Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til organisering av fjelltur

REs

Anbefalte innlegg

Tilbake på jobb etter en tid som arbeidsledig.

Når man er arbeidsledig og ikke har så mange forpliktelser så er veien til fjells ganske kort.

Min tidligere arbeidsgiver ringte selvfølgelig når jeg var opptatt med å fiske ørret et sted i fjellheimen og min kone måtte da bare fortelle at når ingen hadde bruk for mine tjenester så ble vernesko og jelm bytet ut med fjellsko og caps, og blyant og calkulator ble byttet ut med kart og kompass.

Men nå er jeg tilbake, trykt plassert foran pc sjermene igjen hvor kalkulator, dokumenter og tegninger har tatt plassen til kartet og kompasset.

Min «gamle» sjef er en ivrig bruker av naturen både sommer og vinter, men alltid iført treningsklær.

Mine fortellinger og bilder fra siste tur fasinerte ham og før dagen var omme trakk man meg bort fra oljeplattformer og kraner med spørsmål om det var mulig å få til en tur uten treningsklær, pulsmåler og stoppeklokke.

Hadde denne mannen vert som gjennomsnittet av norske menn så hadde han vert pensjonert for lenge siden, men han er «still going strong» og nå vile han at jeg skulle ta ham, med barn og barnebarn ut på tur for å oppleve naturen i sakte tempo.

Bort fra sivilisasjonen og gjerne med både fiskestang og telt, eller om mulig å sove ute uten telt.

Derfor er jeg nå på jakt etter tips til aktiviteter som både barn og voksne kan drive sammen samtidig som man opplever å være overlatt til seg selv ute i naturen.

Jeg har allerede en del ting på lista, men det skader ikke med litt større valgfrihet.

Jeg beregner å dra utenfor dekningsområdet til både 4G og DAB.

post-4220-0-96491500-1440140045_thumb.jp  post-4220-0-01484300-1440140133_thumb.gi  post-4220-0-02331600-1440140055_thumb.jp

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del år siden var jeg med som leder i en speidergruppe og for å gjøre hjemtransporten etter en tur så enkel som mulig så ba vi foreldrene til ungene komme og besøke oss den siste dagen.

Da hadde vi fisket en del på kveld og natt i forkant og når foreldrene var på plass så lagte vi mat av fisken på flere forskjellige måter.

Dette var veldig vellykket, men nå er det stor mulighet for at vi kommer til å oppholde oss over tregrensa og jeg gidder ikke bære ved i tillegg til all annen bagasje.

Deltakerne kan jo bære en kubbe hver, men jeg vet foreløpig ikke hvor mange vi blir og kan da ende opp med alt for lite ved.

Men jeg har tenkt på overnatting under åpen himmel eller i noen gamle "drifteleger" / hellere som ble brukt av sauegjeterne for over hundre år siden. 

post-4220-0-60564300-1440148001_thumb.jp

Urdalslega.

post-4220-0-45149400-1440148670_thumb.jp

Mohelleren. (Hullet over det grønne gresset er inngangen til en stor naturlig hule.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohelleren? Så spennende!

Hvor stort er det, i form av hvor mange kan sove der?

Er det noenlunde flatt inni helleren? (slik at man faktisk får sove)?

Antar at det er Mohellartjødn som ligger i forkant av helleren og at man skimter Øyravatn i bekkant av bildet?

De fleste kan stå oppreist midt i hulen og jeg vil tro at det er plass til 6 - 8 personer

Her er et bedre bilde av åpningen som jeg tok sist høst.

post-4220-0-35240400-1440162161_thumb.jp

Jeg er litt usikker på hvilket vann det er. På kartet på Gule sider så står det mohedlartjørn på det vannet du går rundt for å komme til åpningen når du kommer fra Sandvatn.

Og hvis det er riktig så er det vel litle sandvatn som viser i bakgrunnen, men det er en liten pytt litt lenger sør og hvis det er denne som er den riktige Mohedlartjørn så står det ikke noe navn på det du ser i bakgrunnen.

Jeg får sjekke med turkartet når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser nå ut til at det er fin plass innerst i hulen, etter dette bildet: http://www.fottur.net/images/Mohilder/innerstihidlerenerdetentakhydep23meter.html

Overnatting ute/naturlig ly eller med en presenning i bakhånd høres ut som en god plan, men det forutsetter at det er en innstilling hos deltagerne på dette. Hvis ikke kan det fort bli ubehagelig hvis været ikke er på deres side. Ellers bør det kanskje være muligheter for en avstikker for han spreke sjefen din slik at han kan få en topp å løpe på hvis alt skulle bli for kjedelig.

