Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Skal på tur tors-søn med ski og telt. Kunne tenkt oss å gå over Hallingskarvet. Noen som har tips til rutevalg og snøforhold? Det hadde vært praktisk å starte og slutte et sted langs bergensbanen.. Siter
evenl Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Hei, Jeg gikk Hallingskarvet på langs sist sommer fra Finse til Geilo. Før turen kikket jeg litt rundt på nettet for å finne turbeskrivelser, men fant stort sett bare vinterbeskrivelser. Jeg brukte derfor den "vanligste" vinterruta dvs. to dager med overnatting i Folarskardet. Hvis du planlegger torsdag til søndag har du svært god tid, og kan forlenge turen til omkringliggende områder. Jeg har ikke vært på skarvet om vinteren, men vil tro dette er en super skitur (egner seg bedre vinter enn sommer). Når man først har kommet seg opp er det relativt flatt, og det er kun 8 "små" hauger som skal forseres. Det eneste vanskeligste punktet er ned/eller opp Folarskardet. Her kan det være litt bratt. God tur! Turbeskrivelse og bilder fra turen min Siter
Oddvar Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Om været blir like fint som sist helg, er Skarvet på langs ein veldig fin tur. Kjem de med tog er det naturleg å starte på Finse og følgje platået austover frå Kyrkjedørsnuten. Men ver obs på uvær, det er vanskeleg å finne brukbare nedgangar frå Skarvet, når sikta er null.. Dei fleste går over alle topp-punkta, men mitt råd er å gå litt ut mot kantane for å få utsyn ned i alle botnane på nordsida og alle stup på sørsida.. Det har kome veldig lite snø i området i vinter, så det kan vera avblåst med mykje oppstikkande stein. Ellers er dette ein veldig fin vårskitur, ved godt skareføre gjer ein dei seks mila til Geilo unna på ein dag.. Nedstigninga til Folarskardet er bratt, så her gjeld å finne rette ruta, som er omtrent der sommarmerkinga går. Er ikkje været bra, er det fint å gå gjennom Kyrkjedøri og langs nordsida av Skarvet til Geilo, eller gjennom Folarskardet til Haugastøl God tur! Siter
Gjest Anonymous Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Takk for gode beskrivelser! Vi tenker å kanskje starte turen på Geilo, for det er meldt vind fra sørøst. Så kan vi ta en ekstra topp/runde på Finse hvis vi får for god tid. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.