Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Både støvler og ryggsekk er ødelagt etter siste tur. Vil jo opp til fjells igjen om ikke så lenge og trenger derfor å anskaffe meg nytt ganske snart.
Jeg har brukt de samme fjellstøvler i alle år og kjenner derfor ikke til de mange varianter som er på markedet. Det er ganske så nyttig å vite om andres erfaring og derifra prøve ut de forskjellige merker. Setter stor pris på litt hjelp.

Jeg prøvde nylig Besseggen Crispi. De så fine ut, men størrelse 45 var for små og 46 var for store. Dermed er det bare å glemme de. Hva annet burde jeg prøve som dere vil anbefale meg? Prioriteringen min er at støvlene beskytter mot overtråkk, altså at støvlene er stive ved anklene og holder føttene trygge ennskjønt mye ulendt terreng. Syns også det er en fordel om støvlene takler våte, glatte stener, at de har et godt grep. Jeg er vant til å gå med tunge lærstøvler og syns det er greit. Men er usikker på om ikke det også kan være fordel med Gore Tex. De tørker fortere og er lette å ha på benene. De varer muligens ikke like lenge. Det heller mest mot nye lærstøvler men åpen for gode råd.

Når det gjelder ryggsekk hadde jeg fint klart meg med 60 L. Jeg likte veldig godt Lundhags V8 60+10, men fikk vite at den er gått ut og v 12 har tatt over. V8 hadde en dagstursekk festet på sekken og det likte jeg veldig godt. V12 har det ikke. Så på trollhetta 95 for man kunne ta av topplokket og lage rumpetaske ut av den, eller ryggsekk, men ryggsekken virket litt stusselig og tenkte at det ikke alltid er praktisk at hovedsekken mister topplokket mens man er ute med "dagstursekken". Jeg ønsker ihvertfall en slik type sekk. At den sitter godt på ryggen er selvfølgelig første prioritet (jeg er 188 og ca 90 kg), men dernest finner jeg det ønskelig at den er praktisk på tur, at ting man ofte trenger kan finne sin plass på utvendige lommer. Hadde ikke vært en ulempe om ryggsekken også passer til langtur på sykkel. 

Først og fremst brukes sekk og støvler til toppturer og hytte til hytte i Jotunheimen, Rondane og andre liknende områder. Stort sett ikke teltturer. Liker meg oppe i høyden (ikke klatring).

Jeg skriver ned eventuelle tips fra dere og tester de ut og forhåpentligvis finner hva jeg leter etter : )

På forhånd takk!
Annonse
Skrevet

Sekk og sko er veldig individuelt. Se for deg hva du trenger av plass i sekken så du vet hvor mange liter sekken må være på før du handler sekk. Jeg har en kjøpt dedikert topptursekk som jeg bare legger i storsekken (norrøna falketind 30L) den veier veldig lite. Da vil du stå friere til å finne storsekk som passer din rygg.

På skofronten så fungerte ikke besseggen for meg,men crispi skarven har jeg likt meget godt. Den koster litt mer og er litt stivere. Har akkurat handla nytt par selv om det er litt liv igjen i de gamle. Har aldri fått et gnagsår i dem.

Skrevet

Takk for svar tklami!

Crispi Skarven skal jeg sjekke ut. At du kjøper samme støvlene pånytt er et godt tegn : ) Nå husker jeg muligens feil, men kan svakheten ved disse støvlene være at sålene kan bli fort slitte? 

Det er også en ide å ha en mindre sekk oppi en større. Etterhvert skal jeg skaffe meg flere varianter, men akkurat nå trenger jeg ca 60 liter først og fremst. Falt litt for V8 med 10 liter festet på. Har skrevet opp tipset om falketind. Takk igjen.

Skrevet

Kan anbefale Crispi Skarven, men ja; sålen kan nok slites litt fortere enn andre sia sålen har en mjukere gummiblanding. De kan, iallefall slik jeg opplever de, være ganske glatte på vått berg. Men opplevelse av støvler er veldig individuellt.

