for isfiske:

http://www.fjellsport.no/produkter/herreklaer/jakker/isolerte-jakker/arc-teryx-atom-lt-hoody-men-s-black.html

Equipnor har en jakke som koster 1/3 og varmer dobbelt så mye. Men den har ikke hette.

http://equipnorshop.no/model.aspx?mid=Garm Light Weight JIB Jacket&gid=283

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man kombinerer jakka med.. Den trenger ikke være så tykk om man har plass til nok andre klær under. Det viktigste for meg er om jakka går ned over rumpa. Korte jakker gir kald rumpe, og dermed generelt varmetap når man er i lite aktivitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tester går primaloft for å være det varmeste alternativet, selv om det er svært liten forskjell mellom primaloft og Coreloft (Arc'teryx). Har både Coreloft og Primaloft jakker selv og merker ikke nok forskjell til å favorisere den ene eller andre. 

Som erstatning for dunjakke til vinterfoto, isfiske o.l bør du velge en av de tykkere jakkene med syntetisk fyll. F.eks. primaloft100. Jakker som Arcæteryx atom LT og Norrønna Falketind blir litt for tynne på kalde dager. Er litt usikker på om Arc'teryx fortsatt lager Atom SV, i såfall er den et varmere alternativ.

Vær obs på at noen jakker har litt trange underarmer med tanke på å dra den over skalljakke med andre lag under. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.