Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til nye sko for en som er blitt avhengige av sine utslitte Varg-støvler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første innlegg, hei  :)

Lurer på om noen her med erfaring med Varg Rastegaisa/Isogaisa har tips til sko med like egenskaper? Har lett over det meste etter Varg Rastegaisa, men ser ikke ut til at det finnes noe igjen i min størrelse..

Har tidligere brukt et par Lundhags Scout på dagsturer/toppturer og syntes de var helt greie. Men i det siste etter jeg begynte å dra på flere lengre turer med tung bør, syntes jeg de støttet litt for dårlig i ankelen. 

Så kom jeg på at jeg hadde fått et par fjellstøvler av fenriken min i militæret som han visstnok hadde fått utlevert i forbindelse med utenlandstjeneste. Dette var et par Varg-støvler. Jeg bestemte meg for å prøve disse på forrige femdagerstur og da skjønte jeg hvor misfornøyd jeg egentlig var med Lundhags-skoene :roll:

Jeg vet ikke helt hva slags modell det er; de ser ut som en blanding av Rastegaisa og Isogaisa. Mulig det er en gammel modell, disse er jo antagelig over ti år gamle. De egenskapene jeg satte mest pris på ved dem var den suverene ankelstøtten, godt grep, tykt fullær uten membran, muligheten for å snøre forskjellig på fot og skaft og stivheten i sålen.

Dessverre tjenestegjorde jeg som RIB-fører, og brukte skoene derfor mest på havet. Og saltvannet har gjort sitt, og skinnet sprukket.. :cry:

Spørsmålet blir derfor om noen har tips et alternativ som har så mange av disse egenskapene som mulig? Vanntetthet, ankelstøtte og stiv såle er nok aller viktigst..

Annonse
Skrevet

Jeg tror at mange på forumet lett vil være enige om at når det gjelder fottøy, så må de prøves.

Føttene er så pass forskjellige at det som passer en, muligens ikke vil passe andre.

Vanntetthet ved hjelp av Gore-tex eller liknende, er også diskutert opp ad vegger og ned staur.

Noen mener det er nødvendig, andre mener produsenten lurer kunden.

Skotøy må prøves på foten.

Jeg mener vanntette sko er verdt prisen - uansett. (Men jeg holder til der det regner mye...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.