Gå til innhold
  • Bli medlem

Rutevalg og føreforhold på traverser i Leirungsdalen


Øivind Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å ta en tur opp i Leirungsdalen neste uke (hvis ikke været er for ille) og gå et par lange turer. Planen er å telte i området ved Munken og gå en travers på hver side av dalen: Den ene dagen opp Munken eller over Rasletind og videre opp til Leirungskampen. En annen dag over Østre Leirungstind, noen av Skarvflytindane til Tjørnsholstind og evt. også Høgdebrotet. I denne forbindelse trenger jeg et par tips. For det første: Hvordan er snøforholdene der oppe nå? Ligger det fortsatt snø på toppene og skaper det i så fall problemer for de nevnte turene? For det andre lurer jeg på et par punkter på turene. For den første er det strekningen fra Kalvåhøgda opp til Leirungskampen. Jeg trodde det var veldig bratt og nærmest uframkommelig uten klatring. Men så leste jeg en rutebeskrivelse på ut.no der det står slik "litt kronglete fra Vestre Kalvehøgde mot Leirungskampen og litt klyving opp, men ikke spesielt utsatt". Noen som har noen erfaringer her og evt. tips til rute? Til info kan jeg opplyse at jeg ikke har høydeskrekk og har relativt god erfaring med å gå i fjellet. Har for eksempel gått traversen fra Leirungsbandet over Vestre Leirungstind og opp til Store Knutsholstind. Dette gikk greit, men jeg vil ikke ha det særlig mer luftig en siste del av sørrryggen opp til Store Knutsholstind :-) Det er ikke aktuelt å klatre med tau o.l. Det andre punktet jeg lurer på er på den andre turen fra Skarvflytindane og opp/ned til Tjørnholstind. Hvor bør man gå her og er det greit å gå uten breutsyr? Noen synspunkter på hvilken retning det er best å gå på begge turene? Håper på noen isntruktive svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.