Gjest Landsem Skrevet 15. august 2015 Skrevet 15. august 2015 Så dette innslaget fra Gjende i dagens Lørdagsrevyen på NRK: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19081515/15-08-2015#t=18m27s Innslag 11. Ser ut som det er en trafikk der nå på linje med Karl Johan på en lørdag ettermiddag. Kølappsystemer og sluser, stadig nye båter. Det må være lov å spørre: Har DNT utviklet seg til å bli en serløs miljøtrussel? Siter
REs Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Det er vel det samme som skjer her som vi ser på Prekestolen. God markedsføring og reklame fører til at folk fra hele verden vil oppleve vår vakre natur. Dett fører til at all slags folk, både fjellvante og folk som nesten ikke har vert utenfor asfaltert vei, vil oppleve norsk natur. Ikke rart at det blir travle tider også for redningstjenesten. 1 Siter
Populært innlegg +Fjellfilmeren Skrevet 16. august 2015 Populært innlegg Skrevet 16. august 2015 Så dette innslaget fra Gjende i dagens Lørdagsrevyen på NRK: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19081515/15-08-2015#t=18m27s Innslag 11. Ser ut som det er en trafikk der nå på linje med Karl Johan på en lørdag ettermiddag. Kølappsystemer og sluser, stadig nye båter. Det må være lov å spørre: Har DNT utviklet seg til å bli en serløs miljøtrussel? Av alle de alvorlige sakene i dagsrevyen, så var det kosesaken om skyssbåten over Gjende du hang deg opp i? Jeg kan tenke meg et par andre vinkler: Så fantastisk at den norske middelklassen har så mye overskudd og fritid, at de kan valfarte i store strømmer til norsk natur! Så fantastisk at nordmenn velger å oppleve Jotunheimen istedet for de sydlige strender. Så fantastisk at folkehelsen er på vei opp. Så fint at alle samler seg på ett område. Så får jeg resten av Jotunheimen for meg selv DNT er en fin fin organisasjon. Vi har flere valgmuligheter så dersom du ikke liker høyfjellshotellene med ølservering og tre-retters, så har vi alltids betydelig flere ubetjente og selvbetjente hytter til fri disposisjon. Selv foretrekker jeg de små og koselige hyttene, og det er alltids hyggelig når det kommer andre fjellfolk rekende innom med røverhistorier og opplevelser å berette om. Om båten over Gjende er en stor miljøtrussel vet jeg ikke. Men vi kan sammenligne med at ett flysete til Gran Canaria bruker 143,85 liter drivstoff én vei. Så en familie på fem som ferierer en uke i syden kan forbruke så mye som 1438,5 kun i flyreise. Til sammenligning kan vi kjøre 29.960 kilometer til og fra norske fjell med en vanlig norsk stasjonsvogn med plass til alle fem inkludert ryggsekker, før vi når det samme drivstoff forbruket. Kjør til fjells med god samvittighet, hvis du dropper sydenturen 20 Siter
Omnilite Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Skyssbåten på Gjende er privat, og har ingenting med DNT å gjøre. I utgangspunktet var innslaget en glad-sak for "godt belegg" for den Norske turistnæringen. Ved å ta båten er Besseggen en dagstur, på lik linje med Prekestolen som er nevnt. Dermed er det ikke bare den Norske middelklassen som tar turen, men også andre turister som kan ta en dagstur om været er bra for å oppleve den Norske fjellheimen, men ellers ikke har hverken utstyr eller erfaring til å være på fjellet om været ikke er bra. "Arvingen " hadde tatt til seg litt visdom allerede med sin kommentar om stiletthæler og Crocks tapet fast til beina... Vi må nok venne oss til med å dele fjellheimen, spesielt de mest tilgjengelige områdene i første omgang. Noen problemer med dette vil det føre med seg, så som forsøpling og "mangel på fasiliteter" som vi har sett enkelte steder. Summen av alt dette er synd for noen og fint for andre, så er det opp til hver enkelt å vurdere. Selv har jeg tilbrakt helgen på fjellet og gått lange turer og ikke sett et menneske. Så har du gått på en tur du kan se for deg å gå en gang til, ikke skriv turrapport, for da risikerer du at neste gang er det fult av folk:-) 1 Siter
