Tor-Erik-L-77 Skrevet 10. oktober 2017 Skrevet 10. oktober 2017 Forresten så ser jeg rundt om på nett og youtube at veldig mange skryter av dette systemet:https://www.katadyn.com/us/us/14946-8019639-katadyn-beefree-water-filtration-system_usa Skal vist være langt bedre en mange av de andre da det har veldig rask gjennomstrømming, man kan drikke normalt uten å klemme i evigheter for å få ut vann. Har ikke selv testet det og bruker i utgangspunktet ikke filtere men om jeg skulle skaffe så ville dette vært en klar kandidat. Liker ikke knotete filter løsninger Siter
Humbug Skrevet 10. oktober 2017 Skrevet 10. oktober 2017 29 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev: Forresten så ser jeg rundt om på nett og youtube at veldig mange skryter av dette systemet:https://www.katadyn.com/us/us/14946-8019639-katadyn-beefree-water-filtration-system_usa Skal vist være langt bedre en mange av de andre da det har veldig rask gjennomstrømming, man kan drikke normalt uten å klemme i evigheter for å få ut vann. Har ikke selv testet det og bruker i utgangspunktet ikke filtere men om jeg skulle skaffe så ville dette vært en klar kandidat. Liker ikke knotete filter løsninger Jeg bruker dette med en 2-liters vannpose fra Hydrapak. Veldig lettvint i bruk, tar liten plass og veier hhv 34 og 78g. 2 Siter
Tiur3 Skrevet 13. oktober 2017 Skrevet 13. oktober 2017 På 10.10.2017 den 6.37, Espen Ørud skrev: Jeg har 2 kompiser som har blitt dårlige av hhv muse-/harepest og E. coli etter inntak av vann i vassdrag i Finnmark. Den første riktignok i forrige lemenår. Så litt sunn skepsis og omtanke ved bruk av vann er ikke sååååå dumt.... Ja - sunn skepsis, er alltid fornuftig. Men er en i utmark/fjell og langt ovenfor utslipp fra jordbruket, er det vel kun enkle regler en bør følge. Selvfølgelig skal en være litt ekstra obs, ved muse- og lemmen år og ved pest. Men selv ikke dette, forhindrer at en kan ta vann fra de sikreste kildene, uten å koke vannet. Type rensing, er vel overvurdert av uerfarne. Vet noen har blitt syke på tur. Og det er vanskelig å vurdere alle årsakene. Men jeg har vært på kanotur, med andre. Alle har benyttet det samme vannet, noen har blitt syke og andre IKKE! Hva tror du/dere er årsaken? Trolig, ikke vannet! Jeg har da vært i fjellet (over det meste av Norge) og mange turer, med ganske mange overnettinger per år (er nok omtrent et tusen døgn), uten å ha blitt alvorlig syk. Er vel bare et par ganger, jeg har hatt "løs mage" og tatt kull fra bålplassen, for å bedre problemet. Om årsaken var ureinslighet (etter do besøk), eller fordervet pålegg/mat, vet jeg ikke. Det hender jeg koker drikkevann, men de gangene jeg har kokt drikkevann, er hovedsakelig på kanutur (200 - 500 m) i lavlandet og ved/etter en varmeperiode, uten informasjon fra lokale innbyggere. Lokale folk, bør kontaktes i slike tilfeller. Spessielt noen fjorder/fjordarmer (innlands), kan ha for lite gjennomstrømmining, ved høy temperatur. Ser også mye av kartet, om slike fjorder kan by på problemer. Vann rensing, bør bære unødvendig i Norge. I få tilfeller, bør drikkevannet kokes. 2 Siter
a_aa Skrevet 19. oktober 2017 Skrevet 19. oktober 2017 Apropos harepest: https://www.vetinst.no/nyheter/mange-tilfelle-av-harepest-i-sor-noreg Sitat Tularemi kan også opptre hjå menneske (zoonose). For å unngå smitte må ein: vera varsam med å handtera daude eller sjuke harar og smågnagarar. ikkje drikka vatn frå mindre, opne drikkevasskjelder i område med stor førekomst av smågnagarar eller i område der det er påvist tularemi hjå hare. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.