Gå til innhold
  • Bli medlem

vintertelt


turthomas

Anbefalte innlegg

Annonse

Spørs litt hvor stort du trenger. Jeg har med årene blitt "allergisk" for tunnelltelt og er veldig fornøyd med Bergans Helium Dome. Rimelig og god kvalitet med god plass.
XXL har som regel bra pris på dette. Sjekk ut: https://www.xxl.no/bergans-helium-dome-3-71-nord-telt/p/1088489_1_style
Følg litt med, stadig på tilbud. Mener jeg ga cirka 4500,- for et par år siden.

Ellers har Helsport mye å by på, avhenging av størrelse du trenger. http://www.helsport.no/produkter/telt/x-trem

På vinteren er det uansett lurt å gå opp minst en størrelse enn antall personer man tenker. Et tremanns er svært romslig til en og helt OK til to. Skal man ha god plass til to, bør du gå for 4-manns. Stormklaffer vil jeg si er et must både for stabilitet og få det lunt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for The North Face VE25. En klassiker som tåler det meste av drittvær. Overraskende nok et det stort nok til 3 stk på vinteren (til nøds), men 2 stk går bedre :-)

Du bør kunne få et nytt VE25 til rundt 5.500,- om du leter litt.

 

Edit: xxl.no har teltet til kr 5.199,-, bra pris for et bra telt. https://www.xxl.no/the-north-face-ve-25-telt/p/1071004_1_style

Endret av Arntrooney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye å spare på å kjøpe brukt.

Mange gode vintertelt der ute. Men om du har noen egne preferanser ville jeg kommet med de.

Å velge telt er like mye smak og behag som noe annet.

Bestiller du verstingtelt fra en av de seriøse forhandlerne, så er du sikker på at du får kvalitet.

På helsport sin outlet har du to flotte telt til en bra pris.

Fjellheimen X-trem 4 manns og Svea 3 manns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaken er som baken. Noen liker ikke tunnelltelt, andre synes de er best. Jeg elsker tunnelltelt til vinterbruk. Det gir et stort nok fortelt til å grave skikkelig kulde/arbeidsgrop, og gode tunnelltelt tåler vind bra. Jeg mener ikke det er nødvendig med stormmatter. Jeg legger snø mot kanten, så blir det tett nok. 

Eneste fordel med "dome-type" etter min mening, er de brattere endeveggene som gjør at de ikke så lett presses ned av snø. Dette unngår jeg ved å planlegge hvordan jeg setter teltet i vindretningen. 

Dome-telt er tyngre, men om man stort sett bare bruker pulk, så er det ikke så nøye hva det veier. 

Selv bruker jeg Fjällräven Akka 3. Mitt bruk er på Hardangervidda og i Jotunheimen. Ikke Svalbard og sånne ekstreme steder, og til dette bruket er dette teltet helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bryte en tradisjon her, og komme med en innvending mot et telt jeg har selv.

Jeg kjøpte en VE-25 på XXL for et drøyt år siden, og har ennå ikke prøvd det på snø, men kan si at forteltet, selv med ekstra stang, ikke er like stort som de fleste "camp"-varianter har. Sikkert greit om en graver ned litt, men det andre forteltet er beint fram lite. Jeg tolket "barn" som flertall, og ville kanskje gått for noe som hadde fullt camp-fortelt på ene siden og et vanlig fortelt på den andre. Kanskje blåser det overende før en VE-25 ville gjort, men i slikt vær er du kanskje ikke på tur med ungene uansett?

I fall jeg har misforstått eventyrlysten til deg og ungene - VE 25 er topp topp topp og alle på trailspace elsker at det er så solid.

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som vet noe om eller har erfaring med Fjellreven Abisko (3-manns) ? Hvordan funker det? Er det bra ?
Og hva med Hilleberg Kaitum 2 gt- Er de evt store nok til 2 stk eller blir dette knabert med plass ?
Og ER Hilleberg bedre enn Helsport, eller er dette kun smaksak, eller at hilleberg er lette telt, enkle, osv ? (OG dyrere) :-P

Jeg er i utg.p ut etter et helårs (3) som tåler litt rusk å raskevær. Svea fra Helsport? Et nokså stort kuppel. Hvordan er dette ifh til Fjellheimen extreme? 

 

Endret av nysgjerripetra
glemte ei setning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som regel opp en "ekstra mann" på et vintertelt. En standard Exped Downmat er 52cm bred og 183 lang, skal du ha 3stk, trenger du 156cm bredde i teltet i 183 lengde, da skal heller ikke teltet skrå i enden. Har du LW er bredden 65 og lengden 197, da trenger du 195 cm bredde og 197 lengde.

