Gå til innhold
  • Bli medlem

Det skjeve tårn...var det i Pisa eller på Uradalstinden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i sommer var jeg en svipptur med bilen ned til Napoli, og stakk innom byen Pisa, som vikingene i sin tid beleiret. Her er det et tårn som er skjevt. Det medførte imidlertid ingen spenning fordi ingeniører og bygningsarbeidere har sørget for at det står trygt. Nok om det...

Da jeg nylig tok en annen svipptur, nemlig oppom Store Uradalstinden fikk jeg se et skjevt tårn, eller rettere sagt en varde, med en langt mer uviss fremtid. Toppvarden her har nemlig fått hard medfart av vestavinden, og er nå så skjev at den når som helst kan ramle ned stupet til breen nedenfor. Den er stor og flott. Varder er jo som regel standhaftige, men denne kommer garantert til å avgå med døden i løpet av kort tid.

Spørsmålet er da om man blir førstebestiger i annen potens hvis man kommer opp som førstemann etter at varden er borte? Er det flere som har sett toppvarder nede for telling?

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er noe jeg har tenkt på før, dette med førstebestigninger, dette var det som skjedde:

I 2000 var vi på Stølsmaradalstind i tåka, vi følte oss sikre på at vi hadde nådd toppen selv om vi ikke fant noen skikkelig varde.

Så var jeg inne på sidene til Morten, der så jeg bilder av en varde som helt klart var mye større og mer markant enn de to-tre steinene vi fant. Jeg gikk og irriterte meg over dette og tenkte at jeg hadde da vært på toppen!?

Så, i år, orket jeg ikke mer, jeg feide opp en fredag rett etter eksamen og dro på ski inn i Gravdalen fra Murane og besteg toppen enda en gang. Denne gang fant jeg en ordentelig varde, men jeg er 100% sikker på at dette var samme sted som jeg var sist gang.

Dette er ingen mishagsytring mot Morten, men en slags klage over den uro jeg følger hvis jeg ikke er helt sikker på at jeg har (be)følt hver eneste stein som kan tenkes å være høyest på en 2000 meter.

Jeg har også tenkt på at skibestigninger kan være litt lumske, da hele varden ofte kan være nedsnødd. har man da vært på toppen? Man har jo ikke vært i fysisk kontakt med varden!?

Jeg vet at jeg er gæern, men likevel, det er et lite problem for meg, denne uroen!

Skrevet

Vet ikke noe om toppen der Espen. Men når det kommer til å "nå toppen" så når man den når man føler at man har gjort det! :-)

Ta f.eks de topper med breer. Eller som er dekt av snø. Der får man ikke tatt på selve fjellet som er der heller. Man måtte grave seg ned til fjellgrunnen for "å nå toppen", om det var det hadde vært slik! Så sikker på det holder lenge! :)

Stølsmaradalstind kjenner jeg ikke desverre, så i det tilfellet der kan jeg ikke si sikkert.. Men må si det er bestiget nå, med de 2 turene du har hatt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå har jeg vært på Stølsmaradalstind, poenget var at jeg måtte ta turen en gang til pga. denne dustefølelsen! Likevel, den andre turen var jo helt krem den! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.