Populært innlegg Ullsokk Skrevet 12. september 2015 Populært innlegg Skrevet 12. september 2015 Denne er lagt ut offentlig på nett (åpen face-gruppe) etter spørsmål fra et medlem. Tillater meg å dele den her. Håper det kan være oppklarende eller til info for noen. Hei.Først, takk for at du tar direkte kontakt med Hovedredningssentralen slik at vi kan gi deg førstehånds informasjon og forhåpentligvis avklart eventuelle misforståelser.I hendelsen ved Trolltunga er det mange elementer som har spilt inn og HRS avventer rapporter fra de involverte slik at vi kan gjennomføre en egen evaluering av denne.En klargjøring fra vår side.1. En SOS fra SPOT er å anse som et hvilket som helst annet nødsignal og vil bli respondert på lik linje som ved andre nødsignaler. Det vil øyeblikkelig bli igangsatt tiltak fra HRS sin side (Det vil normalt være HRS som mottar telefon fra SPOT senteret).2. Det er selvsagt ikke slik at det må bekreftes at det foreligger en reell nød før tiltak igangsettes. Det er reell nød inntil det motsatte er bekreftet og det skal responderes deretter. Dette blir gjort i hht det planverk og de prosedyrer som gjelder, både nasjonalt og internasjonalt. Men bare for å slå det fast, en alarm fra SPOT vil bli behandlet på lik linje med andre nødsignaler, selv om SPOT ikke er en del av det globale nød- og alarmeringssystemet GMDSS, men en tjeneste levert av en kommersiell aktør.3. Våre erfaringer med SPOT. Det er et relativt lite antall alarmer vi har så lang, men noen er det (10-15 hittil i år). I de fleste tilfellene dreier seg om bekymring pga mangelfullt mottak av status/OK-meldinger. Når slik skjer, er det gjerne pårørende eller andre som blir bekymret ikke og melder vedkommende savnet. I alle disse tilfellene er savnede funnet i god behold uten noe form for problemer, men uten å være klar over at OK-meldinger ikke har blitt sendt fra eget utstyr. Slik sett ble det generert unødvendige søksaksjoner.4. Når det gjelder SPOT hendelser hvor SOS (911) er utløst, så har det vært reelle hendelser med behov for bistand. Det har dessverre vært noen hendelser med «feilfunksjoner» (utsyr eller bruker relatert?), og noen SOS som ikke har vært «reell nød». Det har selvsagt vært respondert på i disse hendelsene.Litt generell informasjon som kan være greit å ta med.Det er viktig å få fram er at redningstjenesten og HRS vil reagere på ethvert nødsignal uavhengig hvor det kommer fra. Det spiller ingen rolle om det kommer fra en kommersiell aktør (som eks SPOT) eller fra et av systemene i den globale nød- og sikkerhetstjenesten.Det er også ønskelig å få fram, i forhold til de etter hvert mange kommersielle aktører, at brukeren som anskaffer seg slikt utstyr må være bevisst på hva man anskaffer seg. Man må forsikre seg at man har kjennskap til styrker og svakheter med systemet man anskaffer og ikke minst kunne utnytte all funksjonalitet.I og med at disse systemene ikke er en del av det internasjonalt godkjente globale system, vil det nødvendig vis ikke være de samme krav til robusthet, batterilevetid, oa. som det er til de «godkjente» systemene. Dette kan kanskje ha påvirkning på muligheten til å sende en nødmelding når du har behov for det.Kommersielle systemer vil ofte være knyttet opp mot ett eller flere typer abonnement, og det er da viktig for sluttbruker (du) å være klar over hva det innebærer. Hva om abonnementet er utløpt den dagen du er i nød, vil du være i stand til å benytte systemet likevel? Her vil det sikkert være flere forskjellige svar, men det er vesentlig at sluttbruker er bevisst sitt valg.Vi ser at kommersielle systemer er interessante for sluttbruker siden disse normalt tilbyr "noe i tillegg " til "bare" nød funksjon (som man jo håper aldri å ha behov for). Det er derfor forståelig og kanskje lettere å argumentere for å anskaffe et system som kan brukes til noe mere enn "bare nød" og samtidig tilby denne funksjonen.Markedsføringen av produktet fokuserer gjerne på nød-funksjonen som det primære.Noen systemer er regionale, andre globale. Noen har ett kontaktpunkt hvor alle meldinger skal gjennom (er det en mulighet for at dette i verste fall kan utgjøre en "single point of failure" ?). Hvem blir involvert etter at alarmen er mottatt, er det redningstjenesten eller andre ? Hva er responstiden fra meldingen sendes til at noen som kan respondere blir varslet ? Disse systemene tilbyr oftest at det sendes en posisjon basert på GPS mottaker i enheten, og gjerne kun det og noen med ytterligere informasjon som eier og kontaktpersoner. Dette er spørsmål man bør stille seg selv og selger.Ett eksempel på forskjellen mellom en godkjent Nødpeilesender og ett kommersielt system.En nødpeilesender, som er en del av det globale nødmeldings systemet, vil i tillegg til å kunne sende sin GPS-posisjon, også kunne posisjoneres vha. satellittene som de fanges opp på, i kombinasjon med jordstasjoner. I tillegg vil de kunne peiles fra