Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringar ved kondens.


LightDan

Anbefalte innlegg

Tänkte här dela med mig av några erfarenheter hur jag minimerar kondens i tältet.

1. Håll ventilerna öppna!

Det är speciellt viktigt vid regn. Undantaget är vid kraftiga vindar som blåser vatten eller snö in i ventilen eller vid så kraftig storm att oro för att duken ska hålla uppstår. Stäng då ventilen som det blåser mot, lämna ventil i lä öppen.

Ha gärna dörren eller delar av dörren öppen när vädret tillåter.

2. Värm upp tältet så lite som möjligt.

Ju större skillnad i tältets innetemperatur i förhållande till dukens temperatur (i princip utetemperaturen), desto mer kondens uppstår.

Undgå att laga mat i tältet, utom i absoluta nödfall, fyra inte för värme, båda dessa ger både temperaturforskjeller och vattendamp!

Om matlagning MÅ ske inne i tältet,ha dörren öppen om det är möjligt.

Idealet är att krypa ner i sovepåsen när man är i tältet, då blir det minimal uppvärmning av tältet av kroppsvärmen och ingen fyring i tältet behövs, du är varm ändå.

3. Torka kläder i yttertältet.

Yttertältet har bättre genomtrekk än innertältet, så kläder som hänger här torkar fortare än kläder i innertältet. Dessutom är yttertältet någon grad kallare än innertältet, så vattendamp från kläderna skapar mindre kondens.

Är det torrt och blåsigt ute, så häng kläderna utomhus!

Jag har stort sett aldrig kondens i tältet, och aldrig mer än få droppar vid absiden när det uppstår (oavsett tält jag brukar), så detta fungerar.

Om man ser något eller några av dessa punkter som vanskliga att ta till sig, så är ju lite kondens inte farligt, ta med en klut och torka av duken innan läggdags och på morgonen, samt eventuellt vid kisserunda på natten, så är det minimalt med droppar som når innertältets duk.

Lycka till med torra tältturer! :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2. Värm upp tältet så lite som möjligt.

Ju större skillnad i tältets innetemperatur i förhållande till dukens temperatur (i princip utetemperaturen), desto mer kondens uppstår.

Fyring i teltet kombinert med god lufting, er svært effektivt for å unngå kondens. Så kan det også seiast at duken har ikkje i prinsippet utetemperatur (med einaste unntak dersom inne- og utetemperatur er den same).

3. Torka kläder i yttertältet.

Yttertältet har bättre genomtrekk än innertältet, så kläder som hänger här torkar fortare än kläder i innertältet. Dessutom är yttertältet någon grad kallare än innertältet, så vattendamp från kläderna skapar mindre kondens.

Är det torrt och blåsigt ute, så häng kläderna utomhus!

Ettersom det er kaldare i ytterteltet, og ofte fuktigare, turkar kleda seinare der enn i innerteltet. Grunnen til at klestørken din i ytterteltet skaper mindre kondens, er at det turkar seinare.

Eg er heilt enig i at klestørk med fordel bør skje ute når været tillet det. Både fordi det er mest effektivt, og fordi det ikkje skapar kondens i teltet, sjølv om det siste aldri er noko problem når været er slik at ein kan tørke klede ute. Men der eg går tur, er det sjeldan noko å henge klede på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring i teltet kombinert med god lufting, er svært effektivt for å unngå kondens. Så kan det også seiast at duken har ikkje i prinsippet utetemperatur (med einaste unntak dersom inne- og utetemperatur er den same).

Har man god lufting försvinner ju mycket av poängen med fyringen, då värmen trekker ut ur tältet, med tältet tillräckligt tätt för att värma tältet fångas mycket vattendamp inne i tältet.

Enig i att det går få ner fuktigheten och kondensen i tältet om man värmer upp inuti och sedan öppnar upp allt av ventiler och dörrar för att vädra ut vanndamp (och värme) ur tältet.

Vid fullkomligt vindstilla kan nog ytterduken värmas en del, men så fort vinden beveger sig något blir duken fort kyld till nära yttertempen.

Ettersom det er kaldare i ytterteltet, og ofte fuktigare, turkar kleda seinare der enn i innerteltet. Grunnen til at klestørken din i ytterteltet skaper mindre kondens, er at det turkar seinare.

Eg er heilt enig i at klestørk med fordel bør skje ute når været tillet det. Både fordi det er mest effektivt, og fordi det ikkje skapar kondens i teltet, sjølv om det siste aldri er noko problem når været er slik at ein kan tørke klede ute. Men der eg går tur, er det sjeldan noko å henge klede på.

Gör man riktigt är det minimalt med fuktighet också i yttertältet.

Att det är trekk gör att det (trots någon eller ett par grader lägre temperatur) torkar fort.

Anledningen till att det blir mindre kondens är att vanndampen är närmare ytterdukens temperatur, så processen som driver bildandet av kondens är minimerat.

Testa gärna detta genom att duscha varmt respektive kallt hemma och se när det blir mest kondens på spegeln.

Selv om du har kall dusch på länge (och skapar mycket damp) blir det minimalt med damp på spegeln.

