Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger jeg noen form for brekurs, eller annen opplæring for å komme meg opp på platået på grønnland i August? noen som vet hvordan oppstigningene er i August? jeg skal opp på isen ved Isertoq og ned ved Søndre Strømfjord

Annonse
Skrevet

Det bør vel si seg selv at en bør ha litt erfaring og kunskap om breer når en skal på tur til Grønnland. Ta enten et kurs eller gå sammen med kamerater, les, lær å prøv sikringsteknikker og sikker ferdsel på norske breertunger til sommeren.

Skrevet

Hei Kai !

Du kommer kanhende opp på breen uten kurs, men vanskeligere opp av bresprekken !

Kurs gjør deg bedre istand til å lese breen, vurdere risiko og velge løsninger, samt øker muligheten for å overleve fed fall i bresprekk. Det gjør det også mulig å hjelpe kameraten din.

knut

Skrevet

hehe ja du har nok rett :twisted: kan være greit å ha litt grunnkunnskap om slike ting. hva slags utstyr kan jeg komme til å ha bruk for?? kun det som er høyst nødvendig. er det nødvendig med noe annet utstyr enn stegjern, tau og isskruer???

Skrevet

Isøks, klemknuter, snøanker, sele, slynger + mer. Nei dette finner du ut i en bok om brelære. Jeg kan anbefalle deg å skaffe katalogen fra Petzl også. De har mye genialt utstyr der bruken ilustreres bakerst i katalogen.

Selv bruker jeg Mini Traxtion som til en hver tid sitter på tauet under brevandring. Kombinert med Petzl Ascension taubrems og fotløkke er dette en superlett (og gøyal) måte å berge seg opp fra sprekker. Dette er utstyr som har mange bruksområder samtidig som at vekten er lav.

Men den rimeligste løsningen er selvsagt klemknuter. Gjør litt selvstudie på dette, det finnes mer enn en fasit.

Skrevet

På slike turer vil det jo alltid være et vurderingsspørsmål når det er forsvarlig å gå uten tau.

Går du i en sprekk uten tau og du ikke er alvorlig skadet, kan det fortsatt være rimelig bra muligheter for å komme seg ut av situasjonen. To gode isskruer med klargjorte fotløkker som du bærer lett tilgjengelig kan bedre mulighetene.

knut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.