ArveS Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Har planer om en helg der vi tar begge toppene på sensommer/høst, men lurte på om noen kjente til om det er snømengder av betydning. Jeg vet at Vestlandet har ganske mye snø fortsatt, men hvordan er det i Jotunheimen? -Arve Siter
Trine RS Skrevet 10. august 2015 Skrevet 10. august 2015 Jeg kan kun svare for Galdhøpiggen fra Juvass. Flott føre, bart opp til breen og et godt stykke opp. Snø det siste stykket før toppen. Jeg gikk fra Spiterstulen i juni, da var det mye snø. Fra det jeg så var mye gått, men sikkert endel igjen da det er minusgrader om natta. I juni var det MYE snø opp til Glittertind, men har dessverre ingen anelse hvordan det er nå. Generelt er det vel mere snø enn normalt i Jotunheimen i år. Siter
ArveS Skrevet 13. august 2015 Forfatter Skrevet 13. august 2015 Takk, da er det jo sjanse for at en kan komme seg opp tørrskodd en gang i september, kanskje? Sånn rett før snøen kommer, mener jeg... Siter
Trine RS Skrevet 13. august 2015 Skrevet 13. august 2015 Har enda tilgode å gå helt tørrskodd på fjelltur 1 Siter
LadMan Skrevet 21. august 2015 Skrevet 21. august 2015 Noen som har vært på noen av disse toppene nå nylig? Skal selv prøve å ta begge to helga om en uke, begge fra Spiterstulen. Siter
Vagvær Skrevet 21. august 2015 Skrevet 21. august 2015 Burde ikke by på noen problemer. Det vil uansett være solide tråkk opp til begge topper fra Spiterstulen. Siter
Adelheid Skrevet 21. august 2015 Skrevet 21. august 2015 Jeg gikk Galdhøpiggen i går. Ganske bart å fint å gå, men er som alle andre steder også mer snø her enn normalt . Men du kan gå uten om det meste , og det er godt opptråkket oppover. Er egentlig lettere å gå på snøen ned igjen enn på steinene. Vi hadde med plast poser og kunne ake helt frem til vi så spiterstulen og de siste bratte bakkene . Siter
hts Skrevet 22. august 2015 Skrevet 22. august 2015 Vi var på Glittertind sist uke og her var det jo selvfølgelig snødekt på toppen, men utenom dette var det egentlig overraskende lite. Kun noen få "renner" med snø som man kan gå utenom, men er stort sett like greit å gå over. Siter
ArveS Skrevet 22. august 2015 Forfatter Skrevet 22. august 2015 OK, så da høres det jo greit ut... Hvor lenge utover høsten holder det da? Ut september? Oktober? Jeg vet man kan vente snøfall året rundt, men lurer på når det begynner å legge seg for vinteren. -A Siter
Vagvær Skrevet 22. august 2015 Skrevet 22. august 2015 September er som regel en fin fjellmåned, men har opplevd å måtte snu etter å ha slitt meg gjennom 30 centimeter løssnø på 1800 meter cirka 10 september. Samtidig har jeg gått fine, helt snøfrie turer i starten av oktober. Men det sistnevnte er relativt sett en sjeldenhet, i alle fall på 2000+ meter. Siter
Elisabethsk Skrevet 29. august 2015 Skrevet 29. august 2015 Skal gå Juvasshytta-Galdhøpiggen om en uke. Sitter og ser på hva jeg bør ha med meg. Ser de på Juvasshytta anbefaler gamasjer særlig i juni/juli - bør jeg ha med det nå også? Siter
Trine RS Skrevet 29. august 2015 Skrevet 29. august 2015 Tror ikke du trenger det, var der første uka i august, gikk veldig fint uten. Men er du usikker er ikke gamasjer det som veier mest og tar mest plass 1 Siter
Elisabethsk Skrevet 29. august 2015 Skrevet 29. august 2015 Nei, plassen er jo ikke noe problem, men siden jeg ikke har må det anskaffes. Er det ikke veldig nødvendig dropper jeg det tenker jeg. 1 Siter
JKH Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hei! Jeg leker med tanken på å bestige Glittertinden til uken, og i den anledning er jeg interessert i å få svar på følgende: Er der noen som har vært i området i den senere tid og vet hvorledes sneforholdene er? I en post på Facebook fra 18. september står der at der er sne ned til 1600 moh. Hvis der viser seg at der er megen sne i området, trenger jeg da annet utstyr utover gode sko og nok klær (fjellski er selvfølgelig med hvis der er sne nok til det)? Alle svar mottas med takk! Siter
Þróndeimr Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Hei! Jeg leker med tanken på å bestige Glittertinden til uken, og i den anledning er jeg interessert i å få svar på følgende: Er der noen som har vært i området i den senere tid og vet hvorledes sneforholdene er? I en post på Facebook fra 18. september står der at der er sne ned til 1600 moh. Hvis der viser seg at der er megen sne i området, trenger jeg da annet utstyr utover gode sko og nok klær (fjellski er selvfølgelig med hvis der er sne nok til det)? Alle svar mottas med takk! Det er ikke mye snø, så fjellski kan du nok droppe med mindre det kommer mye snø nå i helga/uka før du drar. Var i området i helga, var ikke mye mer enn 30cm nysnø på 2300m, lite snø under 2000m. Webkameraet på Juvasshytta sier litt om snøforholdene på 1900m-2100m. http://www.skiinfo.no/ostlandet/galdhopiggen-juvass/webcams.html Siter
JKH Skrevet 1. oktober 2015 Skrevet 1. oktober 2015 Takk for tilbakemeldingen! Yr sier om Glitterheim at der skal falle nogen sne iløpet av uken, på det meste 2,4 mm, og at der på Glittertinden ikke skal komme nogen sne; dog vil jeg følge utviklingen frem mot avreise. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.