Peder K. Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Det er vel en teoretisk mulighet for at man regelrett blåser av fjellet og ut i evigheten hvis man slår opp teltet på svært vindutsatte steder som klipper og topper? Jeg tenker på i det øyeblikket man lukker opp teltluka og vinden blåser rett inn i teltet, så har man jo et enormt vindfang. Kan vinden være kraftig nok til at den drar med seg mann og telt? Eller ryker teltduken først? Erfaringer og teori mottas med takk. I sommer skal jeg teste ut det å sove på topper og benytte telt hvis det er fysisk mulig. Peder Siter
Alek Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Jeg åpnet en gang teltdøra i meget sterk vind, da revnet halve teltduken. Tror det skal ganske mye vind til før teltet blåser bort. Siter
morten Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Jeg åpnet en gang teltdøra i meget sterk vind, da revnet halve teltduken. Tror det skal ganske mye vind til før teltet blåser bort. Ikke hvis det er dårlig festet. For eksempel - sett et oppslått telt på bakken uten å feste det til jorden, det fyker rimelig raskt av gårde. Er for øvrig litt usikker på motivet for å slå opp teltet på de mest utsatte plassene - det finnes som regel plenty med bedre steder. Men hvis ikke det blåser nordavind fra alle kanter, hjelper det jo å plassere teltåpningen vekk fra vinden. Siter
Peder K. Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Skrevet 1. mars 2006 Er for øvrig litt usikker på motivet for å slå opp teltet på de mest utsatte plassene - det finnes som regel plenty med bedre steder. For noen år siden, i Stølsheimen, passerte jeg et lite platå med nydelig utsikt over dalen og bort til Kvitanosi. Det var et typisk sted hvor jeg sterkt vurderte å sette opp teltet slik at jeg kunne nyte utsikten mens jeg sovnet - inne i teltet, fritt for mygg og andre ulumskheter. Men jeg gjorde jo ikke det da, da det var 1-200 meter rett ned ikke mange meterene fra der jeg evt ville teltet. Men motivet for slik telting er: myggfritt, tørt og med kjempeutsikt. Men det er jo ikke aktuelt hvis jeg skulle ende opp med å våkne, evt aldri våkne, i dalen nedenfor da... Det er jo mange hytter og utedasser jeg har sett tjoret fast med bolt og wire i fjellheimen, så vinden blir åpenbart tidvis ekstrem. Det er derfor jeg lurer på om vinden faktisk kan bli så sterk at teltet kan dras avgårde med meg inni. Ingen som vet? Peder Siter
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Mener pb fortalte meg at et telt med en kar inni, blåste av Aconcagua. Hvis det bare var ett telt, må det vel ha vært dårlig feste. pb får evt. bekrefte/avkrefte. Jeg ble litt nervøs da vi oppdaget at vi hadde slått opp teltet få meter fra helikopterets "landingsplass" over Refuge de Gouter (Mt. Blanc). Det lugget veldig når kopteret kom, men det holdt hint; google keywords; tent blew away wind Siter
Bjarne Lindholdt Skrevet 1. mars 2006 Skrevet 1. mars 2006 Jeg husker enda hin natt på Sunnmørefjella, hvor natta blev tilbrakt med å holde fast i forreste teltstangen min, i håp om den skulle holde over natta! Siter
+PTG Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Klart du kan blåse av fjellet, det kan man jo gjøre uten å være i telt. Ligger du på utsatt sted i hardt vær, vil jo "selvbardunering" til noe solid være en løsning Har du mulighet til å legge på stein/snø/bygge levegg slik at vinden ikke får tak under teltet, vil det sikkert bare legge seg flatt. Som Lars Monsen sier, "uten skikkelig grunnmur (stommatter) er du tapt i storm". Siter
