Ormlår Skrevet 31. august 2015 Skrevet 31. august 2015 Hei! Ser at hjelpetråden for primuser er nedlagt, så jeg forsøker her. Det har seg slik at jeg fikk taki 2 Optimus 111 med bråkebrennere sammen med noen Tempo-deler. Disse overhalte jeg med sett ifra Finn på finn.no! De ble helt suverene! Deretter fikk jeg taki en T-brenner på finn.no, tilnermet ubrukt skulle være. Monterte denne, men slet med at den gikk i underburn. Fant etterhvert ut at dersom jeg hadde skapelig med trykk på tanken, så klarte den seg. Dog la jeg merke til at rensenåla ikke kom opp. Kjøpte overhalingssett til denne også fra Finn. Har ikveld demontert, vasket delene i "primusvaskevann" som i tillegg ble brukt i en ultralydvasker. Gikk også over med piperenser i selve brenneren. Montert med nåla "4-klikk" inn i menasjeriet. Stenger og renser bra. Dog oppfører den seg helt likt! Dersom jeg skrur ned effekten så går den i underburn etter hvert. I full fart med "godt" trykk på tanken så lever den som normalt. Man ser, like før underburn oppstår, at yttre brennerkappe (?) altså den øverste perforerte ringen blir rødglødende i nedre kant. Dette tyder da vitterlig på for mager blanding!? Har prøvd med og uten vindskjerm. Har trykt den opp med parafin i systemet for å avdekke ev. lekasjer, men ikke noe er observert. .. Hjelp!? Siter
Ormlår Skrevet 31. august 2015 Forfatter Skrevet 31. august 2015 Full fres! Akkurat når det slår over.. Siter
dsk Skrevet 1. september 2015 Skrevet 1. september 2015 Det kan være hetta som ligger under den perforerte toppen, Jeg vet ikke hvorfor, men noen passer bedre sammen enn andre. Prøv f. eks å kle den (2180) med alufolie bare for testens skyld. Partno: INNER CAP (for silent burner ) 2180 OUTER CAP (for silent burner) 2183 dsk Siter
Hege P. Skrevet 1. september 2015 Skrevet 1. september 2015 På det nederste bildet ser det ut som det kommer flammer fra spindelen. Det kan vel forårsake underburn? Siter
Ormlår Skrevet 1. september 2015 Forfatter Skrevet 1. september 2015 Skal forsøke alu-folie! Ja Hege, det stemmer. Men har tighta den, dette er rett etter overhaling, og jeg tighter ikke for mye mellom hver gang! 1 Siter
Sjur Hopland Skrevet 14. september 2015 Skrevet 14. september 2015 Mitt første innlegg her på forumet.. Vet ikke om du har funnet ut av "underburn" problemet med primusen, hvis ikke kan du sjekke om flammesprederen (den hullete delen på toppen av brenneren) sitter løst. Jeg har opplevd det samme og det har løst seg når jeg har fått låst fast sprederen skikkelig. Siter
Ormlår Skrevet 2. januar 2016 Forfatter Skrevet 2. januar 2016 Hei, og takk for sist! Nei, har ikke fått dreisen på den. Den går fint med full åpning, og bra med trykk på tanken.. Det kan virke som at den er havarert. Finn på finn.no snakker om at den antagelig har gått opp i noen loddinger. Dog finner jeg ingen lekasjer når jeg trykker den opp uten å tenne den. Siter
+Tom42 Skrevet 3. januar 2016 Skrevet 3. januar 2016 Ormlår skrev (På 2.1.2016 den 23.15): Hei, og takk for sist! Nei, har ikke fått dreisen på den. Den går fint med full åpning, og bra med trykk på tanken.. Det kan virke som at den er havarert. Finn på finn.no snakker om at den antagelig har gått opp i noen loddinger. Dog finner jeg ingen lekasjer når jeg trykker den opp uten å tenne den. Ekspander Bruker du såpevann når du sjekker for lekkasje? Siter
Aron123 Skrevet 3. januar 2016 Skrevet 3. januar 2016 Jeg tror jeg hadde et liknende problem med en av mine 111T'er for noen år tilbake. Viste seg å være at dysa ikke var skrudd ordentlig fast tror jeg. Hvis du skal skru fast dysa, så husk at messing er et mykt metall, så ikke skru til alt for hardt. Prøv gjerne med andre dyser. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.