Gå til innhold
  • Bli medlem

Beitostølen vs Geilo - hvilken er best som helårsdestinasjon?

christine06

Anbefalte innlegg

Hei, i forbindelse med semesteroppgave ønsker vi folks mening om Beitostølen og deres tilbud som helårsdestinasjon. Send gjerne inn kommentarer til opplevelse av stedet både sommer som vinter. Hva er bra og hva er mindre bra med stedet.

Er det noen som har vært på både Geilo og Beitostølen er det supert om dere kan gi en sammenligning av stedene. :)

Takknemlig for alle svar!

Christine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beitostølen har et alpinsenter som suger, flate bakker (bortsett fra Rauddalen) som egner seg best for nybegynnere. Geilo har bedre bakker og flere heiser. Men Beitostølen er omgitt med mye vakrere natur enn Geilo. Det er vel det som er hovedforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geilo er et tettsted. Beitostølen er en gammel støl som har utviklet seg til et "tettsted". På Beitostølen er det litt mer cowboy og vill vest. Beitostølen har dessuten et håpløst sentrum. Flere av skiløypene inn mot sentrum er i sterk konflikt med biltrafikken og i utfartsperioder er sentrum en trafikk-kork. Hvorvidt naturen er finere på Beitostølen enn Geilo er en smaksak. Ovenfor Geilo har du det mektige Hallingskarvet som virkelig gir inntrykk med silkemyke vidder nedenfor. Geilo var heller ikke så hardt utbygd som Beitostølen opp mot og over tregrensa sist jeg var der.

Jeg har bare gått litt på langrenn på Geilo, men mye på Beitostølen. Løypene der begynner å bli underdimensjonert i forhold til trafikken. I løypene i nærområdet stamper man i kø på helgedager, må skifte spor 40 ganger på noen få kilometer når man går i et moderat tempo. Beitostølen er full av folk med skylapper som kun ser seg selv. Folk med for mye penger og for stort ego. På Beitostølen treffer folk kjente, stopper og prater midt i løypa og okkuperer den i sin fulle bredde.

Beitostølen burde bygge atkomstveier for skiløpere inn mot sentrum som ikke kommer i konflikt med biltrafikken og noen av de mest benyttede traséene burde ubetinget tilrettelegges for firedoble spor. Dette hvis Stølen vil være en førsteklasses langrennsdestinasjon. Som alpindestinasjon er Beitostølen dødfødt uten nevneverdig potensial. Rauddalen er for kaldt og skyggefult til at de store massene vil trives der, og er kun for spesielt interesserte, i alle fall store deler av vinteren - Selve Beitostølen er en vits - en normalt oppegående person er jo dønn kjedet i hjel etter en halv dag. Beitostølen er i beste fall for barn, nybegynnere og folk som er mer opptatt av hopp og triks en fin kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge sett på Beitostølen som Norges største bløff. En bløff som mange har gått rett på. For en del pengesterke og matrialistiske personer spiller det liten rolle hvor ræva skikjøringen er. For dem er statusen med å ha hyttepallass det viktigste. Å skryte over å ha milionhytte på Beitostølen blir jo bare urkomisk. Jeg er flau over at denne skidestinasjonen er med på å representere Valdres. Skal jeg noen gang vise en utlending Valdresflye og Jotunheimen tror jeg at jeg må sette bind forran øynene deres i det vi passerer Beitostølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det spurt etter det to stedene som helårsdestinasjon, og da ser jo saken kanskje litt annerledes ut. En må nok kjøre noen km fra begge stedene for å komme til de fineste stiene, men alt i alt synes jeg Beitostølen har et langt større potensiale om sommeren enn Geilo. Så da er det kanskje uavgjort når det kommer ned på årsbasis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beitostølen har vel som namnet seier vore (og er) ein støl frå gammalt av, truleg ein stor støl óg. Beitogardane ligg like nedanfor mot vatnet i dalbotnen, og dei som har vore over Slettefjellsvegen har nok vore forbi Beito óg. Beitostølen låg nok ved ein av dei gamle ferdselsårene for hest og kløv, kan eg tenkja meg, for folk trekte vel over mot Bygdin og over flye til Heidal eller Vågå før i tida óg. Så vart bilvegen bygd, og då anar det meg at nokon såg Beitostølen som ein stad som dei kunne utvikla til eit solid vinterdestinasjon, for å uttrykkja det slik. Og for å visa til ein annan tråd her inne (hugsar ikkje tittelen, men det dreide seg om eit NRK-program i haust), skjer det ein liknande utvikling øvst i Myrkdalen ved Voss óg no, og dette kan på sikt verta like stort som Beitostølen, med gateparti, hotell og kjøpesentre. Tida vil visa det. Geilo er opprinneleg ei fjellbygd, der gardsdrifta har vore bærebjelken til nær vår tid, og no er det visst turismen (mest vinter) som pregar Geilobygda mest.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.