Line Skrevet 14. september 2003 Skrevet 14. september 2003 Høsten har gjort sitt inntog i fjellet, og lørdag var det knallfint med klar og skarp luft, nydelige høstfarger og utsikt videre enn videst mot fjell og tinder i kontrastfylte positurer. Kim fulgte meg med glede på tur i dag, så jeg skulle slippe å gå alene selv om han hadde vært på alle toppene før. Vi møttes på parkeringa ved Knutshøi kl. 8 om morgenen og la i vei innover mot Kvassryggen. Etter å ha krysset Leirungsåe på brua, skar vi rett opp lia mot vann 1594. Det ble så varmt etter hvert at svetten fosset til det plagsomme, noe vi ikke hadde regnet med i dag, og det var bare på toppene vi fikk behov for litt mere klær. Fra Kvassryggen fikk vi dagens første glimt av Jotunheimens majestetiske tinder, og deretter var det bare å gå og nyte synet mer og mer etter hvert som flere topper dukket fram. Fra Kvassryggen bar det videre mot Høgdebrotet, og etter en halvtime nådde vi varden og satt og kikket videre mot Tjønnholstindene. Nysnøen lå hvit på vestsidene av fjelltoppene mens østsidene fortsatt var bare. Mot Tjønnholstindens østtopp gikk vi i den østre kanten av den vesle breen under toppen. Der lå det hardpakket nysnø blant steinene som var fin å gå på. På toppen av den vesle breen fulgte vi brekammen rett vest og over i steinene igjen. Selve toppen er rett og slett en stor steinknaus på en rygg, og det er ikke mange gode tak til å dra seg opp. Men med et broderlig lår til låns for å få et ekstratrinn å stå på, samt et kraftig dytt opp, sto jeg ved varden:) Kim kom seg såvidt opp ved egen hjelp, og ned igjen var det bare å sette seg ned og hoppe. Videre mot selve Tjønnholstinden surret vi litt bortover ryggen før vi kom oss litt ned i fjellsiden i en renne hvor det heller ikke var mange takene, men etter litt oing og rutsjing fra min side, kom vi oss ned... Resten av veien gikk greit langsetter skråningen. Etter 6 timer sto vi på toppen og skuet utover, og Kim slo av en prat med to karer som hadde gått foran oss helt fra Høgdebrotet. Snart kom det en hel gjeng med folk oppover fra Tjønnholsoksle, og vi overlot topplatået til dem og bega oss nedover. For å slippe all steinen gikk vi over hele Steinflybreen, og deretter ned mot sørsiden av Semelhøe. Der kom vi inn på stien og fulgte den et lite stykke før vi skrådde mot Leirungsåe. Vi hadde tenkt oss en morsom avslutning på turen og ville vade elva istedenfor å gå bortom brua. Vi valgte bare et tilfeldig sted, og det begynte veldig bra:) Kim satte foten uti og borte ble den og han måtte nedi med den ene armen for ikke å krasjlande på baken i elva. Jeg prøvde å gripe fatt i ham, men det var ikke så lett når han veivet rundt med isøksa i farlig positur på sekken. Men han datt ikke... Kim tok det litt forsiktigere etterpå, og med meg på slep tok vi et skritt av gangen mens vannet stod til langt oppå lårene i iskaldt brevann, men det tenker man ikke over når man har nok med å finne stødig fotfeste. Over kom vi, og etterpå var det bare det korte stykket tilbake til bilveien som gjenstod i surklende sko. En slik avslutning på turen anbefales:) Vis rapporten i Turkartet Vis større kart Siter
Kim Skrevet 14. september 2003 Skrevet 14. september 2003 Bilder på Bergtatt Jeg la ut turreferatet ditt der også, Line Siter
Line Skrevet 14. september 2003 Forfatter Skrevet 14. september 2003 Kim, din kjeltring, skurk, TYV Dette slipper du ikke billig unna med Siter
Kim Skrevet 14. september 2003 Skrevet 14. september 2003 Seriøst Line, jeg fjerner det kjapt hvis det ikke er greit. Siter
Tom Skrevet 14. september 2003 Skrevet 14. september 2003 Kim, visste du ikke at jeg har enerett til å posere sånn som du gjør på snøryggen på Østre Tjørnholstind. Den kjøpte jeg da jeg var der for mer enn ti år siden, og sto i nøyaktig samme stilling foran kamera. Du sliter med rettighetene på flere områder, skjønner jeg. Dette blir ikke billig Siter
werdna Skrevet 15. september 2003 Skrevet 15. september 2003 Beklager, den litt kjekke anbefalingen å vade etter turen kan ikke gå ukommentert. Det er faktisk ganske vanlig for folk som går en del i fjellet å ta et ORDENTLIG bad som avslutning på en fjelltur, altså hele kroppen under. Er så vanlig at man knapt gidder å nevne det engang etter turen. Selvfølgelig er det kaldt idet man hiver seg ut i , men digg etterpå . Ikke lenger svett og ekkel, og klar til å møte sivilisasjonen igjen. Ok da, det begynner å bli sent på sesongen... Siter
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Jeg har gått omtrent samme turen som dere gikk, Kim. Jeg passerte under en flat topp NØ for Østre Tjørnholstind (Steinflytind), altså mellom denne og Høgdebrotet. Kan denne ha ti meter tror du? I så fall må jeg opp igjen! Siter
Kim Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Ja jeg gikk over den toppen + en liten en NV for Høgdebrotet. Førstnevnte kan muligens ha 10 meter, jeg fikk iallfall følelsen av å gå litt nedover... Jeg tror ikke du trenger å stresse med og gå opp dit igjen. NV for Høgdebrotet er bare å glemme, så bra ut fra Høgdebrotet, men sikkert ikke mer enn 4-5 meter. Siter
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2003 Skrevet 16. september 2003 Jeg vet ikke jeg, Kim, det kan jo hende du sniker den inn på en av de hemmelige listene dine ! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.