7homas Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Så dette innslaget fra Gjende i dagens Lørdagsrevyen på NRK: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19081515/15-08-2015#t=18m27s Innslag 11. Ser ut som det er en trafikk der nå på linje med Karl Johan på en lørdag ettermiddag. Kølappsystemer og sluser, stadig nye båter. Det må være lov å spørre: Har DNT utviklet seg til å bli en serløs miljøtrussel? Nye båter forurenser sikkert mindre enn gamle. Skulle ønske det var fler kølapp og/ eller sluse-løsninger rundt om i dette landet så man slapp å forbanne seg over uoppdragne nordmenn som sniker i alle jævla hverdagskøer. Og tilrettelegging for masseturisme i nasjonalparkene er vi omtrent dårligst i klassen på. Ta en tur til USA eller Australia så får man åpnet øynene litt. 5 Siter
afe Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Av alle de alvorlige sakene i dagsrevyen, så var det kosesaken om skyssbåten over Gjende du hang deg opp i? Det var vel det einaste som var relevant for fjellforum. 1 Siter
Friluftsnoob Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Det jeg stusset mest over var at hun dama i billettbua syns det rareste noen spurte om var: "Hvor lang tid må man regne med å bruke over fjellet. " Ellers syns jeg det er viktig at reiseliv i Norge opprettholdes, ettersom det gir sårt tiltrengt arbeidsplass. Det er kanskje kjipt å møte folk på tur men fakta er at vi trenger turistene. Siter
Omnilite Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Det jeg stusset mest over var at hun dama i billettbua syns det rareste noen spurte om var: "Hvor lang tid må man regne med å bruke over fjellet. " Det finnes et ord for det: Det kalles "research", og er noe en gjør før en drar på tur:-) Siter
Gjest Landsem Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Hva har dette med DNT å gjøre? Vel, det er ikke de som driver båten. Men det ser ut til å være et mantra fra dem at jo flere som bruker fjellet jo bedre, uten vilkår. Det er blitt et konsern, business. Og det er dette jeg stusser litt på. Akkurat på Gjende er det jo ekstremt, men det øket jevnt ellers og. Folkehelsa var bedre på 70-tallet, for den som måtte lure. Du får ikke bedre helse av et par fjellturer når resten av livet tilbringes i stol og i bil. Siter
Thoreau Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Det finnes et ord for det: Det kalles "research", og er noe en gjør før en drar på tur:-) Ja, og det gjorde de jo. Hva skulle være rart med å spørre om en ca. angivelse i bilettluka? Det er mange merkelige folk..... Siter
tklami Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Det jeg stusset mest over var at hun dama i billettbua syns det rareste noen spurte om var: "Hvor lang tid må man regne med å bruke over fjellet. " syns selv ikke det er så rart spørsmål. er jo ikke akkurat alltid at den tidsangivelse som star på kart er den som folk normalt sett bruker. samtidig for de som ikke er så vandt til å gå I fjellet så kan noen lokale kanskje tippe bedre hvor lang tid det vil ta tatt I betrakning formen til dem som skal gå. Siter
Gjest Landsem Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Ja, og det gjorde de jo. Hva skulle være rart med å spørre om en ca. angivelse i bilettluka? Det er mange merkelige folk..... Må si meg enig her. Her kommer det folk fra busstoppet noen meter unna og parkerigsplasser og campingplassene rundt om, samt DNT Thon-hotels rett ved. Dette er ikke en fjelltur folk planlegger som om de skulle på ekspedisjon. Som guttungen sier, folk kommer seg over i tapa crooks. Løper du trail er det jo bare et par tre timer. Det er nesten så en får medfølelse for de folka som stiller opp i full oppakning og tror de skal få sin livs fysiske og mentale utfordring. Siter
