Gå til innhold
  • Bli medlem

Om ikke breene smelter fort nok - så kan de jo få litt hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Les artikkelen på NRK om breene som forsvinner så fort (sikkert kjent sak fra de fleste breer i Norge) http://www.nrk.no/nordland/_-isbreene-vil-vaere-borte-ved-neste-arhundreskifte-1.12083952
 
Så er det altså et firma som skal tjene seg rik på å eksportere isen for bruk i drinker over hele verden. 6000 helikopterturer pr år i sommersesongen.
 
http://www.nrk.no/emne/isbiter-fra-svartisen-1.12297833
 

Vi ønsker næringsutvikling i Meløy, og jeg mener det er visjonært å tenke at vi kan utnytte en isbre på denne måten. Men vi vil sette ned foten hvis dette skaper så store problemer for lokalbefolkningen at de må flytte.
KAI NYMO / LEDER FOR PLANUTVALGET I MELØY

 
Fra produsentens hjemmeside:

The World’s Most Wanted Icecube!
If you thought you knew what an icecube could do for you, think again! SVAICE is creating a fantastic experience for those who are lucky enough to find it. Our product is 100 per cent natural, more than a thousand years old and very luxurious. We guarantee goosebumps and a memorable moment for those who can find it. This concept is creating value far beyond any expectation, whether you are a restaurant chef, a CEO or a trusted partaker in this experience. Get ready!

Verden vil fortsatt bedras!

  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke så mye i det lange løp disse isbitene i høve til avsmelting, men det er et fullstendig FORKASTELIG med alle helikopterturene. Leste at det muligens kommer til å strande på at markedet vil reagere på dette etiske aspektet. I tillegg til at det skal terrorisere naboene. La oss krysse fingrene for at dette blårussprosjektet avgår ved døden.

Skrevet

Smått otroligt... Samtidigt som haschrökare och LSD-entusiaster på storting och mediaredaktioner förfasar sig över CO2, så verkar det bara vara NRK som i ett tillfälle av nykterhet som faktiskt rapporterar om detta.

 

Hur tänkte man nu? 6000 helikopterturer/år för att hämta is... Samtidigt som det är helt omöjligt att få tillstånd att göra en (1) heli-tur för en reklamfilm för kulturtidskriften Fri Flyt. 

 

Hur ser kontakterna mellan Kai Nymo och aktörerna runt is-företaget ut? Skulle ju vara intressant att veta. Eller är han helt enkelt bara en vanlig idiot? 

  • Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er ganske delt på denne. På den ene siden synes jeg selve ideen er helt idiotisk. Det er helt åpenbart ingenting spesielt med denne isen som  gjør at den er verdt å betale mer for. Men tilsynelatende så er det er marked hvor idioter er villige til å betale mer for å få "Svaice" i glasset.

 

Så har vi den miljømessige siden av saken. Dette synes jeg det er vanskelig å bedømme da jeg mistenker at det er mye misinformasjon ute å går her. Jeg regner med at selve uttaket av is vil ha lite å si, vi snakker nok om et marked som fort mettes så det er nok ikke mye is som taes ut. Det største problemet later til å være helikopterflyvningene. Jeg har sett så mye som 6000 flyvninger i året og det virker ekstremt usannsynlig. Det blir ca 20 turer om dagen , 300 dager i året, hvilket sannsynligvis ville kreve en flåte av helikopter. Spørsmålet blir da hvor mange flyvninger er for mye...

 

...fordi hvis vi ønsker at folk skal bo i utkantstrøk så må de ha jobber. Hvis det nå er slik at "Svaice" kan sørge for 20 arbeidsplasser så er ikke det til å kimse av. Hvor mye er da 20 arbeidsplasser verdt?

  • Liker 1
Skrevet

Hjelpe mæ, er det mulig????

Jeg måtte sjekke kalenderen min, men det er 1. Oktober, ikke April...

At noen på et sent nachspiel kommer opp med ideen er så, men at de husket den når de våknet på søndagen, og i tillegg fikk satt den ut i live?

Snakk om miljøværsting da gitt!

  • Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er ganske delt på denne. På den ene siden synes jeg selve ideen er helt idiotisk. Det er helt åpenbart ingenting spesielt med denne isen som  gjør at den er verdt å betale mer for. Men tilsynelatende så er det er marked hvor idioter er villige til å betale mer for å få "Svaice" i glasset.