Enig eller inte, min erfarenhet av kondens har blivit till närmare noll erfarenhet av kondens sedan jag börjat följa detta tänkandet. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tvilar ikkje på du har eit tilnærma kondensfritt telt med tiltaka dine. God lufting og unngå matlaging i teltet, er nok til å unngå kondensproblem. Men dei fysiske forklaringane dine heng diverre ikkje heilt på greip.

Grunnen til at du vil få meir kondens med varm dusj enn med kald dusj, er at den varme dusjen vil gje langt meir fuktigheit i lufta, som følgeleg vil gje meir kondens på speilet. Dersom tørkinga av kleda i innerteltet gjev meir kondens, er det fordi tørkinga går raskare, det vil føre til at du får meir fuktigheit i lufta. Meir fuktigheit gjev meir kondens. Eg vil heller ha litt kondens på teltduken enn fortsatt våte klede, så dersom eg får transportert fuktigheita i eventuelt våte klede til teltduken, skal eg vera fornøgd.

Eg fyrer aldri i teltet utan å ha god lufting (riktignok ikkje fullt så god lufting som i avataren). Greit nok at det ville verte litt varmare med mindre drivstoffforbruk med attestengde ventilar, men avgassane frå primusen er neppe helsefremmande, så eg foretrekk uansett god lufting. Og sjølv om det er -20°C utanfor, har ingen problem med å få det varmt nok i teltet, så eg kan på ingen måte vera enig i at fyringa er poenglaus. Når rim på teltduken (både innsida og utsida) smeltar, er det også eit bevis på at innetemperaturen påvirkar temperaturen på teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, detta är erfarenheterna JAG har.

Det kan säkert skilja en del beroende på hur mycket man öppnar upp tältet och hur mycket trekk man får.

Hänger du vask på tork i säg +5 grader och det blåser lite torkar den fortare än när den hängs inomhus i +20 grader, så trekk spelar stor roll för hur fort vasken torkar.

För mig går det fortare i yttertältet.

Blir temperaturskillnaden mellan in- och utsidan av en duk stor nog så påverkas nog dukens temperatur mera. Jag har en kylig natt ca 4-5 grader varmare i innertältet än utomhus och runt 2 grader varmare i yttertältet.

Det är en del erfarenhet i mina iaktagelser (noll till minimalt med kondens i tältet) och en del spekulation om orsaker, byggt på grundskolekunskap i fysik.

Jag litar mer på erfarenheten än att min fysikförklaring är helt riktig. :-)

Erfarenheten är också att tvätten blir lika eller bättre torr i förtältet än i innertältet.

Men lita varken helt på MINA erfarenheter eller fysiska förklaringar, men testa och experimentera. Har du erfarenheter av att fyra i tältet utan att det blir kondens när du slår den av så gör du det riktigt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allereie nevnt. Eg tviler ikkje på erfaringane dine. Lufting er sjølvsagt nykkelen til å halde teltet kondensfritt. Vasskoking utan lokk er den mest effektive måten å lage fuktig luft, så dette bør sjølvsagt gjerast ute dersom ein ikkje ynskjer kondens. Vintertid gjer eg all matlaging inne, men sjølv då er det fullt mogleg å unngå kondensproblem ved god nok lufting.

Når det gjeld kvar det er mest effektivt å tørke klede, har det også ei praktisk side. Det handlar om kvar er det praktisk mogleg å få hengt opp eller lagt utover. Vintertid brukar eg tunneltelt med lufting i begge endar av innerteltet. Der er luftstraumen omlag den same i innerteltet som i ytterteltet, og det er mest praktis å henge klede på snor på langs i innerteltet. I sumarteltet mitt, einmannstelt med eit lite yttertelt på sida, er den einaste praktiske plassen å få lagt frå seg noko til tørking, oppå sekken i ytterteltet. For tørking er det usedvanleg lite effektivt, men det er utforminga av teltet si skuld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene jeg har opplevd er kondens i teltet er de gangene det er helt vindstille og veldig fyktig, evt, regn. Da hjerlper det ikke å ventilere, fordi det ikke blåser. Da kan det begynne å dryppe litt på innerteltet fra ytterduken. Om du har et godt designet telt der vannet blir ledet ned til et sted utenom innerteltet, er dette ikke noe problem.

På et av våre første telt var det et stykke horisontalt duk foran en stang. Der ble regnvann liggende. Og der kondenserte vår pustedamp mot. Da senere også tapne begynte å løsne og det stadig dryppet inn regnvann på innerteltet, ble det på tide å bytte til et annet telt. Det var rett og slett en liten designfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@afe Praktiska hänsyn spelar ju massa roll.

Jag hänger hellre kläderna i innertältet än lägger dem över ryggsäcken i yttertältet. :-)

Heldigvis har jag inte behövt ta ett sådant val. (Inte du heller, då det handlar om vinter och sommartält i ditt fall.)

@Lindap det är kjedelig när sådana små detaljer kan sänka ett helt tält! Hoppas ditt nuvarande fungerar felfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.