fly/helikopter/fartøy med utstyrt for dette, som eksempelvis redningshelikopter.En aktivisering av en slik nødpeilesender vil alarmere det globale søk- og redningssystemet, og redningstjenesten/HRS blir alarmert dersom posisjonen er i vårt ansvarsområde. Det er ikke noe abonnement knyttet opp til dette, men det stilles krav i Norge (og de fleste andre land) at utstyret skal være registrert i en offentlig database, på eier/fartøy/fly, slik at man kan finne fram til hvem og ikke bare hvor alarmen kommer fra. Men disse nødpeilesenderne har ikke noen tilleggs funksjonalitet som kan benyttes «mellom hver gang du er i nød», som tracking, OK-meldinger, tekstmeldinger o.l. som gjerne de kommersielle aktørene tilbyr. Dette anser vi i redningstjenesten også som viktig tilleggsinformasjon!Vi ser nå at over tid at flere av de kommersielle aktørene (og kanskje spesielt SPOT), bla etter innspill fra redningstjenester i flere land, blir mer bevisste noen av de problemstillingene som vi påpeker, bla relatert til robusthet, batterilevetid, sikring slik at det ikke sendes ut utilsiktede alarmer osv., dette er en meget positiv utvikling og indikerer en vilje til å forbedre produktene. Vi ser heller ikke bort fra at noen av disse om noen år vil kunne bli "godkjente" systemer, dersom de internasjonale kravene, bestemt av IMO (International Maritime Organization) og ICAO (International Civil Aviation Organization) oppfylles.Mvh.Stein SolbergRedningsinspektørHRS Sør-Norge 23 Siter
squidman Skrevet 12. september 2015 Skrevet 12. september 2015 Bra innlegg! Og bra at noen tok initiativ for å få forklart det der mht til HRS. Forresten, ser at det er bare HRS Nord-Norge som har FB gruppe..hvor fant du denne? 1 Siter
Ullsokk Skrevet 13. september 2015 Forfatter Skrevet 13. september 2015 squidman skrev (På 12.9.2015 den 20.29): Bra innlegg! Og bra at noen tok initiativ for å få forklart det der mht til HRS. Forresten, ser at det er bare HRS Nord-Norge som har FB gruppe..hvor fant du denne? Det hender jeg flyr når jeg ikke går i fjellet. Innlegget er sakset fra gruppen Paraglider Norge, det er mange piloter som har med nødpeilesender både mtp tracklogg på langdistanseturer og kommunikasjon ved landing, i tillegg til ved evt. nød. 1 Siter
springsteen Skrevet 14. september 2015 Skrevet 14. september 2015 Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte. Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv ville. 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 14. september 2015 Skrevet 14. september 2015 @Ullsokk takk for at du delte denne. Jeg syns selv Spot er genial og den har fungert helt utmerket for meg i hvert fall. Betryggende at HRS reagerer på slike nødmedlinger, men det burde vel bare mangle.. Siter
+PTG Skrevet 14. september 2015 Skrevet 14. september 2015 springsteen skrev (På 14.9.2015 den 9.35): Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte. Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv ville. Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en. Siter
qwer993 Skrevet 14. september 2015 Skrevet 14. september 2015 Etter at jeg begynte å bruke spoten riktig, har jeg vært godt fornøyd med den. 2 Siter
squidman Skrevet 15. september 2015 Skrevet 15. september 2015 PTG skrev (På 14.9.2015 den 10.41): Samme her. Plutselig var den død etter å ha ligget hjemme en periode. Skal jeg ha noe ny nødpeilesender så blir det en "godkjent" en. Samme skjedde meg, men det viste seg at min visa kort hadde utløpt. Bortsett fra det så har den funket utmerket....godkjent PLB er en del styr (ok ikke mulighet for melding)....og dessuten vet ikke hvordan det er med dekning på fjellet med det systemet... Når det er sagt, ikke til å stikke under en stol at PLB har sterkere sendere i watt og andre fordeler. Jeg reagerte vel mest på at spot'n fungerte som den skulle den (beksjed kom fram) og myndighetene agerte sent....så vidt vi kan lese ut fra avisene da... Siter
Oddbjørn Skrevet 16. september 2015 Skrevet 16. september 2015 springsteen skrev (På 14.9.2015 den 9.35): Jeg har avsluttet mitt Spotabonnement og avskrevet maskinen som en feilinvestering fordi jeg ikke kunne stole på at det fungerte. Har av naturlige grunner ikke trykket på nødknappen for å se om det fungerte, men "ok-funksjonen" fungerte bare når den selv ville. Samme erfaring som deg. Sendte daglige ok meldinger på min tur i usa i sommer, og av 23 innsjekkinger var det flere som ikke kom fram selv om jeg lot den stå på og sende hver melding 3 ganger. En nødmelding vil jo sende konstant helt til den blir skrudd av så sannsynligheten for at den tilslutt kommer fram er nok endel større, men uansett er det jo mye mer beroliggende å kunne få en kvittering tilbake og få en dialog med nødsentralen som man kan med inreach, så på neste lengre tur hvor jeg føler behov for en slik enhet kommer jeg nok til å investere i inreach. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.