 

Så har vi den miljømessige siden av saken. Dette synes jeg det er vanskelig å bedømme da jeg mistenker at det er mye misinformasjon ute å går her. Jeg regner med at selve uttaket av is vil ha lite å si, vi snakker nok om et marked som fort mettes så det er nok ikke mye is som taes ut. Det største problemet later til å være helikopterflyvningene. Jeg har sett så mye som 6000 flyvninger i året og det virker ekstremt usannsynlig. Det blir ca 20 turer om dagen , 300 dager i året, hvilket sannsynligvis ville kreve en flåte av helikopter. Spørsmålet blir da hvor mange flyvninger er for mye...

 

...fordi hvis vi ønsker at folk skal bo i utkantstrøk så må de ha jobber. Hvis det nå er slik at "Svaice" kan sørge for 20 arbeidsplasser så er ikke det til å kimse av. Hvor mye er da 20 arbeidsplasser verdt?

 

Bygg en linbana och frakta ned isen med den - problemet löst. Garanterat billigare än att flyga ned den. Speciellt med helikopter. Skall man flyga ned isen borde det gå att landa med flygplan på breen. Landa på snø är ju inga nyheter. Betydligt mer effetkivt att flyga med flygplan än heli.

  • Liker 1
Skrevet

6000 turer i året blir mye is, ja. Riktig så mange rike idioter finnes ikke. Jeg ville ha laget film og glossy borsjyre av breen og "our heroic climbers who every day risk their lives for your pleasure" og så laget isbitene lokalt av destillert vann.

 

Mye billigere (dvs større profitt), renere og en million ganger mer miljøvennlig.

  • Liker 2
Skrevet

De beregner 30 turer pr dag med is - så det skulle bli planlagt 200 dager i året med isutvinning. Det høres ikke så usannsynlig ut. De planlegger å selge 20 millioner isbiter. Nøyaktig hvilket volum de planlegger med er derimot noe uklart. En isbit kan være hva som helst.

 

 

På nettsiden deres står det mhp spørsmål om pris:

 

 

We do not want to answer this question, however, the world’s most wanted ice cube will also be the most expensive one!

 

Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at vedkommende som fikk ide'en og som har fått masse penger i ofentlig støtte til dette prosjektet fikk ide'en fra startscene i filmen "Frozen!

https://www.youtube.com/watch?v=K12uCL8CW_8

Skrevet

Jeg er litt overrasket. Er det galt å ta ut is, men riktig å ta ut malm?

Er det galt å fly med helikopter over nesten tomt område, men riktig å fly over tett bebyggelse ?

Jeg tror ikke at prosjektet lar seg realisere, så jeg klarer hvert ikke å hisse meg særlig opp over dette....

Skrevet

Lurer på hva de røyka og drakk på nachspiel de som kom på ideen..

Det utvinnes malm, tas ut stein fra steinbrudd, og alle råvarer tas ut fra naturen på en eller annen måte.

Is er ikke en råvare, den kan i prinsippet lages hvor som helst om man har tilgang til vann.

Men vann er ikke alltid vann, det har forskjellig karakter alt etter hvor det kommer fra.

Så akkurat der kan jeg skjønne at det også vil være forskjell på is alt etter som hvor vannet kommer fra også.

So far so good...

Men det jeg ikke skjønner er at miljøvern stopper i det øyeblikket man kan skape en arbeidsplass. Skaper man en arbeidsplass så forhelliger målet middelet. Den arbeidsplassen kunne vært skapt på et annet sted i nærheten, på en annen måte, og som ikke ødelegger miljøet. Å frakte is med helikopter anser jeg ikke som hverken samfunnsnyttig eller miljøvennlig. Om dette blir noe av er selvfølgelig en helt annen sak.

Kan dra en annen paralell, det er ansett som fy fy å bygge i strandsonen, å sette opp et naust kan bli stoppet av fylkesmannen. Men noen få 100m lenger bort kan et steinbrudd rasere et belte på 2km langs samme strandsone, fylle fjorden med sprengstein som flyr veggimellom for hver salve, og en hel fjellrygg gjevnes med jorden. Hvorfor? Jo, fordi det skaper noen få arbeidsplasser..

  • Liker 3
Skrevet

 

 

Hur ser kontakterna mellan Kai Nymo och aktörerna runt is-företaget ut? Skulle ju vara intressant att veta. Eller är han helt enkelt bara en vanlig idiot? 

 

De er i allefall venner på facebook, Kai og adm.dir ;)

Skrevet

Jeg innrømmer, uten forbehold, at jeg blir litt overrasket over at folk finner argumenter som forsvarer å gjøre bizniss av og selge naturlig forekommende is til rikfolk for skampris. Det er en meningsløs aktivitet, det fører ikke verden fremover på noen måte, det er umoralsk, det er miljøfiendtlig, det er grådig og det er det siste vi trenger i en tid hvor det å vise moderasjon er viktigere enn det noen gang har vært. Særlig friluftslivsentusiaster og naturfolk burde umiddelbart se det.

