Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 13. august 2015 Populært innlegg Skrevet 13. august 2015 Camino Primitivo / Camino Finisterre: Sommerferien sto plutselig foran meg uten at jeg hadde noen konkrete planer om hva jeg skulle finne på. Fjellet lokker alltid, men samtidig så lå jo landet dekket under et snøteppe visstnok. Så slo et lite lys opp i meg, det har alltid brent en liten flamme hos meg om å returnere til Caminoen i Spania. Hva om jeg kunne gå en litt kortere rute, enn litt mindre trafikkert rute enn Camino Frances og en litt mindre varm? Fantes det? Øynene mine ble rettet mot Camino Primitivo som går gjennom det nordlige Spania og ikke så langt fra kysten, det betyr mer vær og større mulighet for å unngå de varmeste områdene som den franske veien tar en gjennom. I tillegg er den regnet som å være hardere enn de vanlige caminoene, så færre folk. Midt i blinken, primitivt og enkelt. Planen var satt, jeg tok fly til Bilbao hvor jeg overnattet en natt (med et obligatorisk besøk i Guggenheim-museet). Neste dag tok jeg buss til Oviedo og videre til Villaviciosa. Ikke så mye tid igjen på dagen ved ankomst, men jeg tok en taxi til et knøttlite sted som heter Sebrayo (på Camino del Norte) hvor jeg sto og hoppet opp og ned av glede av å være tilbake på Caminoen igjen. Jeg kunne se de gule pilene peke veien videre. Min første dag på caminoen var dog bare 6km rolige kilometre lang. Offisielt så starter Camino Primitivo fra Oviedo, og er den første og eldste av pilgrimsrutene til Santiago de Compostela. Den er noe over 300km lang (fra Oviedo), beveger seg mer over et undulerende landskap enn blant annet Camino Frances. Høyeste punktet er på rundt 1140moh. Det er litt lengre strekninger mellom pilgrimsherbergene her, noe som nok også gjør at færre velger å gå denne ruten. Den kommer inn på Camino Frances i Melide. Inkludert den korte dagen fra Sebrayo til Villaviciosa brukte jeg femten dager på å krysse gjennom Astoria og Galicia. Det er en flott vandring gjennom et nydelig landskap. Noen av høydepunktene var dagen mellom Campiello og Berducedo hvor jeg gikk Hospitales-ruten som går opp i fjellene forbi tre pilgrimsherberger fra middelalderen (ruiner) og fantastisk utsikt, vandringen med utsikt over den oppdemmede innsjøen Embalse de Salime, tapas-festen i A Foncegrada og selvsagt møtet med alle de andre pilgrimene på turen. Den største nedturen på turen var da linsen på kameraet mitt røyk om morgenen på dag seks og jeg måtte bruke mitt noe dårlige backupkamera etterpå (og jeg måtte bære de 2.5 kiloene med ubrukelig kamera på ryggen resten av turen). Noe som gjorde at jeg også måtte se en del av de pilgrimene jeg hadde blitt kjent med fortsette videre uten meg (da jeg måtte prøve å få fikset kameraet, til ingen nytte). I tillegg til at jeg for første gang fikk vannblemmer på noen av turene mine, da jeg valgte feil sko denne gangen. I Santiago de Compostela ble det en fin feiring med de av oss som var kommet i havn, før jeg neste dag dro videre på Camino Finisterre. Veimerking utenfor Oviedo på vei mot San Juan de Villapanada på dag 4. Fra dag 6 mellom Bodenaya og Tineo, hyggelig vandring med fin utsikt mot fjellene i sør. Fanfaron hospital, et gammelt pilsgrimsherberge oppe i fjellene, fra dag 8 mellom Campiello og Berducedo. Utsikt mot Embalse de Salime fra dag 9 (Berducedo til Grandas de Salime). Framme ved katedralen i Santiago de Compostela, føttene må luftes. Camino Finisterre er en tre dagers utvidelse som går fra Santiago de Compostela til Finisterre, eller verdens ende. Jeg fikk ikke gått denne når jeg gikk Camino Frances, så nå var det på høy tid. I tillegg gikk jeg videre til Muxia som markerte slutten på min vandring for denne gang, omtrent 470km og 19 dager etter at jeg satte ut fra Sebrayo. Fra Ponte Maceira, på dag 1 av Camino Finisterre (Santiago de Compostela til Negreira). Framme i Finisterre (dag 3 fra Logoso) og ved steinen som markerer at det er 0.00km igjen å gå. Helt ute ved fyrtårnet ved verdens ende. Enden på vandringen min gjennom Spania for denne gangen. Kirken ved klippene utenfor Muxia. Jeg vil som før fortløpende skrive om vandringen på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/p/camino-primitivo-camino-finisterre.html. 10 Siter
Kjell Iver Skrevet 13. august 2015 Skrevet 13. august 2015 Takk for at du deler nok en langtur! Jeg har kjøpt og lest en del literatur om turen og en kollega gikk fra Le Puy på to friperioder. Har du inntrykk av at trafikkmengden er økende? Var en periode veldig mange artikler om turen - men i det siste har det vært mer stille.. Siter
TarjeiSkrede Skrevet 14. august 2015 Forfatter Skrevet 14. august 2015 Antallet som går er økende for hvert år, spesielt på Camino Frances. Det var likevel ikke noe jeg merket noe spesielt til, siden jeg gikk en av de rutene som de færreste går. For øvrig så var det merkbart flere idet jeg kom til Melide og fulgte Camino Frances den siste strekningen til Santiago, etter det så jeg flere folk på en time enn jeg så på en dag på Camino Primitivo. Det er jo og så at siden antallet som går øker, så øker også antallet steder man kan overnatte på og. Som jo kanskje ikke er så ekstremt positivt heller, siden det jo og øker kommersaliseringen av ruten. Siter
TarjeiSkrede Skrevet 16. august 2015 Forfatter Skrevet 16. august 2015 Camino Primitivo Dag 1: Sebrayo - Villaviciosa: Dag 2: Villaviciosa - Pola de Siero: ' Dag 3: Pola de Siero - Oviedo: Dag 4: Oviedo - San Juan de Villapanada: Dag 5: San Juan de Villapanada - Bodenaya: Siter
TarjeiSkrede Skrevet 26. august 2015 Forfatter Skrevet 26. august 2015 Camino Primitivo Dag 6: Bodenaya - Tineo: Dag 7: Tineo - Campiello: Dag 8: Campiello - Berducedo: Dag 9: Berducedo - Grandas de Salime: Dag 10: Grandas de Salime - Padron: Siter
TarjeiSkrede Skrevet 2. september 2015 Forfatter Skrevet 2. september 2015 Camino Primitivo Dag 11: Padron - Castroverde: Dag 12: Castroverde - San Roman da Retorta: Dag 13: San Roman da Retorta - Melide: Dag 14: Melide - Arca O Pino: Dag 15: Arca O Pino - Santiago de Compostela: Siter
TarjeiSkrede Skrevet 7. september 2015 Forfatter Skrevet 7. september 2015 Camino Finisterre Dag 16: Santiago de Compostela - Negreira: Dag 17: Negreira - Logoso: Dag 18: Logoso - Finisterre: Dag 19: Finisterre - Muxia: 1 Siter
Joanas Skrevet 15. september 2015 Skrevet 15. september 2015 Takk for at du legger ut dette, akkurat den ruta jeg har lurt på om jeg skal ta neste år (eller året etter). Jeg har tidligere gått Camino Frances. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.