pb Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Nydelig tur igår, lørdag. Det var minus 20 da jeg gikk fra bilen 0915. Godt med nysnø og etterhvert vindstille. En flott vinterdag. Jeg så ikke et eneste menneske noe sted. Utsikten alle veier, men spesielt til Jotunheimen, var meget bra. Denne vinkelen er kanskje "litt ny" for noen ?? Et stort utsiktsbilde er lagt ut (4MB) på http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/hogeloft/02-13_zoom.jpg Kort beskrivelse av adkomst, rute samt turen ligger under http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html der ligger også resten av panoramautsikten pluss noen bilder fra turen. Jeg skal sette navn på toppene etterhvert. Petter Siter
Tom Skrevet 12. februar 2006 Skrevet 12. februar 2006 Det er et av de fineste bildene jeg har sett til dags dato. Fantastisk! Siter
Nils Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Lekkert bilde "pb"! Høgeloft har jaggu litt utsikt å by på må jeg si! Det er bare helt rått hvordan Austabotntindane reiser seg opp fra Gravdalen! Blant annet... Siter
snilen Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Min erfaring er at utsikten på Høgeloft er heller dårlig. Været betyr faktisk ganske mye på tur. Siter
Nils Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Min erfaring er at utsikten på Høgeloft er heller dårlig. Været betyr faktisk ganske mye på tur. Du hadde kanskje litt dårligere utsikt ja... Med pb's bilde ser du hva du gikk glipp av ihvertfall. Siter
Tom Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Nils, hvorfor harru fløtta te Drammen, a? Siter
Erling Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg skal sette navn på toppene etterhvert. Da må du få med deg Rondeslottet og Storronden. Er det ikke noen fjell enda lenger til høyre for Storronden også som er langt borte Det er vel Bukkehøe, Skarstind og Galdhøpiggen som kan ses midt i bildet Og Glittertind litt til høyre for denne. Jeg tror jeg har nevnt det før i Fjellforum at den eneste toppen i Norge over 2300 moh man ikke ser fra Høgeloft er Trollsteinseggi rett nord for Glittertind. Skal bli artig å se om du finner ut det samme. Siter
Nils Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Nils, hvorfor harru fløtta te Drammen, a? Tja, si det Tom? Nei, det var vel en eller annen i heimen som måtte bytte jobb (ikke meg). Og ikke minst, mye lettere å få barnevakt! Siter
Tom Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Okey. Drammen er mye bedre enn sitt rykte, så det er sikkert smooth det. Siter
Nils Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Jeg tror jeg har nevnt det før i Fjellforum at den eneste toppen i Norge over 2300 moh man ikke ser fra Høgeloft er Trollsteinseggi rett nord for Glittertind. Skal bli artig å se om du finner ut det samme. Ser nesten slik ut Erling. Bortsett fra Nåla på Skardstind (2310 moh) som er gjemt bak Bukkehø (2314). Men den har jo kun 20 meter i pf, så du teller kanskje ikke den? Siter
oyvindbr Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Fantastisk bilde!! Hele utsikten er nydelig, og alle kan vel se at Hurrungane fra denne vinkelen er uten konkurranse i dette landet Er stadig fullt klar over Lyngsalpenes og Sunnmørsalpenes eksistens.... På Høgeloft har jeg selv aldri sett noen verdens ting. Siter
g-arnt Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Er stadig fullt klar over Lyngsalpenes og Sunnmørsalpenes eksistens.... Helmaks. Ellers måtte jeg ha minnet deg på det http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/T5/Part-I/204-211.jpg Siter
pb Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Skrevet 13. februar 2006 Hei, Jeg har nå begynt å legge på navn, men er ikke ferdig. Mangler mye mot syd. Korreksjoner + tips om navn som "MÅ" være med tas imot med takk. http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/hogeloft/02-13_anno.jpg Petter Siter
Lyngve Skrevet 15. februar 2006 Skrevet 15. februar 2006 Imponerende arbeid det med å navngi toppene. Første gangen jeg studerte bildet, kjente jeg bare igjen et titalls topper. Men nå begynner bitene å falle på plass også for meg Fantastisk bilde. Jeg hadde også klarvær på Høgeloft, men jeg følte at avstanden til Jotunheimen var mye større enn det bildet ditt gir inntrykk av. Du må ha hatt en veldig kraftig ZOOM !! Siter
havard Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er vanligvis ikke pirkete, men.. Mener da bestemt at på mitt kartblad står det "Høgaloft" ikke "Høgeloft". Forøvrig er det en veldig fin tur! En annen fin, men kort, skitur i området er opp det svært tydelige skaret et par kilometer lenger vest, opp til Ulvhaugsnosi. Derfra kan man gå videre nordover til en fin nedkjøring ned i den dalen du har gått gjennom. I påsken treffer man der på kvista løype til Suleskaret, som også er en fin tur. Siter
Tom Skrevet 16. februar 2006 Skrevet 16. februar 2006 Det heter selvsagt Høgeloft uansett hva som står, og Høgeloft er et av de fineste fjellnavn jeg vet om. Siter
Torgeir Skrevet 22. februar 2006 Skrevet 22. februar 2006 Jeg er vanligvis ikke pirkete, men.. Mener da bestemt at på mitt kartblad står det "Høgaloft" ikke "Høgeloft". Forøvrig er det en veldig fin tur! En annen fin, men kort, skitur i området er opp det svært tydelige skaret et par kilometer lenger vest, opp til Ulvhaugsnosi. Derfra kan man gå videre nordover til en fin nedkjøring ned i den dalen du har gått gjennom. I påsken treffer man der på kvista løype til Suleskaret, som også er en fin tur. Det heter Høgeloft, evt. Høgeloftet. Sånn har det vært "i alle år", og sånn vil det alltid være Jeg har tilknytning til området og gått turer der i ca. 30 år (ok, gikk kanskje ikke så mye de første 4-5 årene ). Ulvehaugsnosi er en fin tur, og på sommeren tar denne turen ca. en time fra rv.52 (direkte opp fremsiden). Bygget varde oppå der for noen år siden. Derfra er det bare å fortsette bakover til Svartetjørni og opp på Kluftnosi. Andre fine turer i området er Eldrevassbergi, Masseringsnosi, Bleia, Sulefjell og Suletind, Starsjøen, Slettetind, etc... Osen, mitt paradis på jord Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.