Skal du ligge så tett i et for smalt telt så MÅ også sideveggene være rette, ellers ligger de to ytterste og tar oppi innerteltet på sidene, husk også at du kommer ca 10 cm høyere eller mer på grunn av tykkelsen på underlaget.

Som Helsport så har også Hilleberg flere kategorier telt, Black Label er den tøffeste kategorien, og her er detaljnivået på sitt aller høyeste. Red Label (som Kaitum tilhører) er tynnere og lettere (men fortsatt sterkt og 4 sesongers), her er enkelte detaljer droppet for å spare vekt.

Har teltet to innganger unngår man våte soveposeender, det er også mulig å ligge motsatt vei om en bruker liggeunderlag som ikke er rektangulære, men gir en "foot in face feel". Høyden bør være såpass at det er mulig å sitte oppreist midt i OPPÅ liggeunderlagene, det gjør det lettere å kle på seg uten for store C-momenter. Er været bra kan førstemann kle på seg og gå ut og vente, men det er ikke like trivelig å måtte vente ute i drittvær, er forteltet stort nok kan man også vente der, kle på seg de største plaggene der.

Jeg har flere Hillebergtelt, valgte det første fremfor Helsport fordi det gav en mye bedre kvalitetsfølelse når jeg kikket på dem, det var et Keron 3GT, så på Helsport Svalbard 3 High og Svea 3 camp. Fordi jeg har vært storfornøyd med Keron, har jeg kjøpt flere Hillebergtelt etterpå.
Keron 3GT er 160 bredt i innerteltet i hele lengden, sideveggene er omtrent helt rette og det har to innganger og stort fortelt, men som vintertelt for 3 personer er det nok akkurat litt for lite, det hadde nok gått med et nødskrik, det er nok det teltet som har rettest sidevegger i innerteltet av alle telt, men det er ikke noe plass igjen på sidene i det hele tatt.

Av hillebergteltene kan jeg nevne:

Nammatj er et Keron med bare 1 inngang, det er vesentlig lettere fordi et har en stang mindre, men det skrår i enden.

Tarra er et selvstående kuppeltelt med tunellfasong, dette er det mest bombesikre Hillebergteltet, det har to innganger med like store fortelt, dette er 140cm bredt inni, så dette er et 2manns vintertelt som det er plass til to i.
(TNF VE25 er nevnt her, det ligger også i kategorien bombesikkert)

Kaitum er nevnt, det er 180 bredt i halve lengden, men skrår litt fra midten.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

TNF VE 25 er bombesikkert som nevnt.

Jeg har brukt dette teltet i snøfokk flere ganger på utsatte områder i Jotunheimen. For to er det meget romslig. Det går med tre, men trangere.

Forteltet som nevnt tidligere er ikke det største sammenliknet med tunneltelt type camp.

Selv om teltet ikke har stormmatter rundt hele er det bare å spa opp litt snø som dekker rundt. Jeg har god erfaring med dette. I snøfokk er man helt avhengig av dette, ellers vil snøen blåse inn under duken.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at enkelte er "allergisk" mot tunnelltelt...?! Tunnelltelt er den telttypen som gir mest plass og komfort pr vektenhet + stort fortelt (som er ekstra viktig på vinterturer). Det skal ganske så guffne og ytterst uvanlige forhold til før et Helsport tunnelltelt beregnet på ekstrembruk knekker sammen og du faktisk MÅ ha kuppeltelt. 

Til pulkturer ville jeg helt klart ha valgt Helsport Svea. To fortelt er utrolig praktisk, teltet er romslig og det står han av veldig bra i sterk vind og snøkov i høyfjellet. Et kanonbra vintertelt rett og slett. Ideelt feks for isfisketurer. 

Hvis du vurderer å bære teltet i ryggsekken så sparer du vekt og plass ved å velge Fjellheimen X-trem istedet, men det er ikke et like romslig, praktisk og komfortabelt telt som Svea. 

Hvis du skal ha et fullblods vintertelt så må du kjøpe et telt med stormmatter. Jeg har ligget mye i vinterfjellet med telt uten stormmatter og det resulterer alltid i at man likevel måkker snø opp langs kantene, over teltduken og taper mye innvendig plass fordi man ender med å dynge teltet ned i snø for å unngå at det skal kove inn og for å holde varmen bedre. Da får man også dårlig ventilasjon. Når snøstormene virkelig setter inn så vil fokksnøen kove inn i selv de minste åpninger og da er det veldig upraktisk uten stormmatter rundt hele teltet. 