Skrevet

Det er nesten ubrukelig å få andres anbefalinger når det kommer til sko, ihvertfall når det gjelder passform/gnagsår. 

Jeg hadde et par fullsyntetiske vinterstøvler i goretex som jeg brukte i 3-4 år på fjellet og i 10 år på vinteren. De var ikke vanntette de siste 3-4 årene, men før det, så funket de veldig bra. Hvor lang holdbarhet støvlene dine har kommer helt an på kvalitet og hvor mye de blir slitt av f.eks spiss ur. De støvlene jeg hadde var sydd/limt og selv når tråden i et par utsatte sømmer var slitt vekk etter 3-4 års bruk, så holdt støvelen seg fortsatt sammen.

Søsteren min hadde motsatt opplevelse. Goretex joggesko brukt en gang - tok inn vann på andre turen. Hvis dette skjer, så er det en reklamasjonssak i mine øyne, ikke et problem med goretex generellt.

Hvis du kjøper fullsyntetiske fjellstøvler - som jeg ville anbefalt ut fra min opplevelse med dem, så vær klar over at de neppe former seg mye etter føttene. De må mao kjennes gode ut første dagen. Kjennes de stive ut i butikken, så kommer de til å kjennes stive ut på tur også. Det er utrolig viktig at skoen ikke klemmer på tærne (er brede nok framme), samtidig som de er smale nok bakover/oppover til at skoen sitter godt i skoen. Da har du en sko som er behagelig å gå nedover med, ettersom foten din ikke glir nedover i skoen og får tærne til å butte i mot.

Skrevet

Jeg har tidligere brukt både Crispi Besseggen og Alfa Walk King, men min favoritt nå er Viking Vetti II. En av grunnene til det er at sålen har et utrolig godt grep, det er den minst glatte fjellskoen jeg har prøvd, også på våte steiner. Den er stiv og robust nok til ulendt terreng og tung bør. Men som andre har nevnt, sko er veldig individuelt, og du vet ikke om de passer deg før du har brukt dem noen dager. Man kan si mye om XXL, men at du kan bytte brukte sko innen 30 dager er smart. Viking Vetti (og også Alfa) har såkalt nordisk lest, de er altså litt bredere i foten enn mange andre sko.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tidligere brukt både Crispi Besseggen og Alfa Walk King, men min favoritt nå er Viking Vetti II. En av grunnene til det er at sålen har et utrolig godt grep, det er den minst glatte fjellskoen jeg har prøvd, også på våte steiner. Den er stiv og robust nok til ulendt terreng og tung bør. Men som andre har nevnt, sko er veldig individuelt, og du vet ikke om de passer deg før du har brukt dem noen dager. Man kan si mye om XXL, men at du kan bytte brukte sko innen 30 dager er smart. Viking Vetti (og også Alfa) har såkalt nordisk lest, de er altså litt bredere i foten enn mange andre sko.

Viking Vetti II, se bare disse hos Skitfiske nå - og der bare i små str (41/42). Utgående modell?

Edit: Er merket "utilgjengelig" på hjemmesiden http://www.vikingfootwear.com/no/mens/active-outdoor

Skrevet

Takk for at dere tok dere tid til å respondere. Klar over at det er vanskelig å gi tips om støvler, men jeg syns dog det er gull å vite hva folk er fornøyd med, så kan jeg ta utgangspunkt i det når jeg skal teste diverse. Jeg fant heller ikke Viking Vetti II i større enn 42. Prisen var satt ned vesentlig på disse så jeg.

Godt poeng angående Gore Tex, Blackbrrd! Hvilket merke er du fornøyd med?

Crispi Skarven går igjen ser jeg : )

Skrevet

Godt poeng angående Gore Tex, Blackbrrd! Hvilket merke er du fornøyd med?