REJOHN Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 Vel, det er ikke de som driver båten. Men det ser ut til å være et mantra fra dem at jo flere som bruker fjellet jo bedre, uten vilkår. Det er blitt et konsern, business. Og det er dette jeg stusser litt på. DNT består av en masse selvstendige foreninger, og kan ikke på noen måte sammenliknes med et konsern som har felles ledelse og felles eiere. At foreningene samarbeider om systemer og andre endrer heller ikke dette. I STF's område, er det STF som bestemmer det meste. Hvor hyttene skal ligge, merking av stier, servicenivået på hyttene, og de,har,ansvaret for egen økonomi. Langt fra en konsernbinding tilDNT. 1 Siter
Gjest Landsem Skrevet 16. august 2015 Skrevet 16. august 2015 DNT består av en masse selvstendige foreninger, og kan ikke på noen måte sammenliknes med et konsern som har felles ledelse og felles eiere. At foreningene samarbeider om systemer og andre endrer heller ikke dette. I STF's område, er det STF som bestemmer det meste. Hvor hyttene skal ligge, merking av stier, servicenivået på hyttene, og de,har,ansvaret for egen økonomi. Langt fra en konsernbinding tilDNT. Jada, historisk er DNT er ideell, frittstående organisasjon med eksemplariske intensjoner. Men man kommer til hytter der koppene har sponsorlogoer og hele organisasjonsstrukturen minner mer om et konsern kamuflert i et historisk skall. De konkurrerer med kommersielle eventbyråer som skamløst skor seg på allemannsretten. Verdier skal akkumuleres, medlemsmassen skal økes hvert år, mer penger skal inn. Og ikke minst, det bygges mer. Det er en hårfin grense nå på troverdighet når DNT går i klinsj i skuterspørsmålet i disse dager. Personlig er jeg selvsagt skutermotstander. Men om fjellet males, drites og søples ned av goretex-horder på diverse kurs og turer, er det bedre enn lokale på skuter, inn og ut samme dag, eneste de legger igjen er skutersporet? Naturverntankene er iferd med å tape mot kong kapital. Siter
REJOHN Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Jada, historisk er DNT er ideell, frittstående organisasjon med eksemplariske intensjoner. Men man kommer til hytter der koppene har sponsorlogoer og hele organisasjonsstrukturen minner mer om et konsern kamuflert i et historisk skall. De konkurrerer med kommersielle eventbyråer som skamløst skor seg på allemannsretten. Verdier skal akkumuleres, medlemsmassen skal økes hvert år, mer penger skal inn. Og ikke minst, det bygges mer. Det er en hårfin grense nå på troverdighet når DNT går i klinsj i skuterspørsmålet i disse dager. Personlig er jeg selvsagt skutermotstander. Men om fjellet males, drites og søples ned av goretex-horder på diverse kurs og turer, er det bedre enn lokale på skuter, inn og ut samme dag, eneste de legger igjen er skutersporet? Naturverntankene er iferd med å tape mot kong kapital.Du er helt på villspor, på feil jorde. Om du tror Stavanger Turistforening gir opp sin bestemmelsesrett, for samarbeidet med DNT, tar du feil. Når det gjelder arbeidet i "felten", så er det STF som har alt å si. De bestemmer merking av stier. De bestemmer hvordan hyttene skal være, og om det skal brukes helikopter eller scooter til transport. De bestemmer hvordan søppel skal håndteres. De er ansvarlig for egen økonomi, og må, selv sørge for kapital til egne bygge prosjekter, og hvor nye hytter skal ligge. Lista er mye lengre, men du påstår vel fortsatt at det er DNT som bestemmer? At DNT prøver å få til fellesuttalelser om enkelte spørsmål endrer ikke at enkeltforeningene bestemmer det meste. 2 Siter
