rypehund Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Det er mye godt som kan lages av det man høster i naturen, og av de virkelig gode tingene man kan lage av fin fjellørret er rakfisk. Så langt har jeg bare spist denne delikatessen hos noen kompiser, men jeg vurderer å starte litt produksjon sjøl. Så er det jo sånn at man kanskje ikke får et høvelig antall emner til å åpne bøtta for å legge ned, og da kan det å hive fisken i fryseren inntil så skjer, være et alternativ. Så spørsmålet til den kunnige forsamlingen her ute er: er fisk som har vært frosset egnet til å legge ned til raking? Siter
torbl Skrevet 4. august 2015 Skrevet 4. august 2015 Jeg er spent på om noen vil motsi meg her nå, men uten å ha førstehånds erfaring, vil jeg si soleklart "nei". Raking er en nedbrytningsprosess hvor man benytter de enzymer og bakterier som i hovedsak finnes naturlig i fisken. Frysing og påfølgende tining ødelegger/forringer både begge disse kritiske innsatsfaktorene. Skal man rake fisk, må men derfor få et høvelig antall store feite fisk på samme tid, -og med stålkontroll på hygienen under fangst-. Dessverre skal man nok ha bra haill med fluestanga en kveld for å fange seg en hel butt. Garn og oter er vel det eneste gangbare for å fange en god "batch" på en gang. 1 Siter
sverto Skrevet 7. august 2015 Skrevet 7. august 2015 Torbi: tullprat, det kan jeg garantere går bra. Fisken må legges fersk i fryser og selvfølgelig uten å ha vært i kontakt med jord. Jeg har en bestefar som har lagt siden ungdommen og det er den beste rakfisken vært år. Siter
sverto Skrevet 7. august 2015 Skrevet 7. august 2015 Edit: Store feite fisk vil vi heller ikke ha, de beste fiskene er i klassen 350-500g da det er enklere å få jevn rak på fisken da. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.