Gå til innhold
  • Bli medlem

Sagtinden fra sør


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse

Sagtinden fra sør er relativt uproblematisk. Det er enkelte hammere og søkk som du må omgå ned i vest, men den bør ikke by på de største problemene. Vær oppmerksom på at det er en del løs stein i området. Jeg var der i juni, men det var snøfritt da, og jeg kan ikke tro det er noe annerledes nå... God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Sagtinden fra sør 30. juli nå i år, og du kan lese turreferat under "Turrapporter":

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=290

Følger du enkleste vei som vi gjorde, skal det ikke være nødvendig med sikringsmidler. Vi hadde ikke med noe sikringsutstyr. Vil du derimot følge eggen direkte, kan det være kjekt med litt sikringsutstyr, ihvertfall nå som det kan ha kommet nysnø. Direkteruta opp eggen virket veldig bratt og luftig.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sagtind fra sør er grei om du går ut i ura mot vest. Gå gjerne litt forbi toppen før du dreier opp til den.

Har også gått eggen, - frarådes da den er svært løs, -som murstein stabla oppå hverandre uten mørtel imellom. Begrensa nytte av sikringsmidler.

Retur mot nord er fin i ur med kjempestein.

GOD TUR !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt greit uten klatring/sikring, hvis du går nedunder høyde 1897 på vestsida. Opp igjen i ei bratt renne med noe løs sten, så gå ikke etter hverandre der! Nedfarten på nordryggen er spennende i kampesteinsur - finnes nok ikke maken til storsten i resten av Rondane. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.