 

 

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fatter ikke at enkelte er "allergisk" mot tunnelltelt...?! Tunnelltelt er den telttypen som gir mest plass og komfort pr vektenhet + stort fortelt (som er ekstra viktig på vinterturer). Det skal ganske så guffne og ytterst uvanlige forhold til før et Helsport tunnelltelt beregnet på ekstrembruk knekker sammen og du faktisk MÅ ha kuppeltelt.

Til pulkturer ville jeg helt klart ha valgt Helsport Svea. To fortelt er utrolig praktisk, teltet er romslig og det står han av veldig bra i sterk vind og snøkov i høyfjellet. Et kanonbra vintertelt rett og slett. Ideelt feks for isfisketurer.

Hvis du vurderer å bære teltet i ryggsekken så sparer du vekt og plass ved å velge Fjellheimen X-trem istedet, men det er ikke et like romslig, praktisk og komfortabelt telt som Svea.

Hvis du skal ha et fullblods vintertelt så må du kjøpe et telt med stormmatter. Jeg har ligget mye i vinterfjellet med telt uten stormmatter og det resulterer alltid i at man likevel måkker snø opp langs kantene, over teltduken og taper mye innvendig plass fordi man ender med å dynge teltet ned i snø for å unngå at det skal kove inn og for å holde varmen bedre. Da får man også dårlig ventilasjon. Når snøstormene virkelig setter inn så vil fokksnøen kove inn i selv de minste åpninger og da er det veldig upraktisk uten stormmatter rundt hele teltet.

 

 

Jeg hadde en gang et Norrøna Ravneskar tunneltelt med stormmatter, som jeg var knallfornøyd med. Midtbuen var en del høyere enn endene (minner litt om Fjellrâven sitt tunneltelt). Eneste svakhetene med tunneltelt slik jeg ser det er at de ikke er selvstående, og at de tåler mindre sidevind dersom vinden snur i løpet av natta. Lemur er tingen da, men litt kjipt å måtte stå opp i snøfokk mitt på natta. Jeg foretrekker kuppeltelt til vinterbruk.

Til bacecamp sommerstid er det bedre lufting under duken enn det er med telt med stormmatter. Har lest at en del brukere rapporterer om lekkasjer inn i TNF VE 25 når det regner, noe som i så fall gjør at TNF VE25 ikke er så godt egnet i regnvær. Siden såpass mange skriver det i sine brukererfaringer, må det være noe i det.

 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du skal ha et fullblods vintertelt så må du kjøpe et telt med stormmatter. Jeg har ligget mye i vinterfjellet med telt uten stormmatter og det resulterer alltid i at man likevel måkker snø opp langs kantene, over teltduken og taper mye innvendig plass fordi man ender med å dynge teltet ned i snø for å unngå at det skal kove inn og for å holde varmen bedre. Da får man også dårlig ventilasjon. Når snøstormene virkelig setter inn så vil fokksnøen kove inn i selv de minste åpninger og da er det veldig upraktisk uten stormmatter rundt hele teltet. 

 

 

Dette er litt selvmotsigende, synes jeg. Hvis man får dårlig ventilasjon av å legge snø inntil duken for å tette nede, så får man det like mye MED stormmatter.. Alle seriøse vintertelt skal ha store lufteventiler plassert høyt, slik at de ikke fokker igjen. Det er slett ikke nødvendig å legge snø langt oppover veggene for å få det tett.

Levegg bygger man uansett om man er ute på vidda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertelt skal tette mot bakken, då skal det altså ikkje koma luft og snødrev inn under duken. Om dette er løyst med eller utan stormmatter, er utan betydning så lenge teltet fungerer. Eg har to telt som eg har brukt mykje i fjellet vintertid, og begge tettar godt mot bakken utan stormmatter.
Sjølv foretrekk eg fasongen til tunneltelt. Tunneltelt har også den fordelen at dei er enkle og raskt å setje opp i mykje vind, det kan ikkje seiast om dei fleste kuppeltelta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt selvmotsigende, synes jeg. Hvis man får dårlig ventilasjon av å legge snø inntil duken for å tette nede, så får man det like mye MED stormmatter.. Alle seriøse vintertelt skal ha store lufteventiler plassert høyt, slik at de ikke fokker igjen. Det er slett ikke nødvendig å legge snø langt oppover veggene for å få det tett.

