Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Bergans salopette?


jan_o2

Anbefalte innlegg

Trenger en erstatter for min 10-12 år gamle Bergans skallbukse som etterhvert begynner å bli både hullete, opprevet og fuktig etter mange fine turer sammen. Eg er usikker på hva typebetegnelsen kan ha vært da buksa var ny (alt av merker for lengst er slitt bort). Buksa har fungert utmerket for mitt bruk i alle disse årene, så om den fortsatt var i handelen ville den vært mitt førstevalg. Sort gore-tex med seler, "vanntette" glidelåser langs hele benlengden og store lommer med glidelås av samme kvalitet. Forsterkninger med små innsydde puter på knærne og integrerte gamasjer. Buksa brukes til alt av friluftsliv, sommer, høst, vinter og vår, med og uten fjellski. Eneste unntaket har vært randonee og alpint der Norrøna Lofoten buksa gjør jobben. Mest for det estetiske da arbeidsbuksa gjerne får litt flekker og patina fra teltliv og kravling i lyngen :)

 

Buksa må være vanntett (gore-tex eller tilsvarende), ha gode luftemuligheter både i sider og front, ha store lommer og ha gode seler. Viktigst av alt er det likevel at buksa må være romslig. Eg er 196 cm høy og er avhengig av størrelse xxl eller større i tillegg til at passformen må være romslig ("slimfit" funker ikke). Utvalget i bukser er derfor ikke alt for stort lenger. Fra Norrøna er det kun Lofoten som er i nærheten av å passe. Fra Arcteryx har eg tilgode å finne noe som passer.

 

Bergans Arctic exp salopette ser romslig ut og minner endel om arbeidsbuksa eg har nå. Men har ikke funnet andre forhandlere av buksa enn Bergans nettbutikk. Så vurderingene mine er kun gjort fra bilder, og buksa er litt for dyr til bomkjøp...

 

Er det noen som har erfaring med denne buksa? Hvordan er størrelsen? Vil den passe mitt bruk? Eventuelt andre bukser som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.