De goretex vinterstøvlene jeg brukte var Mephisto, gjorde et bomkjøp forrige gang jeg kjøpte fjellstøvler, de er 1/2 størrelse for små eller så er de for smale. Har ikke blitt skikkelig høyfjell på meg på en stund, så har brukt først og fremst brukt goretex joggesko. Der passer visst Adidas i 45,3 føttene mine perfekt.

Skrevet

.....
Når det gjelder ryggsekk hadde jeg fint klart meg med 60 L.
.....

Da hadde jeg iallefall ikke kjøpt noe større enn 60 liter

......

Hadde ikke vært en ulempe om ryggsekken også passer til langtur på sykkel.

Først og fremst brukes sekk og støvler til toppturer og hytte til hytte i Jotunheimen, Rondane og andre liknende områder. Stort sett ikke teltturer. Liker meg oppe i høyden (ikke klatring).
.....

Betyr det at du ikke har behov for å ha med telt/ plass til telt? I så fall trenger du vel sikkert heller ikke så stor som 60 liter sekk heller.

Har du normalt satt igjen storsekken på en DNT hytte og tatt med dagstursekken på toppturer?

På sykkel ville jeg hatt egent sykkelbagasje. Det kan være ubehagelig å sykle med stor sekk over litt lengre tid

Du får mye sekk også andre steder enn norske sportsforretninger om du tør ta steget, f.eks her:

http://gossamergear.com/packs.html

http://www.ula-equipment.com/category_s/1836.htm

Skrevet

Takk for hjelp, 7homas,

enig med deg i det, kunne klart meg med rundt 40. Brukte også den størrelse i mange år. Men når jeg pakker hjemme har jeg alltid med noe ekstra og måtte drasse det i poser eller bag i tillegg og som ble liggende i bilen på fjellet. Vil pakke alt i en sekk hjemmeifra. Skal senere kjøpe en mindre og en på rundt 90, men nå tenkte jeg en 60 eller 50 l.

Absolutt interessant det også. Merket jeg er mest fornøyd med, Montane, får man ikke kjøpt i norske butikker og har vært nysgjerrig på sekkene deres. Sidene du linker til skal jeg sjekke ut. Gula har jeg hørt godt om. Gossamergear er helt nytt for meg. Ser bra ut : )

Er det forresten noen her inne som bruker Montane Ryggsekk?  http://www.montane.co.uk/range/packs

Egen sykkelbagasje er en fin ting, absolutt. Men det hadde ikke gjort noe om den satt fint når jeg sykler også. Er vant til å sykle med ryggsekk og kroppen trives med det. Skal jeg på en helt spesiell langtur vil jeg absolutt ha sykkelbagasje.

Jeg burde ha byttet ut til nytt forrige året. Både fjellstøvler og to ryggsekker er ødelagt i sommer : D 

Setter stor pris på tipsene deres. Takk igjen!

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med min 2014 Gossamer Gear Mariposa iallefall. Sekkene dems er veldig anvendelige. Bra strech i lommene og nettinglommen foran så det er lett å stappe ting man bruker ila dagen på utsiden av hovedrommet. Usedvanlig behagelig på MIN rygg - flere hakk over "anatomiske" systemer fra Bergans, Helsport og Norrøna (som er de jeg har testet av tradisjonelle produsenter).

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fant ut Salomon var laget for mine føtter. Har lav vrist og ganske smale føtter. Skal kjøpe Quest støvlene, og i venten på  størrelse 46 fra butikken, kjøpte jeg Conquest som er kjekt å ha til skogstur og flatt terreng. Men må si jeg er overrasket over disse støvlene. Jeg opplever de som fullverdige fjellstøvler, har ordentlig støtte for anklene og godt grep på stenene i Jotunheimen. De kalles vel backpacking støvler, men etter min opplevelse kan de likeså godt kalles fjellstøvler. Gikk ihvertfall i dag i fjellet og tenkte at "jøss, kan godt klare meg med disse"  :yes:

Jeg spurte jo om råd i denne tråden, og ville dele min begeistring etter å ha kommet hjem fra en liten fjelltur : )

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.