Levegg bygger man uansett om man er ute på vidda..

njæææ, jeg formulerte meg vel litt dårlig der. Har ligget mye i et vanlig fjellheimentelt (uten stormatter) i vinterfjellet og ventilasjonen der er ikke heeeelt ideell når du måkker snø opp på sidene da glippene langs sidene er en del av ventilasjonen i mange telt uten stormmatter. Telt med stormmatter er konstruert med ekstra ventilasjon for å unngå kondens når man måkker på snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men no kommenterer du telt som ikkje er laga for vinterbruk. Eit vintertelt må tette mot bakken, og då kan ikkje åpning mot bakken vera del av ventilasjonsystemet. Eit vintertelt må ha ordentleg ventilasjon høgt, uavhengig av om tettinga mot bakken er basert på stormmatter eller bare at duken tettar godt mot bakken. Til dømes Hilleberg sine heilårstelt fungerer godt utan stormmatter, eg har sjølv vintererfaring med to av modellane deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

njæææ, jeg formulerte meg vel litt dårlig der. Har ligget mye i et vanlig fjellheimentelt (uten stormatter) i vinterfjellet og ventilasjonen der er ikke heeeelt ideell når du måkker snø opp på sidene da glippene langs sidene er en del av ventilasjonen i mange telt uten stormmatter. Telt med stormmatter er konstruert med ekstra ventilasjon for å unngå kondens når man måkker på snø. 

Helt enig med afe. Selv bruker jeg Fjällräven på vinteren, uten stormmatter. Det har allikevel skikkelige lufteluker oppe.

Man må aldri dra på vintertelting med et telt som er avhengig av luft nedenfra. Fyrer man inni teltet da, kan det fort bli farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at en del brukere rapporterer om lekkasjer inn i TNF VE 25 når det regner, noe som i så fall gjør at TNF VE25 ikke er så godt egnet i regnvær. Siden såpass mange skriver det i sine brukererfaringer, må det være noe i det.

 

Dette kommer nok av at ytterteltet ikke kommer tapet eller sømlimt fra leverandør. I stedet får du en tube med silikon og beskrivelse av hvordan du skal gjøre jobben. Enkelte andre telt har sømmer som "trutner" litt når de blir våte, og at vanninntregningen så gir seg. Aner ikke om dette gjelder VE-25 også, men jeg håper det ettersom det er MANGE sømmer i det ytterteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

njæææ, jeg formulerte meg vel litt dårlig der. Har ligget mye i et vanlig fjellheimentelt (uten stormatter) i vinterfjellet og ventilasjonen der er ikke heeeelt ideell når du måkker snø opp på sidene da glippene langs sidene er en del av ventilasjonen i mange telt uten stormmatter. Telt med stormmatter er konstruert med ekstra ventilasjon for å unngå kondens når man måkker på snø. 

Fjellheimen er jo ett 4 sesongs telt (ikke xtrem)  med høye lufteventiler. Forstår ikke hva du mener med at sidene er en del av ventilasjonen her? (Hvis det er det du mener?)

Jeg anbefaler ikke å skuffe snø opp langs sidene, da det bidrar til at teltduken ikke blir stram på riktig måte. Den blafrer mer i vinden, samtidig som ytterduken blir presset mot innerteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer lufting man har i disse teltene, desto mindre kondens blir det.

Xtrem teltene til Helsport har gjerne en eller to ekstra ventiler i forhold til Pro serien. Men begge telt har tilstrekkelig lufting til å kunne brukes vinterstid med fyring.

Ang stormmatter på f.eks. Hilleberg:

Vi satte opp vårt nye Keron 4GT i hagen i sommer, og når jeg skulle ta det ned igjen en morgen var det veldig mye kondens som hadde samlet seg på taket fordi vi ikke hadde strammet teltet godt nok i endene. For å nå inn på teltet for å slå vekk vannet prøvde jeg å lure foten inn under teltduken langs bakken. Det klarte jeg ikke. Den satt som limt til bakken. Jeg har altså vanskelig for å tro at Hilleberg sin Black serie trenger stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hillebergteltene (Black Label) er det strammere på endene ved stangkoppene, disse skal strammes helt inn når stangen er tredd inn, da ligger duken helt ned til bakken. På motsatt side er duken festet helt nederst på den tette enden på stangkanalen (av forsterket stoff). På hempene i endene av teltet (som regel to i hver ende) er det også strammere. På sommeren kan det gi ekstra lufting å beholde litt lengde på disse (men likevel stramme teltet). Strammes disse helt inn ligger pluggnen helt inn til teltduken, og dermed blir teltduken også her liggende helt ned mot bakken.