kryk Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Må vel godt opp i over storm styrke for at det skal bli problemer å stå på beina i vind. Og du kan vel ikke mene at du vil sette opp telt under slike forhold? Tror forøvrig mere at teltet blir ødelagt, uansett kvalitet, enn at du kan bli tatt av vinden i teltet under slike ekstreme forhold. Siter
Tom Skrevet 2. mars 2006 Skrevet 2. mars 2006 Nå finnes det jo myggfrie områder i høyden der det ikke er stup i umiddelbar nærhet. En av de fineste teltplassene jeg har sett ligger neste ved toppen av Heillstuguhø. Der er det plutselig et helt flatt parti med jord. Må være ganske rått å overnatte der, selv om det sånn ellers er et ganske uaktuelt sted å telte. Siter
Peder K. Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Skrevet 3. mars 2006 Jeg slår jo selvsagt ikke opp teltet hvis jeg vet det skal bli dårlig vær. Da kommer jeg meg heller ned igjen. Det er mer i tilfeller hvor været forandrer seg kraftig iløpet av natten - og det er jo ikke uvanlig. Jeg vil jo garantert våkne når det begynner å dra seg til værmessig og kan da på et tidspunkt slå ned teltet og heller legge det rundt meg. Da blir jeg ikke mye til vindfang og legger jeg meg i tillegg ned i en dump så skal det mye til for at jeg blåser ned. Heillstuguhø Takk for tipset, Tom. Kanskje jeg prøver en natt der. Peder Siter
Ole-Petter Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 "Ødela" 2 telt i fjellet i sommer. Først var det Romsdalens kraftige junivind som knakk en teltstang, siden knakk stanga i tomannsteltet i Helgedalen/Hurrungane pga sterk vind. Har tidligere evakuert midt på natta pga sterk vind av frykt for det samme som deg. Vet ikke om en virkelig kan "bli tatt". Noen som har erfaringer med å reparere teltstenger? Skal prøve noen korte 11 mm rør som tres utenpå bruddstedet. Teltstenger er visst vanskelig å få tak i (viser det seg etter en lang vinters anstrengelser). Teltovernatting på snøen like under toppen av Tjørnholstind (2330m) er prøvd. Vi gravde lett ut en flate med en liten snøspade en pinsekveld. Flatt, men kaldt! 30 m opp til toppen neste morgen i sol var en sterk opplevelse! Siter
knut stabell Skrevet 11. april 2006 Skrevet 11. april 2006 Hei ! Svaret er ja på de fleste av spørsmålene. Du kan blåse bort uten telt, du kan blåse bort med telt og teltet kan blåse i filler. Du nevner selv det beste rådet dersom du er på et sted du helst ikke burde være i sterk vind, ta ned teltet og rull deg inn i det så godt du greier. Et eksempel fra noen år tilbake, etter det vi ble fortalt, den mest langvarige og hardeste stormen på Aconcagua de siste ti åra, - mange teltlag hadde gått opp til/var i en camp på ca 5300 meter. Bare ett lag hadde satt opp teltet og tok sjansen på å la det stå, -alle de andre rullet seg inn i teltduken og lå der i opptil to døgn før de tok seg ned til basecamp (4300) m igjen. Vi ble igjen i basecamp, - heldigvis. PS ! Kvalitet på teltet, måten og retningen det er satt opp og bardunert på, samt ikke minst de lokale vindforhold vil spille en avgjørende rolle for resultatet. Til eksempel har du sikkert ofte merket at det på selve toppen faktisk ofte kan være ganske "stille", mens det på rygger og i pass kan blåse så du knapt greier å holde deg på beina. Noen enkle prinsipper for hvordan vinden oppfører seg er smart å ta med seg. Vær imidlertid oppmerksom på at det enkelte steder som tilsynelatende skulle ligge godt i le under spesielle forhold kan oppstå turbulens og fallvinder som langt overgår det meteorologene har meldt ! La nå dette likevel ikke skremme deg fra slå opp teltet på "spektakulære" steder, men la det være en påminnelse om å tenke konsekvens - i forkant ! knut Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.