Gå til innhold
  • Bli medlem

Njimegenmarsjen SKO

Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jente med liten for, smal vrist skal ut å gå marsj!

Fire mil hver dag i fire dager på asfalt og brostein!

Noen som har erfaringe ller kunskap om riktig valg av skotøy??

Annonse
Skrevet

Hvis du trenger råd om Nijmegenmarsjen får du kanskje bedre råd i andre forum enn i et fjellforum. Det er så langt du kan komme fra fjell. Jeg vil anbefale deg å se på www.marsjen.com selv om den er mer for militære enn sivile deltagere.

Jeg gikk Nijmegenmarsjen 10 ganger før jeg fant ut at det var mye bedre å bruke kreftene på toppturer i Jotunheimen. Når du ber om råd om fottøy vil jeg likevel si dette:

1. Det viktigste er ikke hva du har på føttene, men hva du har mellom ørene. Du klarer å gå med et stort gnagsår, men ikke med en svak vilje. (Dette er en tøff utfordring)

2. De skoene du velger bør være dem du trener med. Velg dem heller litt for stor enn passe. Etter to-tre dager med gåing på asfalt pleier føttene å hovne opp slik at de blir en størrelse større. Velg sko i skinn som tåler regn. Joggesko suger vann, og våt hud tåler lite før det blir gnagsår.

3. New Balance er sponsor for marsjen og har en spesialmodell, men også andre produsenter som Rockport og Reebok lager bra "gå"sko. Forsvarets marsjstøvel er bare egnet hvis den er skikkelig inngått og knapt nok da.

4. Få noen som kan det til å tape føttene dine. Bruk Tensoplast 75 mm som du får kjøpt på apoteket. Bruk aldri Compeed under fotsålen eller på tærne, og heller ikke andre steder. Den beveger seg og blir liggende feil. Når du skal fjerne den for å legge på nytt, drar du med hud rundt såret og gjør det vondt - verre.

5. Sist og viktigst: Nyt atmosfæren, de vakre omgivelsene og det vennlige nederlandske folket. Det blir en stor opplevelse!

Skrevet

Utfra min erfaring med forsvarets marsstøvel vil jeg si at den ikke bare er knapt nok egnet, men sterkt uengnet. Mulig at de gamle modellene var bedre, men de alfaene jeg hadde som var produsert i -02 og -03 hadde ikke demp i sålen what so ever. De hadde lite/dårlig støtte! De var ikke vanntette tross innsetting med diverse voks og pussing med skokrem! Da var alfa bever militær støvlene vi hadde mye mye bedre egnet, tross endel ekstra vekt og dårligere puste egenskaper. Hvis du skal gå på asfalt i noen timer kommer du garantert til å ødelegge deg med disse støvlene, og hvis du skal gå i flere dager så vet jeg ikke hva som skjer. Så med mindre du skal herde deg for et fsk opptak er det bare teit og bruke marsjstøvler!

Se på gode tips i innlegget over!

Vet at mange bruker et lag nylonstrømper innerst for å hindre gnagsår, mens andre synes dette er crap! Noen kalker føttene for å hindre at det bygger seg opp for mye fuktighet og andre gjør det ikke. Ta noen testmarsjer på egenhånd og finn ut hva du synes er best for deg, og lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for supre svar!

Men tross deres negative erfaringer med marsjstøvlene til forsvaret skal jeg kjøpe de i morgen:)

De har en ny modell av året, som visst nok skal ha en meget bra såle!

Starter inngåingen av de allerede i morgen! Og de blir brukt hver gang jeg skal ha fottøy på meg fremover! Så håper jeg på at de er bedre enn forrige modell!;)

Skrevet
Tusen takk for supre svar!

Men tross deres negative erfaringer med marsjstøvlene til forsvaret skal jeg kjøpe de i morgen:)

Ble litt nyskjerrig på hvorfor du kjøper dem?

Var det spesielt billig, eller andre grunner? Det er jo såååå mange andre typer sko som alt har bevist sin styrke og jeg vil anse det som risikabelt å satse på et helt nytt merke.. Forsvar eller ikke.. ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Skoa har jo bevist at de takler å spise masse asfalt fra før, og med riktig såle inne i skoa, Går d nok bra tror jeg ja!

Er visst like viktig med stell av føttene, så satser sterkt på dette også!

Skrevet

Det går helt sikkert bra for deg med forsvarets støvler. Jeg gikk selv med dem i mange år da jeg deltok i militærklasse.

Men jeg skal love deg at det var en lettelse å gå med skikkelige sko da jeg gikk over til sivil klasse. Nå skal det nevnes at sivil klasse går 10 km ekstra om dagen uten 10 kg sekk som de militære har. Men det spiller ikke noe rolle for kvinner hvor militær og sivil klasse er lik.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal gå som Lotte, uten ti kilo opppakking, men fire mil pr dag...

Så har lite valg angående sko:)

Men med god såle og riktig opptrenign skal d nok gå:roll:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.