Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelegger matfett Gore-Tex?


Gauken

Anbefalte innlegg

I fjor høst hadde jeg et realt måltid utendørs hvor jeg spiste maten ved hjelp av hendene og uten fat. Resultatet ble saus/fett/kjøttkraft nedover Gore-Tex jakken. Da dette var sommer-jakken ble det til at jeg vasket den og imprignerte den etter anvisning før jeg hang den vekk for vinteren.

 

Nå i sommer er det spesielt et område som rett og slett ikke holder vannet ute. Det er langt unna glidelåser og lommer, men et område jeg mistenker fikk "sin dose" fett i fjor sommer. Kan ikke se at det er noe hull, og har forsøkt diverse impringnering uten hell.

 

Gore-Tex er i grunn lite brukbart for ordentlig friluftsliv. Ikke kan du bruke det rundt bålet, ikke kan du tørke jakke uten å være redd for å ødelegge den, og hvis jeg heller ikke kan spise usunn mat når jeg har den på meg begynner å vurdere vadmel eller noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et uhell under dieselpåfylling av Land Roveren (hadde den på lastebil-volum) og det fosset/sprutet godt diesel over buksa og skoene mine.

Tørket av den med papir, vasket og impregnerte den senere da det stinket diesel i teltet :D virker ikke som om at den tok skade av det.

Men det var, kremt..... Bergans bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt rart ut at matfett skulle ødelegge vanntettheten til GoreTex. Tvert imot ville jeg anta at fettet tettet igjen porene slik at den ikke puster (slipper ut vanndamp) lengre, men det burde likevel ordne seg etter en vask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Kan det ikke være slik at vannavisningen i ytterstoffet er fullstendig gåen slik at jakka ser våt ut på utsiden? Det fører til membranen i praksis ikke puster (ingen steder å transportere vannet til), og dermed mer kondens inne i jakka.

Tror det skal litt til før du ødelegger vanntettheten til Gore-Tex, men "pustingen" er en mer delikat balanse. Problemet ligger i å få vannet til å prelle av på ytterstoffet sånn som da jakka var ny. Det er en egenskap som ser ut til å være vanskelig å beholde over tid - uansett hva slags saus du bruker til jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Kan det ikke være slik at vannavisningen i ytterstoffet er fullstendig gåen slik at jakka ser våt ut på utsiden? Det fører til membranen i praksis ikke puster (ingen steder å transportere vannet til), og dermed mer kondens inne i jakka.

Tror det skal litt til før du ødelegger vanntettheten til Gore-Tex, men "pustingen" er en mer delikat balanse. Problemet ligger i å få vannet til å prelle av på ytterstoffet sånn som da jakka var ny. Det er en egenskap som ser ut til å være vanskelig å beholde over tid - uansett hva slags saus du bruker til jakka.

Jakken "ser" ikke våt ut, jeg blir våt tvers gjennom på et svært begrenset område. På resten av jakken preller vannet av. (Har undersøkt for hull, finner ingen, med mindre det er masse mikroskopiske..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse mikroskopiske hull er vel definisjonen på Gore-tex :pinch:  :D

 

Kan være som @Grimner sier, det kan jo være at området er potte tett og at det er kondens innenfra og ikke vann som trekke gjennom utenfra?

Du får eksperimentere med farget vann :geek:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse mikroskopiske hull er vel definisjonen på Gore-tex :pinch:  :D

 

Kan være som @Grimner sier, det kan jo være at området er potte tett og at det er kondens innenfra og ikke vann som trekke gjennom utenfra?

Du får eksperimentere med farget vann :geek:  

Nei, den teorien har jeg ingen tro på. Problemet oppstår ganske fort i regnvær. Ikke opplevd det samme når jeg har jakken på meg og svetter kraftig oppover fjellsider. Uansett, takk for innspill og engasjement!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du forkaster teorien på grunn av tro (alltid en dårlig måte å gjøre ting på), ta en test.

Heng opp jakka slik at det suspekte området er bunn, hell opp i vann og se hva som skjer. Farget vann er ett godt forslag, gjerne med litt hvitt papir under.

 

Renner vannet gjennom, så har du Gore-Tex garantien:

https://www.gore-tex.com/en-us/support/guarantee

 

Kan jo være at området har vært defekt hele tiden, men da DWR'en forsvant måtte membranen holde vannet ute på egen hånd - noe som da muligens ikke virker. Det vil si at sausen avdekket en feil som var der fra før og da har du en ny jakke på gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Oppdatering:

I september begynte det også å lekke vann inn via nakken. Da gjorde jeg som @Grimner skrev og kontaktet Gore-Tex. De ba meg kontakte butikken hvor jeg hadde kjøpt jakken. Dessverre hadde jeg vært så dum å leite etter billigst mulig alternativ og endt opp med å kjøpe jakken via en britisk nettbutikk kalt Webtogs. (Jeg fant den via Mountain Equipment sin hjemmeside på "stockists-online", den står riktignok ikke der lengre.). Jeg kontaktet Webtogs men de nektet å hjelpe meg på grunn av et angivelig eierskifte. Til tross for at webadressen og logo var den samme påsto de at de ikke hadde noe ansvar for "gamle kunder". Kort fortalt skal jeg aldri handle der. De ba meg kontakte Mountain Equipment.

Som sagt så gjort. Etter litt om og men måtte jeg sende jakken til England, i dag fikk jeg heldigvis melding om at jeg får en ny jakke! Jeg fikk ikke noen spesifik beskjed annet enn at det var en feil i stoffet, sannsynligvis har den som @Grimner skriver vært defekt hele tiden.

(Får bare håpe jeg ikke må betale toll når den sendes fra England??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Kjipt med butikker som ikke følger opp - jeg tror du kan fortelle Gore-Tex den historien hvis du føler for det.

Toll på erstatningsvarer mener jeg å huske at du ikke skal få tull med toll. Det var det i alle fall ikke med en kniv som dro tilbake til USA i biter for noen år tilbake, men nå i dag er det visst litt mer byråkrati involvert - eller jeg husker feil - eller det var "galt" det som skjedde:

http://toll.no/no/handle-pa-internett/retur-eller-bytte-av-varer/

Enden på visa er uansett at toll for en vare bare skal betales en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.