Jeg fester alltid ene enden på mitt Keron 3GT først, så trekker jeg første stangbue så lang "unna" som mulig så det blir helt stramt, så gjør jeg det med neste stangbue, så neste og neste igjen. Så faster jeg endene på det andre forteltet og strammer båndene max. Altså jeg drar teltet ut maksimalt. Deretter tar jeg og strammer opp endebardunene som også holder ventilene oppe. Bardunene fester jeg mot vindretningen, hverfall de i den enden som er mot vinden. Da ligger duken helt ned mot bakke rundt hele, det er vanskelig å få hendene under med flat hånd, og skal det være glippe så må det være et søkk i bakken, kuler gjør ikke noe. Til vinterbruk er det ikke mye snø som trengs å legges inntil duken. Men uansett telt bør det bygges en "mur" rundt deler av teltet for vindbeskyttelse.

En ting som er genialt med Keron GT teltene, Nammatj GT og Saitaris, det er den buede døra i det store forteltet, den kan åpnes i toppen og det kan stå igjen en liten "dørstokk" nederst som det bare er å stige over når en skal ut. Det betyr at det er mulig å legge snø inntil duken rundt hele teltet, også døra. Ventilene er høyt plassert og er store, de kan stenges med et snøtett stoffpanel som likevel slipper gjennom luft.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fjellheimen er jo ett 4 sesongs telt (ikke xtrem)  med høye lufteventiler. Forstår ikke hva du mener med at sidene er en del av ventilasjonen her? (Hvis det er det du mener?)

Jeg anbefaler ikke å skuffe snø opp langs sidene, da det bidrar til at teltduken ikke blir stram på riktig måte. Den blafrer mer i vinden, samtidig som ytterduken blir presset mot innerteltet. 

 

Fjellheimenteltet har fått ei oppgradering og nyeste versjon har bedre lufting for vinterbruk enn det gamle som jeg har:

 

Her ses et nytt et met lufteventiler både frampå forteltet og bakpå. Det burde være tilstrekkelig til å lufte ut fukt også når man skuffer snø opp langs kantene.

 

fjellheimencamp_ny.jpg

 

 

Her er den varianten jeg har med kun en ventil oppe ved døra (denne ventilen mangler på det nyeste). I det teltet blir det mye kondens vinterstid når man måkker snø opp langs sidene og det er derfor også avhengig av å ventilere langs kantene for å unngå kondens. Det teltet har likevel stått han av i svært så ruskete vær på mang en vintertur. 

 

Helsport_Fjellheimen_gammel.jpg

 

 

 

Fatter ikke hva du/dere mener med å ikke måkke snø opp langs sidene?! Når ruskeværet setter inn så MÅ man måkke snø opp langs sidene på alle telt uansett. Hvis ikke så kover det jo ned komplett innvendig! Forteltet vil fylles med snøkov og det vil kove inn under ytterduken og legge seg oppå innerteltet og så har du det gående når det begynner å drype... Fokksnøen finner veien inn i selv de minste åpninger ( feks type lufteventiler) når han kommer med skikkelig tykjevær.  

Og nettopp derfor mener jeg at et skikkelig vintertelt MÅ ha stormmatter, for at man skal kunne måkke opp snø langs sidene uten at det går på bekostning av andre slags funksjonaliteter.

 

 

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den luftinga der vil jeg påstå at det ikke er et vintertelt, men et tresesongers! -Selv om du (heldigvis!) har stått han av i tykjevær! Med tetting nede er det ikke rare lufta du får inn eller ut. Mener du at du lufter nede i dette teltet? I så fall er det vel ikke rart om det fokker inn? Om vinden snur slik at den ventilen tettes igjen av snø, så blir det dårlig med luft.. Faren for CO-forgiftning blir stor i et sånt telt om man bruker brenneren inne.

Jeg tetter langs sidene uten å måtte måke snø oppover duken. Før jeg setter opp teltet tramper jeg ned snøen i området det skal stå på. Så dytter jeg snø oppunder veggen på ytterteltet, men ikke mye i kontakt med sidene på duken. Det har hendt at jeg har måttet tette litt fra innsiden i skikkelig ruskevær, men det er ikke noe problem. Så har jeg vindskjermen en meter eller så fra teltet. 

Hvor langt oppover duken legger du snø? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.