Det skaper arbeidplasser, greit nok. Noen få, til et ikke ubetydelig økologisk offer. Det vil sannsynligvis kunne resultere i at en eller annen lokal luring kunne tjene seg rik også, slik at både han og flere av hans medskyldige kan kjøpe seg den sårt savnete Range Roveren, som jeg har registrert er selve symbolet på åndelig forfall på dette forumet.

Nettopp denne type aktiviteter ser jeg på som direkte trusler mot meg, mot den naturen jeg elsker, mot mine barn og deres fremtid, og for å gjøre meg svulstig, mot oss alle. Mennesker som er så rike, naive og egoistiske at de kan betale mye penger for is i drinken er å anse som fiender av menneskeheten. De må motarbeides. Med ord og med handlinger. Det er trist om det å være grunder innbærer å gjøre seg til nyttige idiot for vår tids adel. Historien gjentar seg, den bør leses.  

  • Liker 2
Skrevet

Dette er jo egentlig det samme som skjer rundt om hele tiden, eneste forskjellen er at i denne saken er det så veldig tydelig. Er det egentlig så veldig forskjellig fra å kjøpe vann på flaske? Eller matvarer fra New Zealand? Eller fly folk fra hele landet til Oslo for et møte som like godt kunne vært gjort på vha videokonferanse? Eller reise på helgetur til New York? Er ikke ute etter å forsvare dette prosjektet, men synes at mye annen praksis er bortimot like ille.

  • Liker 5
Skrevet

Hur mycket statligt nyføretagarstød har betalats ut till det här? Jag antar att det är ett antal miljoner.

 

Ser ut som om det bare er 250.000 NOK så langt.

http://www.nrk.no/nordland/isbiter-fra-denne-breen-kan-ende-opp-pa-restauranter-over-hele-verden-1.12218199

 

For øvrig, @Stark sier at denne saken er så veldig tydelig. Det er helt riktig. Om det var snakk om malm eller noe nyttig, så kunne jeg være med på noen helikopterturer. Søren heller, hvis vi snakket om den eneste forekomsten av et mineral som var sentralt i en maskin som helbredet en eller flere former for kreft, greit; hvor mange atombomber trenger vi for smelte Svartisen?

 

Men,,,, isbiter?  Trenger ikke isbree til det lenger. Har noe som kalles fryser og elektrisitet som er en del av de siste 300 årenes "fremskritt". Ikke populært i særlig mange kretser, men et faktum som flere burde huske på.  Stakkars vikinger eller steinalderfolk som ønsket å ta en liten whiskey på kvelden - enten rusle frem og tilbake til nærmeste isbree eller vente på vinteren. Men jeg antar at etter alt strevet, så smakte det ekstra godt - om du overlevde.

 

Ja, ja, Svaice er langt fra de eneste som vil tjene penger på å selge vann. Folk vil bedras og for min del må de gjerne gjøre det, men min metode som skissert ovenfor er på alle måter bedre og på et etiske nivå Svaice ser ut til å være komfortable med.

  • Liker 1
Skrevet

Det er mye det kan stilles spørsmålstegn ved. Og som soleklart er kritikkverdig sett fra et miljøperspektiv. Aktiviteter som eksisterer kan vi bidra til å få avviklet, men det er lettere, kanskje viktigere, å motarbeide idiotiske ideer som feks å selge isbre-is.

Ofte er det eneste argumentet at det skaper arbeidsplasser. Det er sludder! Personer som engasjeres "stjeles" fra andre oppgaver. Viktigere oppgaver. Jeg mistenker, og har aldri sett eksempler på noe annet, enn økonomiske incentiver.

At andre er ille rettferdiggjør ingenting.

  • Liker 1
Skrevet

Selv om jeg er skeptisk til at menneskeskapt co2 har noen innvirkning på miljøet, så er jeg likevel skeptisk til dette prosjektet. Når ikke hjelpekorpset kan få tillatelse til å kjøre i nasjonalparken for å redde liv, så får altså disse lov til å fly helikopterturer i hundretall. Det henger ikke på greip.

Jeg leste gjennom deres FAQ seksjon, og der sier de bare at alt produksjonsutstyr er drevet med miljøvennlig vannkraft. Det virker som de har glemt alle helikopterturene.

  • Liker 1
Skrevet

Spørsmålet er også hvordan få vannkraft til produksjonsstedet, og mener de egentlig der de lager isbiter av isen, eller der de tar ut isblokkene..

Regner ikke med det er en kraftlinje opp til breen fra før, så enten må det bygges et lite kraftverk, eller de må ha en sinnsykt lang skjøteledning hvis skal det være "hydropower" på uttakstedet ...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.