REJOHN Skrevet 24. juli 2015 Pålogget Del Skrevet 24. juli 2015 Ferie og arbeid. Det er ferietid. Bestyrerinnen har ikke fri. Og hva gjør man da? Blåfjellenden ligger nå der, og det er alltid en del ting som burde vært gjort. Som for eksempel å tømme dassen… Og når min gode venn og nabo, Kåre også vil bli med, er det ikke vanskelig å bli enig om å dra innover for noen dager. I tillegg var vi heldige med været, selv om værmeldingen ikke var for optimistisk. Dette ville ikke bli en vanlig helgetur. Vi tok nemlig ut på en tirsdag. På veien opp mot Hunnedalen hadde vi noen dråper på ruta, men uten om det var det opphold. Og litt sol innimellom. Bra vær til denne sommeren å være. Innover var det grått og skyet - litt trist. Det å kunne se fram til noen dager på hytta gjorde turen lettere. Det gjorde ikke sekken. På en så pass kort tur blir det til at jeg tar med en del “kjekt og ha”, og det veier mer enn mye annet… Mat er greit, god mat ennå bedre, men 10 egg på to mann i to dager? Det ble båret litt ned. Min venn Kåre, har ikke tråkket like mye i heia som meg. Det gjorde at vi tok det med ro. Det ble til og med tid til en liten matbit underveis. Kåre savnet termosen, men friskt fjellvann, årgang 2015, er en bra erstatning. Vi ble ikke alene på hytta første natten. Det var andre som også var på ferietur i heia. I tillegg hadde Turistforeningen sendt ut 5 ungdommer for å jobbe på hyttene. En av jobbene de skulle gjøre var nettopp å tømme do. Tenk om vi hadde tatt ut på mandag, da hadde vi antakelig alt begynt på drittjobben. Nå slapp vi det. Ungdommen tok utfordringen. Det er likevel nok å ta fatt i, så det ble tømmermannsarbeid i noen timer på onsdagen. Det passer egentlig veldig bra, da Kåre har jobbet med hammer og spiker i mange år. I tillegg ble det båret lemmer til stien mot Sandvatn. En tung jobb, men med to til å ta i, ble det gjort dobbelt så fort. Rart det der. Natt til torsdag ble vi alene på hytta. Ungdommene holdt til i annekset. Det kom et tysk par opp dalen. Slik jeg forsto det hadde de brukt over 11 timer på turen. Telt og utstyre veier en hel del. Det ble nevnt noe om hytte til hytte neste gang. Torsdagsmorgen kom det noen dråper, men før en viss menn hadde fått på seg skoene (Jeg), var det hvite ulldotter på himmelen og sola varmet. Og det var på sin plass. 6 grader er kaldt midt på sommeren. Da vi forlot hytta var den striglet og pusset. I god stand til de neste gjestene. Det ble en fin tur over heia. Sola tittet frem inne i mellom. Vinden kom bakfra, og selv om det ikke var mange gradene øverst, så gjorde den ikke mye ugagn. 24. Juli, og vi måtte gå nede i ura i stede for over ura. Stien var fortsatt dekket av snø, og den fonna var bratt. Jeg kan ikke huske at vi har gått ura så sent som i juli noen gang. Da er det bare å glede seg til neste tur…. Vis hele artikkelen slik den er på hjemmesiden 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 24. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 24. juli 2015 Som en liten "oppfølging" til turrapporten, så sjekket jeg "Fjesboka" etter jeg kom hjem. Og hva finner jeg. Så avgjort ikke morsomt å se at noen hadde gjort plass til to store bikkjer inne i hytta. Hvor det er forbudt med hunder..... For oss som legger ned en del arbeid med renhold og vedlikehold så gir slikt så avgjort ikke motivasjon til å fortsette innsatsen- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kav Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Det er lov å si ifra på veggen på FB om det! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Bikkjer i sofaen og beina på bordet. Rogalendingene er nå som før. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 25. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Bikkjer i sofaen og beina på bordet. Rogalendingene er nå som før. Rogalendinger generelt - nei. Hunde-eiere - ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 25. