Tor inge Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Statisk eller dynamisk tau til rappellering ? Siter
haage Skrevet 26. juli 2015 Skrevet 26. juli 2015 Skal du kun bruke tauet til å rappellere, så kan du greit kjøpe statisk tau. Det blir nok noe billigere og du kan kjøpe det i så mange eller få meter du selv ønsker. Rent praktisk vil det bety mindre gynging, men aldri aldri aldri bruk det til å falle på. Dynamisk tau tar nemlig ganske mye av kreftene fra fallet, og fjerner du dynamikken så blir det kroppen som blir nødt til å ta kreftene. 2 Siter
svingen Skrevet 27. juli 2015 Skrevet 27. juli 2015 hva er egetlig poenget med og ikke kjøpe en dynamisk tau? bruker kun statisk tau til og feste i trer osv før jeg fester på dynamisk tau til og sikkre med. dynamsik tau koster jo ikke stort eller som det her http://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-gamma-protect-95-klatretau-60-m-heltau-36702.aspx 2 Siter
knadne Skrevet 29. juli 2015 Skrevet 29. juli 2015 svingen skrev (På 27.7.2015 den 21.07): hva er egetlig poenget med og ikke kjøpe en dynamisk tau? Fordi dynamiske tau tåler mye mindre slitasje. Et dynamisk tau vil gynge en hel del, og dermed slites adskillig raskere over kanter ved rappell... Så om det kun skal brukes til rappell, er et statisk det riktige valget. Siter
Tor inge Skrevet 30. juli 2015 Forfatter Skrevet 30. juli 2015 Stemmer eg bruker dynamiske tau på ledd klatring osv kileklatring! Statisk tau eventuelt til rappellering eller grotte vandring. Bruke dynamisk tau som sikrings tau det må funke? Siter
Lars M Skrevet 31. juli 2015 Skrevet 31. juli 2015 Hvis jeg skal rappelle som en del af en klatretur, hvor jeg uanset har det dynamiske tov med, bruger jeg det. Hvis et kommercielt event-bureau eller lignende skal lave et rappelle-arrangement for ikke-klatrere, giver det god mening at bruge statisk tov. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.