LightDan Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Av alle de alvorlige sakene i dagsrevyen, så var det kosesaken om skyssbåten over Gjende du hang deg opp i? Jeg kan tenke meg et par andre vinkler: Så fantastisk at den norske middelklassen har så mye overskudd og fritid, at de kan valfarte i store strømmer til norsk natur! Så fantastisk at nordmenn velger å oppleve Jotunheimen istedet for de sydlige strender. Så fantastisk at folkehelsen er på vei opp. Så fint at alle samler seg på ett område. Så får jeg resten av Jotunheimen for meg selv DNT er en fin fin organisasjon. Vi har flere valgmuligheter så dersom du ikke liker høyfjellshotellene med ølservering og tre-retters, så har vi alltids betydelig flere ubetjente og selvbetjente hytter til fri disposisjon. Selv foretrekker jeg de små og koselige hyttene, og det er alltids hyggelig når det kommer andre fjellfolk rekende innom med røverhistorier og opplevelser å berette om. Om båten over Gjende er en stor miljøtrussel vet jeg ikke. Men vi kan sammenligne med at ett flysete til Gran Canaria bruker 143,85 liter drivstoff én vei. Så en familie på fem som ferierer en uke i syden kan forbruke så mye som 1438,5 kun i flyreise. Til sammenligning kan vi kjøre 29.960 kilometer til og fra norske fjell med en vanlig norsk stasjonsvogn med plass til alle fem inkludert ryggsekker, før vi når det samme drivstoff forbruket. Kjør til fjells med god samvittighet, hvis du dropper sydenturen Helt enig i att både utifrån ett miljöperspektiv och för att få fantastiska naturupplevelser så är Norge ett helt otroligt land att feriera i. Sedan vill jag gärna ha en stationsvagn som drar 0,48 liter bränsle/mil med plats till och vikten av 5 personer och packningen deras i bilen. Det är inte den allra vanligaste modellen man kan finna! Siter
RAS Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 @REJOHN Du er tydeligvis mer inne i DNT-verdenen end jeg, hvordan har det seg så, at stort sett alle DNT hyttene i Jotunheimen og Breheimen drives av DNT Oslo og omegn? Personlig synes jeg DNT fyller mye i fjellheimen, med sin evige kamp for å få flere og flere folk på hyttene sine og penge (medlemmer) inn i organisasjonen. Det gjør at behovet for tilretteleggelse blir større og større, med større og større inngrep. At DNT skal være en ideell organisasjon er efterhånden en joke, her drives storskala business med vekst som mål, akkurat som alle andre konserner og kommersielle virksomheter. Dog med den STORE forskjell at DNT har monopol på å drive virksomhet i Nasjonalparker - ingen andre virksomhet kan få tillatelse til å bygge hytter og drive med flyving og scooterkjørsel for å få frem forsyninger. Jeg siger ja takk til stille natur (og urørt natur), her er DNT med på laget (i snøscootor kampen) - men 80% av den motordur jeg møter i fjellene, er i DNT-mol. Det er mulig de lokale DNT foreninger er selvstendige og har en egen strategi for sin fremferd, og bestemmer over sine lokalområder (men hvorfor er Oslo da i Jontunheimen?). Men for en som er uten for DNT systemet, synes alt aktiviteten å ha samme røde tråden... 2 Siter
Dal-z Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Jeg forstår ikke helt denne diskusjonen, men opplys meg gjerne. Er det et problem at DNT tilrettelegger for enkelt friluftsliv, for alle? Hva er dere redd for? At det ikke skal bli plass til akkurat deg på fjellet? Når jeg leser på DNT sine nettsider om hva deres visjon og verdier finner jeg følgende, link til side her, og jeg synes det ser veldig fornuftig ut jeg: "DNTs visjon "Naturopplevelser for livet" er styrende for all virksomhet i organisasjonen. DNTs verdier skal gjenspeiles i foreningens tilbud. Våre verdier er: Spennende › DNT skal by på utfordrende og spennende opplevelser for alle.Troverdig › Trygghet og kvalitet skal stå i fokus i hele organisasjonen.Inkluderende › DNT skal ha et turtilbud der alle føler seg velkomne, også de som ikke kjenner oss fra før.Enkelt › Vi vil bidra til å la folk oppleve gleden ved det enkle friluftslivet.Naturvennlig › DNTs virksomhet med aktiviteter, hytter og ruter skal være naturvennlig." 3 Siter
