Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok eit spørsmål anngåande hodelykt


Dawn75

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har endelig bestemt meg for å kjøpa ei skikkelig hovudlykt. Eg har frå før diverse Led Lenser og "Kina" lykter.

Har I utgangspunktet satt 5000,- som begrensning. Dei lyktene det star mellom no er:

 

http://ledx.se/produkter/mamba/

 

eller ei av desse

 

http://www.shopmoonlightmountaingear.com/categories/hodelykter

 

Er det nokon her med erfaringar rundt dette?

Lykta frå Ledx er den som fristar mest med tanke på utforming og vekt.

Skal brukast til alt frå alminnelig uteaktivitet til scooterkøyring

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinderegglykta finnes ikke, jeg ville tatt høyde for fortsatt å bruke noe av de du har i enkelte sammenhenger.

 

Jeg brukker en Petzl Tikkina2 som leirlykt, den veier rundt 80g og lyser 100 timer på to AAA batterier, har den alltid liggende i sekken om mørket skulle falle på.

 

Så har jeg en Petzl Mayo XP, den har en vippbar diffusor som gir et behagelig lysskjær når jeg går i mørket, til dette lyser den mer enn nok og er helt super. Den veier rundt 180g med 3 AA batterier, batteritiden er på langt nær så lang som på Tikkina2, på flere dagers tur er det påkrevd med ekstra batterier til denne, det veier mer, og dermed er den andrevalget til dette formålet med mindre jeg trenger mer lys enn Tikkina2.

 

På ski lyser ingen av Petzl lyktene godt nok, til dette har jeg en kraftigere lykt fra Magicshine, men den er langt fra så kraftig som de du linker til. Siden den er mye tyngre, så er det bare til dette formålet jeg bruker den til, til å gå med er den for kraftig, tung og lyser ikke lenge nok.

 

Poenget mitt er å ikke lete etter kinderegget, men definere det formålet du trenger SÅ mye lys til, og kjøpe lykten som gir deg dette, og har de beste løsningene, og bruke noen av de lyktene du har til "alt det andre". En kraftig tung lykt er ikke en "do i all" lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med styrke på lykt er at de sterke er fine å ha om høsten når det er mørkt og ingen snø. Når snøen er kommet klarer man seg med mye mindre lys og da har min Silva X-trail+ fungert greit. Den sterkere "høstlykta" vi bruker nå er Magicshine 880-modellen mener jeg. Ellers er Princeton Tec Apex Extreme en lykt med god batterikapasitet og greit lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for svar.

Har som sagt fleire lykter frå før til slikt som ikkje treng mengder av lys.

I enkelt tilfeller kunne eg tenkt meg ei lykt med mykje lys som til scooter og atv køyring.

Skikøying i mørket er eit anna tilfelle.

 

Lurte primært på om nokon har erfaring frå lyktene nemd ovanfor?

Kunne vore kjekt om nokon med dette kunne delt sine synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne som er på tilbud? https://www.hemsedal-sport.no/store/product/5261/105179 Står riktignok oppgit til 3200 lumen på nettsidene, mens den her er på 2800l. Usikker på om det er en eldre variant som selges her. Uansett et godt tilbud, og det blir fort dyrt om man skal ha noe bedre.

 

 Jeg vet ikke personlig om noen hodelyktprodusent som slår lupine i kombinasjonen av kvalitet, brukervennlighet, vekt og lysstyrke. Man kan ofte få en av delene på bekostning av de andre, men sjelden alt på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.