Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygdin, Tomashelleren, Yksendalsbu

Gisle Uren

Anbefalte innlegg

På vår-vinteren har jeg lyst å ta en familietur helt sør i Jotunheimen. Ser for meg at det kan være gunstig å starte/avslutte omtrent ved Bygdin Fjellhotell langs Rv 51. Er det noen som kjenner til hvordan parkeringsmulighetene normalt er der i siste halvdel av april? Regner med vi vil ankomme på en ukedag, så trengselen er vel uansett ikke størst da.

Overnatting vil være både i telt og muligens en natt eller to på hytte. Da ser jeg på både Tomashelleren og Yksendalsbu som spennende alternativ. Er det noen som kjenner til om dette er populære hytter som har mye trafikk på den tiden av året? Det er alltid trivelig å treffe andre turfolk, men jeg føler ikke behov for å stue oss inn i fulle hytter.

All informasjon tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På våren kan bommen ved Beitostølen lukke uten forvarsel, så det er ikke å anbefale å stoppe der. Veien åpner normalt til påske, men den er en lavt prioritert vei og stenger ofte.

Yksendalsbu og Thomashelleren er fine hytter som ikke er alt for mye besøkt. Det er anneks på begge to, så det bør være mulig å stikke unna trengsel på hyttene. Dette er et fint fjellterreng som generelt har lite folk.

Et alternativ kan være å parkere ved bommen opp mot Flensendin (ovenfor Beito). Det er en overkommelig vei inn til Yksendalsbu derfra. Skal dere overnatte på tilbaketuren kan dere da velge Grønolen fjellgård. Om dere parkerer på Grønolen, så kan dere gå inn til skisenteret i Rauddalen og ta trekket opp på fjellet. Da starter dere over tregrensen.

En annen mulighet er å overnatte ved Tyinkrysset. Et greit start- og sluttpunkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tips Lompa.

Vi kommer kjørende nordfra, så å dra helt til Tyinkrysset blir i overkant langt synes jeg, men ved enden av veien til Flensendin er absolutt et aktuelt alternativ.

Det var også kjekt å høre at Yksendalsbu og Thomashelleren ikke er blant de mest populære hyttene. Da er alltid sjansen større for at det ikke er tettpakket, men sikker er en jo aldri. Avhengig av hvor lenge vi blir ute så kan enten den ene eller begge hytter være gode alternativ. Særlig hvis det blir ruskete vær er det jo kjekt å ty til en hytte for å tørke utstyr innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.