Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debuterte som fjellvandrer i helgen og opplevde dag 2 at den ene ankelen min var veldig øm da vi satte av gårde om morgenen. Det gikk seg til utover dagen, men det fikk meg til å tenke at jeg kanskje burde hatt med meg en ankelstøtte i sekken i tilfelle det hadde blitt veldig vondt. Tenker da på en type neopren støtte, slik som håndballspillere etc. ofte bruker.

Før jeg investerer i dette lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å bruke en slik ankelstøtte på tur, og om det kan anbefales eller om en bare bør holde seg til sportstape i stedet? Som nybegynner får en jo noen ganger fikse idéer som kanskje ikke er så hensiktsmessige i realiteten ;)

På forhånd takk for hjelpen!
Annonse
Skrevet

Litt avhengig av hva slags fottøy du bruker/brukte. Fjellstøvler skal jo støtte nettopp anklene, så der er det ikke plass til noe neopren (tror jeg).

Dersom du brukte lave joggesko eller lignende forklarer det hvorfor du fikk vondt i anklene. Kraftig bruk av sportstape for å støtte opp anklene kan da være lurt, særlig FØR du får vondt :)

Selvfølgelig har det også mye å si hvor tungt du bærer. Lett sekk er mer forenlig med lave sko enn tung :)

Skrevet

Takk for svar! Jeg hadde fjellstøvler, men det er mulig jeg ikke hadde snørt dem stramt nok. Og jeg bar alt for tungt ;) 

Skrevet

Hvor mye bar du egentlig på denne turen?

Neopren har jeg heller ikke tro på i fjellstøvler, til nøds tape, men det har jeg ikke erfaring med :)

Med fare for å støte deg (man skal vel være ærlig?), så tror jeg heller at det kan være utrente ankler? (jeg kjenner ikke din "ankelhistorie" så jeg tar bare den letteste antakelsen :) og at du kanskje hadde for tung sekk i forhold til det )

Skrevet

Ærlighet verdsettes! Du har nok rett i det - selv om jeg er i god form er jeg ikke vant til å gå slike distanser. Det er nok trening som skal til. Har heldigvis ikke noen skadehistorikk. Hvordan trener man egentlig for å forberede seg til lengre turer?

Når det gjelder oppakning, så har jeg ikke veid sekk m/innhold. Men med sovepose, alt for mye mat og ett skift for mye med klær, så må det ha blitt en del. Jeg har ikke typisk "lettvektsutstyr" heller. Kanskje en ide å veie neste gang? Tipper vi bar godt over 15 kg.

Skrevet

Hvordan trener man egentlig for å forberede seg til lengre turer?

Nå trener jeg ikke spsifikt opp mot å gå lange turer. Men føler at den delen av min trening som hjelper turgåingen er joggeturer i kupert terreng. Og situps for å bære sekk over lengre tid.

Å gå kortere treningsturer med tung sekk har jeg ikke noe tro på. Men tror det er delte meninger om akkurat det.

Skrevet

Hvordan trener man egentlig for å forberede seg til lengre turer?

Gå lange turar. Ein vert god på det ein gjer mykje.

Skrevet

Amen,

Sekk på, langt å gå...

Du har jo begynt på treningen nå, det er bra, det er ikke verre :)

Eneste som virker, tren på det du skal.

Trøst deg med at om 5-10 turer så er ikke 15 kg +\- så tungt :)

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.