Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her på fjellforumet som har prøvd klister under skiene i snøvær ;)

Jeg husker spesielt en gang jeg fikk med meg kona for første gang inn i Kanada litt nord for Drammen og skulle vise henne de flotte løypene der. Vi hadde smurt med klister og det gikk jo fantastisk på skareføret inn dit løypa snudde etter cirka 12 km. Men så startet det å snø, og det kom cirka 5 cm med snø temmelig fort. Det er svært sjelden jeg får klabber under langrennsskiene, men da ble det så ille at det var som å gå på stylter. Etter det har jeg vel ikke nytt samme status som smurningseksperten i huset. Men jeg hadde ihvertfall riktig smurning ved start.

Det jeg ikke kan skjønne er at godt betalte skismørere har klister under skiene når det vitterlig snør slik det gjorde under 15 km klassisk i OL i går. Det norske laget bruker antagelig millioner av kroner på smøring, og så gjør de den fatale feilen å legge klister under skiene når det snør. Det er garantert den største norske smurningstabben noensinne. Jeg er bare en amatør i smurningsfaget, men noe så dumt har jeg aldri gjort når det gjelder smøring av ski :!: De hadde riktignok dekket klisteret med voks. Jeg har prøvd det også når jeg har blitt overrasket av snøvær. Det går bedre enn rent klister, men ising er garantert :!:

Jeg tror feilen med det norske smurningsteamet er at det er altfor stort og tungrodd og ikke klarer å reagere på endringer. De er sikkert verdens beste til å smøre ski under stabile forhold, men når ting endrer seg er organisasjonen for stor til at de klarer å snu. Dessuten er de muligens så selvgode at de tror de kan bestemme været også. Her i Norge får man enkelt tilgang på værradar via internett og kan ha en formening om når snø- eller regnvær ankommer med rimelig god presisjon. Har de ikke med seg en meteorlog nedover :D

Fortjener det norske elitelandslaget midler fra staten :D

Er det noen som tror at Terje Langli er sjefssmører i VM neste år :D

Annonse
Skrevet

Undrer nok flere enn deg, trolig også smøreteamet, - i etterkant. Det var vel ellers nettopp meteorologene som lurte dem, de hadde vel meldt at det skulle slutte å snø omlag da de første norske løperne skulle starte. Forventningene da var vel mildere vær utover dagen ? Er likevel ofte imponert over det norske smøreteamet. Ingen tvil om at de jevnt over gjør en meget bra jobb !

knut

Skrevet

Det var en gedigen tabbe, ja, men man må akseptere tabber. Det man ikke kan aksepteres er at løpere som starter 15 minutter etter de første "kladdegutta" ikke bytter ski. Da har noen i smøreteamet driti seg ut, eller så er det en organiseringstabbe.

Glad ingen normenn vant den dagen. Det hadde vært litt for Johan Muelegg..:) Glemmer aldri det løpet!

J

Skrevet

Ett gammelt smøretips er at man ikke skal vurdere klister før snøen på buskene har tint.

Har sjøl prøvd klister som desperat forsøk på Birken, det var glasserte sport, men nysnø utafor, og det gikk jo fint helt til første fiskebeinsbakke... De som fiksa føret på artigst måte den dagen gikk med tørrvoks i bunn, deretter sportsteip som de hadde lagt klister på. Når snøen ble tørrere i høgda rev de av teipen.

Skrevet

Hehe, at smørerne bommet var det vel liten tvil om. Dog, derfra til å mene at Langli & co skal sparkes er vel noe enkel og hysterisk?? løsning.

Smevold og Myrmo fikk fyken for noen år siden. Myrmo har i ettertid smurt Veerpalu til flere mesterskapsgull!!

Når man ser hva smøreteamet har gjort ellers, bør vel det òg tas med i betrakning i en evaluering som garantert kommer.

Ser at også mange mener Sørgård skal fjernes. Har`n egentlig blitt så veldig mye dårligere på ett år, da vi mer eller mindre gjorde rent bord i Oberstdorf???

Håkensmoen og trenerne stod rakrygget på sine uttak til Salt Lake, selv om supereksperten :roll: K2Romeo (KK Rike) mente uttaket av Hofstad var meningsløst. I ettertid visste vel også dèt uttaket seg å være riktig!

Nei, la oss ikke henge oss på Hylekoret uten å se litt bakenfor resultatene. VM og OL gull kan ikke bestilles på forhånd desverre, men Norge kommer nok tilbake. Vi har rett og slett blitt litt for bortskjemt med 90.tallets ufattelige bragder!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.