Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppene øst for Glittertind


Thor

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt lyst til å gå toppene i området øst for Glittertind - Trollsteineggi, Gråhøi med flere - ca. 10 stk. 2000-metere ialt. Dette med utgangspunkt fra bommen i Veodalen. En slik tur planlegges til sommeren. Er det noen som vet om det er gode teltplasser i området, f.eks. området Trollsteinkvolven ? Må man gå på bre for å komme over til Dronninga og Trollsteineggi (fra Trollsteinrundhøi) ? Takk til de som svarer !

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedre deler av Trollsteinkvelven har jo plenty med gode teltplasser. En del tuer her og der men ellers et eldorado for å campe. Breen som er merket av mellom Trollstein-Rundhøe og Dronningje er av ingen bekymring. Det er nærmest en død brerest. Jeg har sett den totalt avsmeltet for snø og så ingen sprekker. Dette er desidert et av mine favorittområder. Her kan du få mye av fjellet for deg selv.

En fin mulighet er å bestige toppene nord og øst for Svartholsglupen, eventuelt Grotbreahesten fra Bommen i Veodalen/Trollsteinkvelven på dagstur, og heller ta toppene sør for Svartholsglupen med utgangspunkt fra Smiugjelsøygarden i Visdalen. Sistenevnte tur byr på mange høydemetere med stor variasjon fra skog til høyalpint fjellandskap. Men med telting i Trollsteinkvelven burde du klare alle toppene på et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor: Teltleiren min i Trollsteinkvolven er en av de absolutt nydeligste teltplassene jeg noen gang har hatt! Stemningen, roen og stillheten der oppe var helt ubeskrivelig. Gled deg! :)

Jeg bør kanskje nevne at jeg da jeg begynte å nærme meg teltet igjen etter dagsturen over toppene så at en kjempeflokk (!) med tamrein hadde slått seg til rett rundt teltet mitt. Jeg ble redd for at de kunne ha tråkket i stykker noe, men det så ikke ut til at de hadde streifet borti snorene en gang. Tydelig at de vet å respektere andres eiendom. :?

Tom skriver at det kanskje ikke blir noe stort problem med snø i Trollsteinkvolven i år. Er det lite snø i Jotunheimen i år altså? Eller har Heimen fått noe av ekstrem-snøværet som har vært på østlandet?

Jeg har lagt ved et lite bilde som viser noen av reinsdyrene. Som du ser er det massevis av grønne flekker med gode muligheter for å slå opp telt inni mellom alle steinene. Teltet mitt sto såvidt jeg husker rett utenfor bildet på venstre side.

post-436-133474411575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg tok en tur i dette området sist sommer. Riktignok en temmelig drøy tur. Vel tilbake hadde jeg bedre kunnet droppe Grotbreahesten og ha nøyd meg med de andre toppene. Du får jo vurdere selv m.h.t. kondisjon. Med utgangspunkt fra et telt i Trollsteinkvolven skulle det være greiere. Jeg så kun ett telt da jeg var der. Fint plassert langs elva.

Dette er et område for dem som liker ensomhet. Jeg traff kun en person og vi klarte lett å unngå nærkontakt.

Begynte ved parkeringsplassen og gikk opp langs sydsiden av elven. Inn til elven rett nord for Grotbreahesten rett før vannet. Her kan man lett komme seg over. Jeg gikk rett op den hellingen som går østover fra Grotbreahesten. Er også mulig å følge breen langs kanten (uten å gå på breen selv) rundt denne hellingen. På den andre siden er det lettest å følge østsiden av Grotbreahesten rett over breen hele tiden nesten helt til det sydligste punktet og derfra lett oppover sydhellingen / ryggen til toppen av Grotbreahesten. Tilbake samme veien.

Det er nå to muligheter. Følge vannet på nordsiden via en morenerygg til slutten og der gå over et lite stykke sne / bre eller følge vannet ca. halvveis, gå over bekken og forsette på nordsiden. Den sistnevnte muligheten er den sikreste. Videre opp til Svartholsglupen og til Svartholshøe og videre til Trollsteinrundhøe er lett. Videre er det et stykke bre mellom denne toppen og Dronningje, men det er mulig å omgå denne via en liten 'bro' på vestiden. Det er nesten ikke noen omvei og du taper ingen høydemetere så vidt jeg husker. Uansett den sikreste veien. Videre er det greit til Dronningje og via et par små og enkle klyvesteder til topps på Trollsteineggji.

Ikke noe vann mer etter Trollsteinkvolven, så fyll flasken skikkelig.

god tur

Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.