Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Mange prater om at de en gang vraka brenneren til fordel for en ny nova som skulle "brenne stille", og at denne ikke er å få tak i lengre.

Jeg googler rævva av meg, men finner svært lite info om detta :S

Nei, det finn du nok ikkje på google. Anten har du lese skrøner, eller så har du missforstått det du har lese. Mest truleg ein kombinasjon.

Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte nylig en og har brent 1-2 liter bensin på den. Den brenner veldig jevnt og fint så min erfaring er god. Hvis du bor i buskerudområdet selger de den for 995,- på konkursloftet i vestfossen. Det var tre igjen sist jeg var der. Bare åpent i helger som skjønner

  • 4 år senere...
Skrevet

Jeg har problem med at parafin ikke kommer gjennom og ut fra brenneren enda det er trykk på tanken. Jeg har åpnet opp og forsøker å blåse gjennom.. prøvde også med pumpe å presse luft gjennom men det var umulig. Men kanskje er det normalt. Noen anbefaling om hva jeg skal gjøre eller hvor jeg frå hjelp. Bor i Oslo.

IMG_1960.JPG

Skrevet
14 timer siden, EspenA skrev:

Jeg har problem med at parafin ikke kommer gjennom og ut fra brenneren enda det er trykk på tanken. Jeg har åpnet opp og forsøker å blåse gjennom.. prøvde også med pumpe å presse luft gjennom men det var umulig. Men kanskje er det normalt. Noen anbefaling om hva jeg skal gjøre eller hvor jeg frå hjelp. Bor i Oslo.

IMG_1960.JPG

Dersom det er den nye med grønn tank du mener, så sitter det et filter mellom tanken og drivstoffrøret. Dette filteret kan av og til sette seg på høykant og blokkere (opplever dette på min). Dersom du skrur løs røret ser du filteret, som skal ligge løst under mutteren.

Det finnes to utgaver av denne primusen. Den ene (som min) har et rør permanent festet til tanken, men med kobling mot spindelen. Filteret sitter der.
Den andre har røret koblet med skrukobling i begge ender av røret. Jeg er usikker på i vilken ende filteret sitter.

Skrevet

Hei

"Primusser skal behandles som kvinner: De skal passes med omhu og kjærlighet" . Et eller annet sted fra tanken gjennom ør og filtre har du en forstoppelse, som du systematisk må prøve å finne. Ente kan du starte fra tanken og gå frem mot brenner eller omvendt. Alt etter fornemmelsen. 

Brenneren likner gamle Nova til forveksling, som jeg har som slangemodell. Muligens er der også her et filter ved brennstoff tilgangen, kan unnværes for test. Spindelen trenger til noe rensning. Der er en rille i gjengene frem mot nåleventilen. Den skal være helt ren. Bruk evt en tannstikker til rensning. Når regulator er i kan du åpne/lukke mens du puster/suger på brenstofftilgangen. Da skal du kunne merke reguleringen. Dysen skal renskes. Har den indbygget dysenål?? Så rist!eller er det bare på slangemodellen?

Jeg har den gamle svenskproduserte Nova. Ingen problemer og driftsikker. Men kjøpt en maken på da elgkalven skulle til New Zealand. Nettopp var produksjonen flyttet til Kina og de hadde massive kvalitetsproblemer i lang tid. Måtte bytte 2 ganger på xxl (uten problem) og ettergå den siste for produksjonsgrater overalt. Der sikkert også lurt og renske tanken, som foreslått.

Elgen

 

Skrevet

Tusen takk for gode svar :)

Jeg har har optiums hiker plus med grønn drivstofftank.

I forhold til drifstofftanken og tilførselen, så er den åpen. Filteret var også helt fint.

Men: "Når regulator er i og du kan åpne/lukke mens du puster/suger på brenstofftilgangen." og jeg har sjekket at rilllen er helt ren, så er jeg ganske sikker på at det fremdeles ikke kommer  luft gjennom. Forsøkte også med en sykkelpumpe for å få mere trykk. For meg virker det som om passasjen ved regulatoren er tettere enn den skal være.

Hvis det er riktig, finnes det da noe løsning?

Skrevet

Så vidt jeg vrt fungerer den best med bensin. Hadde som tidkigere nevnt den modell og opplevde slike feil, filter satte seg på høykant, lite fuel. Også det at det ikke gikk å tenne den selv om det hørtee ut som den var nok trykk. Etter 2 stk men masse problemer ga jeg opp. Prøvde rense etc men nei. Virket på en måte som den sotet til spindel.

Skrevet
13 timer siden, EspenA skrev:

Tusen takk for gode svar :)

Jeg har har optiums hiker plus med grønn drivstofftank.

I forhold til drifstofftanken og tilførselen, så er den åpen. Filteret var også helt fint.

Men: "Når regulator er i og du kan åpne/lukke mens du puster/suger på brenstofftilgangen." og jeg har sjekket at rilllen er helt ren, så er jeg ganske sikker på at det fremdeles ikke kommer  luft gjennom. Forsøkte også med en sykkelpumpe for å få mere trykk. For meg virker det som om passasjen ved regulatoren er tettere enn den skal være.

Hvis det er riktig, finnes det da noe løsning?

Er du helt sikker på at dysa ikke er tett?

Skrevet
54 minutter siden, Hege P. skrev:

Er du helt sikker på at dysa ikke er tett?

Dysa er vel den ytterste delen som har et lite hull der brennstoff kommer ut for å brennes. Jeg skrudde ut denne og tok ut nåla som lå under.

Skrevet (endret)

Og fortsatt ikke drivstoff igjennom? Kan problemet være i selve tanken da? Nåla er ei magnetisk rensenål. Når du åpner boksen og trekker primusen fram for bruk skal nåla automatisk sprette opp og rense dysa.

Endret av Hege P.
Skrevet (endret)
4 timer siden, EspenA skrev:

Dysa er vel den ytterste delen som har et lite hull der brennstoff kommer ut for å brennes. Jeg skrudde ut denne og tok ut nåla som lå under.

Jeg kjenner ikke akkurat denne typen brenner særlig godt. Men jeg er overbevist om at du skal få den til å virke ved hjelp av total demontering og grundig inspeksjon og rengjøring :)

Er brenneren mindre enn 5 år har du fortsatt reklamasjonsrett.

@Memento mori trives med å skru på brennere. Du kan jo høre med han om han vil hjelpe deg om du ikke får den til?

Når jeg ser på bildet av den demonterte brenneren, så synes jeg den ser sotete ut på tuppen av spindelen, så kanskje det er sot i brenneren? Den eneste måten å rense grundig vekk sot på er ved hjelp av vann blandet med sitronsyre (pulver fra bakeavdelingen i butikken) og tålmodighet. Legg hele brenneren i sitronsyrevann med litt zalo, og børste og rengjør spindel med messingbørste eller stålull innimellom til det blir rent (en gang i timen kanskje). Ikke la det ligge over natten, og skyll godt med rent vann når du er ferdig. Du kan bruke en grillpinne til å skrape rent innvendig i brenner. Ta ut nål og dyse og rengjør det på samme måten.

Det har funket på mine Optimus 111 brennere, så det kan være verdt ett forsøk.

Se denne tråden for gjenoppliving av gammel XGK II ved hjelp av sitronsyre: 

 

Endret av Marius Engelsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.