Gå til innhold
  • Bli medlem

Motsvarelse til Haute Route i Norge?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Finns det någon motsvarighet till Haute Route i Norge? Jag menar där man går mest upp och ner (inte så mye platt emellan) och sover i hytter så att man kan klara sig med bara 50 liters ryggsäck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogn og Fjordane har en del muligheter dersom a) du kan ligge ute eller :D det er flere som kan fordele vekt på telt.

En klassiker er Meneseggen;

http://impact.ii.uib.no/arnt/Peaks/meneseggi.html

Dette er en todagers tur, og arrangeres av Bergen Turlag.

En annen rute ligger østenfor denne, og går fra Menes ved Sognefjorden til Supphelleskaret (tror jeg) ved Jostedalsbreen. Dette er en lengre og mer krevende tur, og jeg har ikke detaljert info. Mulig Bergen Turlag arrangerer denne turen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kumpissen min og jeg har faktisk planer om å "etablere" en haut route i jotunheimen. Altså en HOT JOT!

Utgangspunkt er da Tyin (Eidbudsgarden)-Uranostind-Skagastølshytta-Jertvasstind-Turtagrø-Fanneråken-Krossbu-Storebjørn osv. Nøyaktig rute er ikke viss enda. Kommer tilbake senere i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste Haute Route i Norge må være Hjørundfjorden rundt. Dette er en rute som går over en del fjellpass og er ikke noen topptur slik som forslagene ovenfor når det gjelder Jotunheimen. Problemet med Hjørundfjorden rundt er at den ikke kan gås så veldig ofte pga for lite eller for mye snø har jeg inntrykk av. Rasfaren er vel rimelig høy når det først er bra med snø spesielt opp fra Trandal hvis man velger å gå turen med sola.

Haute Route i alpene er jo heller ingen toppturrute, men en rute mellom to byer gjennom et fjellområde.

Hvis man skal etablere en slik rute i Jotunheimen synes jeg kanskje Gjendesheim - Turtagrø er et bedre alternativ hvis man legger den over en del brepass, som for eksempel forbi Skagastølsbu, men kanskje også over Memurubreene og opp Styggebreen og forbi Galdhøpiggen (ikke opp på). Gjertvasstind har ingen ting på en Haute Route å gjøre fordi den er helt unødvendig for å komme frem.

Uansett blir vel alle Jotunheim-alternativene bleke kopier av Haute Route i alpene og Hjørundfjorden rundt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel Nord-Norge er en aktuell landsdel for noe sånt. Høye fine fjell med fjorden rett i nærheten. Stabile snøforhold mange steder også.

Lyngsalpene på langs hadde vel vært lett moro vil jeg tro f.eks. Malangshalvøya sørvest for Tromsø kan også være aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste Haute Route i Norge må være Hjørundfjorden rundt....Rasfaren er vel rimelig høy når det først er bra med snø spesielt opp fra Trandal hvis man velger å gå turen med sola.

Trandal-Urke er vel det mest utsatte strekket ja, Nordkopen er kanskje den mest rasherjede dalen i Sunnmørsalpane. Her deiser rasene ned fra både Elsandtindane og fra Urkedalstinden/midtre Regndalstind. I øvre del av Urkedalen ligger også trærne langflate mer eller mindre hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nokre år sidan var det nokon som gjekk Sognefjorden rundt, frå Sygnefest (sørsida) til Sognnæs (nordsida). Eg hugsar ikkje eksakt rute, men dei gjekk gjennom Gulen, Stølsheimen, Vossefjella, sør for Gudvangen, kryssa Flåmsdalen ein stad, via Lærdalen, bak Årdal og Luster, innom Jostedalsbreen og nord for Fjærland, Gaularfjellet, Høyangerfjella, via Ytredalen, utover fjella mot Hyllestad. Dette tok følgjeleg meir enn ein dag, så klart, rettare sagt nokre veker. Lurar på om ein av dei som gjekk turen var Anders Waage Nilsen, men eg er ikkje sikker. Når ein er inne på turar det kan vera klasse over, kan eg nemna ei "rute på sørsida av Sognefjorden, med liten hensyn til stiar og hytter. Eg har ingen planar om å gå denne ruta strukturert sjølv, men eg har vore innom ein god del brotstykker av dette. Her er mange funn for kresne fjellvandrarar, men alpint tindelandskap manglar, så det ser de kun i det fjerne, som t.d. Hurrungane som de ser stadig vekk på denne strekkja.

-Ortnevik ved Sognefjorden (Høyanger kommune) - langs fjorden til Hanekamb (Sylvarnes, veglause grender) - over Kleivfjellet (1313) - Fagerdalen (avstikkar ned i Finnabotnen/Finnafjorden og opp att same veg) - Orren - Botnagavlen (Dunevoll) - Urdeggi (1260) - Vatnavatni - Fagerdalsnipi (1245) - mot fjellkanten ovanfor Geithus og deretter ovanfor Otterskred - Vardeheii - nedom Rosete - Vatnane - Hest - Dagvatnet - Hestfjellet - Rappen - Bjergane - ned i Framfjorden (Arnafjorden) - opp via Bungane (nedlagt høgdagard) og Saursete - Krokeggi - Liabakken (1145) - Unnardal - Bøeggi - Vik i Sogn - Sutastigen - Skorge - Ramberatinden (1623) - Feiosdalen (Haugasetdalen) - Vidasethovden (1227) - Kjerringafjellet - Moldbakkefjellet (1568) - Tuftaeggji - Fresvikbreen (1648) - Grytaskarvbreen - Langafjellet - Handadalseggi (1431) - Handadalen - Dyrdal ved Nærøyfjorden - Hjølmo - Vassete - Breiskrednosi (utsyn rett ned i Nærøyfjorden) - Rimstigfjellet (1296) - Vardane - Breidalen - Nåsen - Jordalen - Slettedalen - Bakkanosi (1398) - Fetanipa (1459) - Giljanipa (1501) - Solbjørganipa - Jordalsnuten (jfr. bilete frå Arnt Flatmo, g-arnt) - Jordalen - Nåli - Sivle - Stalheim - Fyre - Stangahøgdi - Grindafletna - Fessedn - Steganosi/Syrdalsbreen (1761) - Stigen høgdagard/Beitelen (kløyver mellom Nærøyfjorden og Aurlandsfjorden) - over Steganosi att - Undredal - Langhuso - Fjellmannskar - Undredalsmoen - Grindafletna - Hestabakkane - Frondalen til Aurlandsfjorden og retur oppatt - Brekkedalen - Vassetvatnet - Grånosmyrane - Eilivseggji - Upsete (togstopp) - Ugjerdsdalen - Myrdal Stasjon - Vatnahalsen - Reinunga - Rallarvegen til Hallingskeid - Stonndalen - Østerbø - ned Aurlandsdalen - Aurland - Skjerdalen - Blåskavlen (1809) - Bleia (1717) - ned til Frønningen eller Erdal/Lærdal. Visst Frønningen, ferje til Kaupanger/Lærdal, eller over forbi Bleia og ned att til Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.