+Fjellfilmeren Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Vel, det er ikke de som driver båten. Men det ser ut til å være et mantra fra dem at jo flere som bruker fjellet jo bedre, uten vilkår. Det er blitt et konsern, business. Og det er dette jeg stusser litt på. Akkurat på Gjende er det jo ekstremt, men det øket jevnt ellers og. Folkehelsa var bedre på 70-tallet, for den som måtte lure. Du får ikke bedre helse av et par fjellturer når resten av livet tilbringes i stol og i bil. Jeg jobber mye gratis for den lokale foreningen MRT, og vi ligner på ingen måte et konsern. Vi består av en mengde mennesker som alle har et brennende ønske om at flere nordmenn skal få oppleve den fantastiske naturen vi har, og at folkekondisen var bedre på 70 tallet betyr at vi fremdeles har en stor jobb å gjøre. Et par fjellturer i året kan motivere folk til å holde seg i form slik at den fantastiske turen over Besseggen, eller Børgefjell, ikke blir preget av dårlig kondis og melkesyre. Nå har det blitt kjempepopulært å dra på tur i fjellet, og det er fantastisk. Folk dropper syden for å dra på fjellet. Da er vi på rett vei tenker jeg! 4 Siter
Blackbrrd Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Greia er vel at det er en håndfull steder som nok er sterkt preget av turisme på fjellet, men på 99,9% av fjellet, så treffer du max en håndfull personer i løpet av en hel dag. Ettersom kjæresten min ikke kan fordra å gå i folkemengder, så må jeg derfor gi avkall på 0,1% av fjellet, mens resten er sånn som fjellet skal være. Ensomt og nær urørt. Utenom noen sauer her og der da. Muligens en diger antenne også, men stort sett, urørt. Alternativet hadde nok vært som i USA og Canada hvor du i mange nasjonalparker må kjøpe billett for å komme inn. Pratet med en canadisk haiker i Sveits, og han ble i fyr og flamme når jeg sa han nær sagt kunne telte hvor han ville. Off-topic: angående drivstoff-forbruk, så kommer nok uenigheten av at den ene parten tenker på biler som går på bensin, mens den andre tenker på biler som går på diesel. Sistnevnte bruker latterlig lite drivstoff. (Samtidig så er nærmiljøgevinsten negativ for diesel-biler pga partikler osv, derav mulig forbud mot bykjøring om vinteren osv). 3 Siter
+PTG Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 I DNT sin strategi ligger variert bruk av fjellheimene, det betyr at for noen områder legges det opp til mer tilrettelegging, nettopp for å kanalisere trafikken dit, og dermed redusere trafikken i andre områder. Besseggen, Galdhøpiggen, Prekestolen, Trolltunga er i hvert fall slike populære områder, hvor stier, markedsføring, overnatting, kapasitet, tilbud og kommunikasjon m.m. er bedret. Dette liker i hvert fall jeg, da øvrige områder blir "friere" for den som søker andre opplevelser. I den andre enden av skalaen ligger f.eks Børgefjell hvor inngrep skal holdes på minimum. Akkurat når det gjelder Besseggen er det flere enn DNT som kjører løpet, med private initiativ fra både hyttene og reiselivet lokalt (Beitostølen m.fl.). 2 Siter
+Miamaria Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 Er det et problem at DNT tilrettelegger for enkelt friluftsliv, for alle? Hva er dere redd for? At det ikke skal bli plass til akkurat deg på fjellet? 1. Ja, på den måten det gjøres i dag så synes jeg til dels at det blir det. 2. "Redd for" er jeg vel ikke, men det jeg tror skjer i for stor grad er at man lokker og frister folk ut med alle mulige midler – uten at man i tilsvarende tempo bidrar til å gi de samme folkene kunnskap når det gjelder de andre verdiene til foreningen. Hvordan oppfører man seg i naturen, hvordan tar man vare både på seg selv og naturen når man drar ut. Fristing og lokking virker så til de grader overdimensjonert i forhold til de andre tingene, er mitt inntrykk. Hadde de bare kunne være like opptatte av å videreformidle kunnskap og holdninger som de er av å få folk ut på tur! Det skal liksom være til enhver pris, det har jeg lite sansen for. 3. Nei, her er det god plass. Men naturen kan forringes og ødelegges. - Men så er jeg mindre opptatt av hva de har skrevet i ett eller annet verdiformålsgreier enn hva de faktisk gjør i praksis. 4 Siter