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 25. juli 2015 Det er lov å si ifra på veggen på FB om det! Det var det første jeg gjorde - antakelig litt på kanten... (Jeg ble temmelig skuffet av å se bildet.) Jeg tror innlegget ble slettet...... men ikke før jeg hadde lagret en kopi på min PG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Haaland Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Det at noen benytter STF hyttene som sine egne private hytter og kjører sine egne regler virker å være en økende trend..... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Rogalendinger generelt - nei. Hunde-eiere - ja. Nei, ikke alle hundeeiere - noen som ødelegger for de av oss som faktisk evner å yte hensyn til andre! De som gir eff er de du merker. Jeg blir forbanna på slike fordi de ikke tar de hensyna de skal ta uansett om det står skrevet eller ikke - og fordi de heller bensin på hundeeierhateres unyanserte raseri mot en hel gruppe mennesker! De som det gjelder evner tydeligvis ikke utvise de hensyna eller følge de reglene de skal, de skal taes - men trur du ikke feks hundeeierene her på forumet evner å vise hensyn? Hva trur du de andre her synes om slike hint om at vi gir eff? Her sier du mer eller mindre direkte at samtlige hundeeiere gir eff i regler og hensyn. Ikke snakk om at det er noen som gir eff, men som en hel(!) gruppe personer som ikke evner å utvise hensyn til andre eller regler. Du veit innerst inne at du ikke har noen grunnlag for å uttale deg om feks meg som hundeeier, likevel så velger du å slenge fra deg noen generaliserende utsagn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Noen rogalendinger og noen hundeeiere. Så ferdig med det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 26. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Nei, ikke alle hundeeiere - noen som ødelegger for de av oss som faktisk evner å yte hensyn til andre! De som gir eff er de du merker. Jeg blir forbanna på slike fordi de ikke tar de hensyna de skal ta uansett om det står skrevet eller ikke - og fordi de heller bensin på hundeeierhateres unyanserte raseri mot en hel gruppe mennesker! De som det gjelder evner tydeligvis ikke utvise de hensyna eller følge de reglene de skal, de skal taes - men trur du ikke feks hundeeierene her på forumet evner å vise hensyn? Hva trur du de andre her synes om slike hint om at vi gir eff? Her sier du mer eller mindre direkte at samtlige hundeeiere gir eff i regler og hensyn. Ikke snakk om at det er noen som gir eff, men som en hel(!) gruppe personer som ikke evner å utvise hensyn til andre eller regler. Du veit innerst inne at du ikke har noen grunnlag for å uttale deg om feks meg som hundeeier, likevel så velger du å slenge fra deg noen generaliserende utsagn. Du har selvsagt rett i at "alle" i en slik sammenheng blir feil. Og at vi som er skeptiske til hundeiere lett drar alle over en kam. (Vi ser bare de som ikke oppfører seg.) Men slik er det i mange sammenhenger, og så lenge jeg synes hunde-eiere generelt tar mindre og mindre hensyn, så mener jeg at en generalisering kan forsvares. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Du har selvsagt rett i at "alle" i en slik sammenheng blir feil. Og at vi som er skeptiske til hundeiere lett drar alle over en kam. (Vi ser bare de som ikke oppfører seg.) Men slik er det i mange sammenhenger, og så lenge jeg synes hunde-eiere generelt tar mindre og mindre hensyn, så mener jeg at en generalisering kan forsvares. Noen ikke -hundeeiere har uten grunn slått bikkja mi med staver i skiløypa, da er alle ikke-hundeeiere noen rasshøl - og det inkluderer deg også da? Ikke-hundeeiere tar generellt mindre og mindre hensyn til andre i skiløypa, da må det jo være greit å anse samtlige ikke-hundeeiere som potensielle voldsmenn da? Takket være sånne har jeg i mange år hatt ei bikkje som jeg til slutt måtte gi opp å gå på ski med fordi hu ville antaste skiløpere istedet som før å la de passere uten