Jeg ville ellers legges vekt på noe godt til kvelds. Om dere ikke sover ute, så finnes det nok av hytter i området deres der kveldsroen fint kan finnes for både store og små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mohelleren? Så spennende!

Hvor stort er det, i form av hvor mange kan sove der?

Er det noenlunde flatt inni helleren? (slik at man faktisk får sove)?

Antar at det er Mohellartjødn som ligger i forkant av helleren og at man skimter Øyravatn i bekkant av bildet?

Det er Mohidlertjønn som viser i bakgrunnen, hidleren ligger på andre siden av et lite tørn innenfor det stor.

900 vannet - eller litla Sandvatrn ligger noen meter lavere enn Mohidlertjønnet, og er dekket av fjellknausen på sørsiden av Mohidlertjønn.

Stien går rundt på nordsiden, den er nødlet og godt synlig, men uten malte t'er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år siden var jeg med som leder i en speidergruppe og for å gjøre hjemtransporten etter en tur så enkel som mulig så ba vi foreldrene til ungene komme og besøke oss den siste dagen.

Da hadde vi fisket en del på kveld og natt i forkant og når foreldrene var på plass så lagte vi mat av fisken på flere forskjellige måter.

Dette var veldig vellykket, men nå er det stor mulighet for at vi kommer til å oppholde oss over tregrensa og jeg gidder ikke bære ved i tillegg til all annen bagasje.

Deltakerne kan jo bære en kubbe hver, men jeg vet foreløpig ikke hvor mange vi blir og kan da ende opp med alt for lite ved.

Men jeg har tenkt på overnatting under åpen himmel eller i noen gamle "drifteleger" / hellere som ble brukt av sauegjeterne for over hundre år siden.)

Sist jeg hørte om noen som hadde ligget i Urdalslega, var den temmelig ussel, med mye sauelort. Tidligere var det en gjeng som årlig hadde en tur til legå.

Jeg ville likevel forsøkt Urdalslegå frem for Mohidler. Den er ikke god for mer en to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hørte om noen som hadde ligget i Urdalslega, var den temmelig ussel, med mye sauelort. Tidligere var det en gjeng som årlig hadde en tur til legå.

Jeg ville likevel forsøkt Urdalslegå frem for Mohidler. Den er ikke god for mer en to personer.

Kanskje lurt å ta en tur for å sjekke om Urdalslega er brukenes, Sist jeg var der så hadde noen satt lemmer foran åpningen sånn at ikkesauene skulle komme inn.

Men jeg trodde det var plass til flere inne i Mohedlaren. Det er et år eller to siden jeg var der sist, men selvfølgelig kan det være at jeg husker feil.

Takk for masse god info her. Hva med Urdalslegå? Jeg finner ikke noe om den på ut.no,

Er det noen som kan se sin flid med å utgreie litt mere om denne?

På kart 1312 I Øvte Sirdal finner du "Urdalega" på kartref. 665367

Det er noen svære steiner som ligger slik at du kan komme under dem. Her er det lød opp noen enkle steinvegger og laget til noen enkle soveplasser.

De var i svært dårlig stand for en del år siden, men jeg var innom i fjor sommer og da var det noen som hadde begynt å reparere litt på veggene.

Du får ikke så mange treff hvis du gugler Urdalega, men det er noen få. 

http://faktaark.statkart.no/SSRFakta/faktaarkfraobjektid?enhet=17097

http://www.yr.no/sted/Norge/Vest-Agder/Sirdal/Urdalega/

post-4220-0-45221200-1440189894_thumb.jp

post-4220-0-72043200-1440189915_thumb.jp

post-4220-0-80623200-1440189942_thumb.jp

post-4220-0-16962900-1440189962_thumb.jp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lurt å ta en tur for å sjekke om Urdalslega er brukenes, Sist jeg var der så hadde noen satt lemmer foran åpningen sånn at ikkesauene skulle komme inn.

Men jeg trodde det var plass til flere inne i Mohedlaren. Det er et år eller to siden jeg var der sist, men selvfølgelig kan det være at jeg husker url]

Du husker ikke feil, men gulvet heller ned mot inngangen slik at det blir ubehagelig å ligge der.

Det går muligens flere inn, men det er slik jeg husker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.