Thomas! Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Er det lite snø nå rundt omkring i norge i forhold til ifjor på samme tidspunkt? Noen som vet på hvilket tidspunkt det normalt pleier å være mest sni i området rundt Røldal? Siter
lph Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Lite snø?? Jeg bor i Oslo, og de siste ukene har jeg trengt snorkel for å komme ut utkjørselen. Men nå var det vel ikke Oslo du var interessert it. Snøkart her: http://snokart.nve.no/ Siter
morten Skrevet 20. februar 2006 Skrevet 20. februar 2006 Røldal har vel som de fleste andre fjellsnøhull mest snø i slutten av april / begynnelsen av mai, litt ettersom... Siter
Langbein Rise Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Skiinfo.no har statistikk. Her er den for Røldal: http://www.skiinfo.no/destinations/snowhistory.jsp?product.skiinfo.DESTID=ENOROLDA&product.skiinfo.CHANGE_USER_TLD=NO&tp=1y&season=2006&report_type=mh Siter
morten Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Har ikke vært på Røldal alpinsenter, men ligger det så lavt? Ble litt overrasket over at de senere år hadde mars som største snødybde. På Valdreflya har snødybden ofte toppet seg etter kraftig snøfall i slutten av april / begynnelsen av mai de senere årene. Siter
ozzi Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Sitat Har ikke vært på Røldal alpinsenter, men ligger det så lavt? Ble litt overrasket over at de senere år hadde mars som største snødybde. På Valdreflya har snødybden ofte toppet seg etter kraftig snøfall i slutten av april / begynnelsen av mai de senere årene. Toppen av heisen er på 1300 meter, mens bunnen ligger på 800. på 800 meter vil snømengden avta ut i april. Ut i fra snømengdene det er operert med her vil jeg tro at disse målingene er gjort på 1300 meter, og her skulle man tro at snømengdene ville øke i april, i hvert fall i 2005? Grunnen til at målingene er slik vil jeg tro er at snøen i mars har et større volum pga. lavere temperatur. I april og mai vil snøen synke mer sammen. Skisentere tar ikke hensyn til snøens volum når de måler dybde. Den reelle mengden av snø(etter førefallet) vil jeg tro er større i Røldal i april enn i mars. Siter
jarle Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 vi hadde digg vær i hardanger i april, varmt og godt var det... og lite snø, selv i høyden, så overrasker meg ikkje om snøen på røldal sank sammen på den tida... Siter
ThomasB Skrevet 21. februar 2006 Skrevet 21. februar 2006 Røldal ligger nær kysten dvs. høy luftfuktighet når vannet blir varmere og dagene blir lengre. Dette fører til "feit" snø i høyden pga kulda fra vidda. Siter
Thomas! Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Skrevet 21. februar 2006 Er jo enormt lite med snø nå i år i forhold til ifjor i februar! Håper det snart kommer over 2m der borte slik at det er verdt den lange turen bort Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.