problemer - takk i helvete for det! Nei, REJOHN; generaliseringa di kan ikke forsvares! Og det kan ikke mine "liksom-påstander" om at "alle ikke -hundeeire er noen rasshøl" fordi noen har brukt stavene som våpen på bikkja mi og ikke hva de er ment til. Så enkel er ikke saken. Generaliseringer som dette fører bare til polarisering og er særdeles lite konstruktivt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Jeg irriterer meg grønn over hunder , fordi vi har hytte rett ved en populær tursti. Men samtidig har alle ungene mine hunder. Og jeg irriterer meg ikke så mye over dem , selv om det også hender. Hver dag går det turgåere , både med og uten hunder, forbi hytta og over tomta nå om sommeren. Som de har full rett til siden turstien krysser tomta og hytta er en strandhytte. Jeg legger merke til noen hundeeiere som roper inn hundene og kobler dem før de krysser tomta vår , der vi gjerne er ute og griller og spiser. Med barnebarn og gjester. Dette er hundefolk som tar hensyn. Også er det de som ikke kobler hundene når de krysser og vi ender opp med hunder som løper opp til bordet der vi spiser , og ellers vimser rundt på tomta.Med brøling fra hundeeierne på disse hundene og generell ufred. Så urettferdig som det enn er : Gjett hvilke hundefolk jeg husker best? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 @Robinson De som gir eff selvsagt. Men en må være såpass oppegående at en må ha med nyansene sjøl om det gjør det vanskeligere å diskutere enn ved kun å generalisere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robinson Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 Roger that... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 26. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 Noen ikke -hundeeiere har uten grunn slått bikkja mi med staver i skiløypa, da er alle ikke-hundeeiere noen rasshøl - og det inkluderer deg også da? Ikke-hundeeiere tar generellt mindre og mindre hensyn til andre i skiløypa, da må det jo være greit å anse samtlige ikke-hundeeiere som potensielle voldsmenn da? Takket være sånne har jeg i mange år hatt ei bikkje som jeg til slutt måtte gi opp å gå på ski med fordi hu ville antaste skiløpere istedet som før å la de passere uten problemer - takk i helvete for det! Nei, REJOHN; generaliseringa di kan ikke forsvares! Og det kan ikke mine "liksom-påstander" om at "alle ikke -hundeeire er noen rasshøl" fordi noen har brukt stavene som våpen på bikkja mi og ikke hva de er ment til. Så enkel er ikke saken. Generaliseringer som dette fører bare til polarisering og er særdeles lite konstruktivt. Skistaver.... Rasshøl.... Hva i alle dager.... Nå var min opprinnelige kommentar skrevet som svar på et innlegg som nok ikke burde oppfattes bokstavlig. Da burde muligens svaret også tas med en liten smule salt..... Bortsett fra det, finner jeg det ikke så lite underlig, at når jeg tillater meg å fremsette noen kritiske kommentarer til hundeeierene gjøren og laden, så blir det fort slått ned på, om jeg altså kommer med noen unøyaktigheter. Hva med å kritisere de hundeeierene som virkelig foretar seg kritikkverdige ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 @REJOHN Ja, hva med å kritisere DE som gir eff? Du som mener at generalisering er forsvarlig. Jeg kan bruke sterke ord, men det betyr ikke at jeg mener at du nødvendigvis passer inn under de orda. Som du sier ang å ta ting med en klype salt så setter jeg enkelte karakteristikker på spissen i innlegget. Imidlertid er mitt syn på de som har angrepet bikkja mi med staver fullstendig uprovosert at de er noen slike ja. Men ja, vi er enige om at de hundeeierne som du posta bilde av her var frekke nok til å pisse på reglene på hytta, og alt det arbeidet som dere legger ned i hytta. De ødelegger for mange andre, og ikke minst for andre hundeeiere som forsøker å forholde seg til de reglene aom finnes. Sjøl løser jeg det på en utmerket måte; sia jeg mistrives på turisthytter