Dal-z Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 1. Ja, på den måten det gjøres i dag så synes jeg til dels at det blir det. 2. "Redd for" er jeg vel ikke, men det jeg tror skjer i for stor grad er at man lokker og frister folk ut med alle mulige midler – uten at man i tilsvarende tempo bidrar til å gi de samme folkene kunnskap når det gjelder de andre verdiene til foreningen. Hvordan oppfører man seg i naturen, hvordan tar man vare både på seg selv og naturen når man drar ut. Fristing og lokking virker så til de grader overdimensjonert i forhold til de andre tingene, er mitt inntrykk. Hadde de bare kunne være like opptatte av å videreformidle kunnskap og holdninger som de er av å få folk ut på tur! Det skal liksom være til enhver pris, det har jeg lite sansen for. 3. Nei, her er det god plass. Men naturen kan forringes og ødelegges. - Men så er jeg mindre opptatt av hva de har skrevet i ett eller annet verdiformålsgreier enn hva de faktisk gjør i praksis. Da må vi si oss enige om å være uenige. Det må være greit. 2 Siter
The Lone Wolf Skrevet 17. august 2015 Skrevet 17. august 2015 (endret) Man kan godt være uenige, men det er MiaMaria som har observert riktig. 1. Ja, på den måten det gjøres i dag så synes jeg til dels at det blir det. 2. "Redd for" er jeg vel ikke, men det jeg tror skjer i for stor grad er at man lokker og frister folk ut med alle mulige midler – uten at man i tilsvarende tempo bidrar til å gi de samme folkene kunnskap når det gjelder de andre verdiene til foreningen. Hvordan oppfører man seg i naturen, hvordan tar man vare både på seg selv og naturen når man drar ut. Fristing og lokking virker så til de grader overdimensjonert i forhold til de andre tingene, er mitt inntrykk. Hadde de bare kunne være like opptatte av å videreformidle kunnskap og holdninger som de er av å få folk ut på tur! Det skal liksom være til enhver pris, det har jeg lite sansen for. 3. Nei, her er det god plass. Men naturen kan forringes og ødelegges. - Men så er jeg mindre opptatt av hva de har skrevet i ett eller annet verdiformålsgreier enn hva de faktisk gjør i praksis. Turistforeninga har blitt en usmakelig, kommersiell bedrift tuftet idag på profitt - jo fler som kommer seg jo fler potensielle medlemmer og inntekter. Så kommer inntekter fra å få folk på tur. Da jeg var i Turistforeninga her i Drammen fikk vi ikke et rødt øre for å arrangere turer, det var på frivillig basis - nå tjener den samma foreninga(bare med nytt navn fordi folk trudde Drammen lå i Oppland pga det tidligere navnet Drammen og oplands Turistforening..) flere titusener på den såkalte "7-toppturen". Hva sitter så vi andre igjen med? Jo et gjørmehelvete etter årets arrangement, slitasjeskader etter at 1000personer uten fantasi til å klare å komme seg ut på tur sjøl når som helst ved anledning har tråkka over dissa toppene. Nei ikke funnet så mye søppel, det er jo bra - men søppel kan fjernes. Man kan ikke fjerne slitasjeskader like effektivt.. Det er noe misforstått ved det å få enhver ut for enhver pris her i landet, folkehelsa kan de få ved å trene på et helsestudio også, og det er ingen beviselig sammenheng mellom økt bruk av naturen og økt naturvern. Heller det motsatte, folk forgriper seg på regler i naturvernområder og hogger trær de ikke har lov til for å leike Monsen, vi har sykkelorganisasjoner (kommer ikke på navnet i farta) som jobber for å åpne naturreserrvater for sykling. Et sted må det stoppe og et sted må grensa gå. Endret 26. august 2015 av Henrik 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.