Gå til innhold
  • Bli medlem

01.03.06: Til Skjervan (1545) i pudder

Svein

Anbefalte innlegg

Jeg og Geir hadde en super tur til Skjervan (1545) onsdag, 30cm lett nysnø og mye sol. Vi hadde diskutert litt fram og tilbake før turen, men på de siste værprognosene kvelden i forveien bestemte vi oss.

Tidlig start - kaldt

Jeg kjørte hjemmefra litt over kl. 5, hentet Geir på Vikebukt 06.10 og vi var i gang fra duften av tare i Innfjorden ca kl. 07.00. En trailersjåfør som skulle på jobb syns vi var tidlig ute, og det var vi :) Fjellsida er østvendt og har sol fram til ca kl. 13, så vi ville ha sol på vei ned igjen også – hvis vi tok østsida på returen…. Det var vinterens kaldeste dag så langt, 15-16 kalde når vi startet på de 1545 (minus 2) høydemeterne

Litt krokete start – deretter bedre

All gammel snø var bortsmeltet i de nedre delene, så nysnøen lå rett på steinura og annet grums. Vi fulgte delvis traktorveier og delvis skogen opp til ca 400moh. Skogen var relativt tett flere steder, med lite snø ble det kort sagt brokete noen steder :? Fra 400m åpnet skogen seg mer og vi passerte ei sæter og kom opp i de slakere områdene hvor vi fikk se dagens toppturmål.

Rutevalg mot toppegga

Vi diskuterte flere muligheter underveis, bl.a om vi også skulle ta en tur utom Mollavasstinden lenger nord. På vei opp gikk vi sør til ryggen vest for topp 992 og fulgte denne vestover mot Skjervan. Skiene måtte av på et par passasjer, først et kort/enkelt klyveparti – dernest over ei løs fonn øverst i ei bratt renne. Videre jevn oppoverbakke hvor brattheten tiltar de siste 50m til toppegga.

Vestsida

Helt urørt i vestsida hører jeg Geir sier, mens jeg fortsatt sliter med å komme meg opp løssnøen i østsida. Vi har bilen i øst, vestsida lokker som nedkjøring…

Mot toppen

Etter et kort forsøk på den smale toppegga i første del velger vi å traversere i vestsida rundt en pinakkelformasjon. Snøen er tydelig stabil selv om det er bratt oppunder toppegga. Neste hinder er en bratt hammer som sperrer. Geir prøver på den ikke-eksponerte siden, men må gi tapt i løssnøen. Snorkel var ikke med i sekken. Hammeren må passeres i østsida. Geir først, lite skuggeredde som han er... Vi sparker gode trinn i laget under nysnøen og kommer oss greit forbi det mest kritiske punktet på ruta. De siste 30-40m bort til toppen er enklere. Utsikten fra toppen er formidabel, mildt sagt.

Returen

Vi diskuterer om vi skal velge nedkjøringen i øst eller vest, etter litt fram og tilbake blir det vest. De 400 første høydemeterne har ca 35 grader, og hvilket føre. Det var bare å gi gass og spøtte snø. Fra Måndalen sentrum fikk vi til slutt tak i ei drosje som kjørte oss tilbake til Innfjorden.

La ut bilder i går kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som en genial topp det der. Har stått på listen over "things to do" lenge, men så var det dette med tiden som ikke alltid strekker til....

Du nevner Middagsfjellet på et av bildene. Er det noen som vet om dette er en bra skitopp? Ser av kartet at det fort kan bli veldig langt å gå, men dersom veien innover mot Berill (tror det er det det heter der inne) åpner etterhvert bør det være en overkommelig dagstur. Fjellet ser i alle fall meget imponerende ut :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagstinden er en imponerende topp fra denne vinkelen ja.

Naboen Nonstinden er i alle fall en bra skitopp, det er vel vanligst å gå på denne fra Innfjordsida selv om vi gikk fra Overøye... Det var i begynnelsen av april -04, det var da brøytet opp til sætrene - men snøfall (30cm) om natta gjorde at vi ikke regnet med at den var kjørbar. En indikasjon på at veien brøytes tidlig på våren i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagstinden skal være en bra skitopp, selv om det er adskillig vanligere å gå på Skjervan og Nonstinden. Det forutsetter gode snøforhold i Bøstøllia, som fort tiner av på våren. V-NV flanken mot toppen kan nok være litt utsatt hvis skare, noe det gjerne vil være i godværsperioder på våren...

Veien til Berill (innerste garden i Innfjorden) er åpen hele året. Til påske er det ofte brøyta videre opp bakken til det flater ut. Fra dette utgangspunktet kan også en tur på Hesten anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder av dristig og imponerende kjøring, men det var godt å se at også dere kan falle.

Med så bra føre er det lett å være konge... Hvis jeg ikke faller har jeg ikke prøvd hardt nok 8)

Spesielt på gjennomslagsføre er jeg mer forsiktig, lett å få vridning i kneet (balansefoten).. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.