så bruker jeg telt. Jeg er da fri og herre i mitt eget "hus" ingen andre blir skadelidne på noen måte av det, konfliktnivået blir ikke høyere av det med mindre jeg lar bikkja fly løs uten en viss grad av kontroll eller jage husdyr og vilt. Det skjer imidlertid ikke fordi jeg har bikkja i bånd. Og også slipper jeg å gaule som en tulling etter ei bikkje som har stikki av. Mange hundeeiere hadde gjort det tusen ganger lettere for seg om de brukte telt. Mange klarer dog å forholde seg til reglene som er og har en godt trent hund som kan være aleine uten å bråke mm. Er kun i én situasjon jeg ville ha tatt inn på turisthytte med bikkje og det er i en nødsituasjon hvor bedre forhold ville gjort det bedre for bikkja i en slik situasjon uten ekstra belastning som temperatur og dårlig vær feks. Men slike situasjoner krysser en fingra for å slippe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REJOHN Skrevet 26. juli 2015 Pålogget Forfatter Del Skrevet 26. juli 2015 @REJOHN Ja, hva med å kritisere DE som gir eff? Du som mener at generalisering er forsvarlig. Jeg kan bruke sterke ord, men det betyr ikke at jeg mener at du nødvendigvis passer inn under de orda. Som du sier ang å ta ting med en klype salt så setter jeg enkelte karakteristikker på spissen i innlegget. Imidlertid er mitt syn på de som har angrepet bikkja mi med staver fullstendig uprovosert at de er noen slike ja. Men ja, vi er enige om at de hundeeierne som du posta bilde av her var frekke nok til å pisse på reglene på hytta, og alt det arbeidet som dere legger ned i hytta. De ødelegger for mange andre, og ikke minst for andre hundeeiere som forsøker å forholde seg til de reglene aom finnes. Sjøl løser jeg det på en utmerket måte; sia jeg mistrives på turisthytter så bruker jeg telt. Jeg er da fri og herre i mitt eget "hus" ingen andre blir skadelidne på noen måte av det, konfliktnivået blir ikke høyere av det med mindre jeg lar bikkja fly løs uten en viss grad av kontroll eller jage husdyr og vilt. Det skjer imidlertid ikke fordi jeg har bikkja i bånd. Og også slipper jeg å gaule som en tulling etter ei bikkje som har stikki av. Mange hundeeiere hadde gjort det tusen ganger lettere for seg om de brukte telt. Mange klarer dog å forholde seg til reglene som er og har en godt trent hund som kan være aleine uten å bråke mm. Er kun i én situasjon jeg ville ha tatt inn på turisthytte med bikkje og det er i en nødsituasjon hvor bedre forhold ville gjort det bedre for bikkja i en slik situasjon uten ekstra belastning som temperatur og dårlig vær feks. Men slike situasjoner krysser en fingra for å slippe.. Nå finnes det heldigvis ikke noe forbud mot generalisering, og alle (jeg tror dette Ikke er en generalisering, men mer basert på undersøkelser.) generaliserer. Det er en måte å gjøre verden mer forståelig på. Det finnes derimot en regel om hund på hyttene.... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Lone Wolf Skrevet 26. juli 2015 Del Skrevet 26. juli 2015 @REJOHN Ja, og de reglene må folk forholde seg til. De ødelegger for andre og seg sjøl og sine når de gir eff. Det gjør meg også irritert. Sjøl om jeg (heldigvis) ikke har noen ansvar for ei turisthytte el.lign. Diskusjonen her hadde vært unødvendigvendig om samtlige hadde giddi å fulgt reglene. Jeg er forbanna på de på hvorfor de ikke kunne tatt ansvar for seg, og det ansvaret hundeeierne har ellers i samfunnet. Mitt friluftsliv og hundehold skal ikke gå ut over andre, andres friluftsliv skal ikke gå utover mitt. Men jeg blir mer eller mindre bevisst stempla fordi DE ga eff, det provoserer meg. En viss grad av generalisering er vanskelig å unngå, enkelte ganger, men i detta tilfellet mener jeg det var fullstendig unødvendig for både du og jeg veit at det er faktisk mange som også tar hensyn. Og det kan jeg også si om ikke-hundeeiende skiløpere også, for den saks skyld sia jeg dro det opp tidligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.