Gå til innhold
  • Bli medlem

Et beist og variert fiske nord i Femundsmarka

Jan Erik Hansen

Anbefalte innlegg

@fiskekongen Jeg har ingen forutsetning for å uttale meg om folks erfaring som fiskere, bare konstanterer at det er mye søppel etter sportsfiskere, mye slitasje etter de ellers rundt vann i form av fiskestier rundt vann og nedhogde trær for å få plass til å kaste ut sluken ol. I marka hjemme kan jeg garantere for at mye av slitasjen skyldes sportsfiske sia jeg har brukt området over to tiår og har fulgt (den negative) utviklinga. Særlig faktisk etter at Marius Nergård Pedersen(Manepe) prostituerte noen av de vanna i en bok. Og Lars Monsen får ta sin del av skylda,hadde det ført til mer naturvern her i landet kunne det ha vært noe lettere å se gjennom fingra med økt bruk(til en viss grad) - men der er ingen beviselig sammenheng med det. Nettopp derfor mht slitasje og søppel vil dere ikke se én eneste turrapport fra meg her. Så får folk kalle meg sær og vrang. Men ikke særere at rapporter fra kjente områder ikke nødvendigvis gjør så mye fra eller til, nytter ikke å holde Femundsmarka eller Jotunheimen hemmelig nå ;-) Men trenger vel ikke å gå ut med alle detaljer. Trur nok Monsen har sine områder han ikke går ut med også ;-)

Men ja; ikke bare sportsfiskere som forsøpler, alle brukergrupper bidrar med sitt - og ikke bare tilsynelatende uerfarne folk heller (der har vi gått på noen skuffelser).. og jada; finner søppel også ved fiskeløse vann..

Bare sier min erfaring, ut ifra observasjoner over lang tid. Da spesielt de siste fire - fem har slitasjen økt veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke! Legger man ut et bilde av et vatn uten navn, men med bakgrunnsfjell så er det veldig lett å finne ut av akkurat hvor det er. Det gjelder også dersom man ikke har vært der sjøl. Det finnes tekniske hjelpemidler for den slags nå til dags.... Hvis du legger ut et bilde som viser bakgrunnsformasjoner og skriver at det er tatt "en plass i Indre-Troms" så tar det meg maks en 1/2 time forran PCen for å finne ut av akkurat hvor det er, dersom det skulle være fra en plass jeg ikke har vært på før!

Omtale av "viden kjente" fiskevatn er jeg ikke noen tilhenger av, dersom man har vært på en sånn plass og gjort bra fangst. Dette ganske enkelt fordi det er å kaste bensin på bålet og anbefale "alle" å dra akkurat dit isteden for at fiskerne blir spredt på alle vatnan i fjellheimen, evt ikke gidder å dra på tur. Mange som vet om gode fiskevann gidder sjelden å dra dit, men hvis man legger åpent ut om en storfangst fra et viden kjent vatn så kan man jo hurtigmobilisere en hel haug av folk på en gang.... 

All omtalen av Indre-Troms spesielt tiltrekker seg også unødvendig mye oppmerksomhet til akkurat den fjellheimen, samtidig som Nord-Troms si svære villmark ligger så godt som urørt av sportsfiskere i forhold. Og der er også maaaaange kanonbra vatn.

Enten var jeg litt vag, eller så leste du litt fort. Det jeg mente å skrive var at jeg passer på å ikke vise bilder av fjell som kan identifisere stedet for småvann. Da helst et bilde som kun viser vannet med litt vegetasjon eller lignende. Et eksempel er den lille dammen her: http://www.tursiden.net/2015/06/storfisken-i-skogstjernet/

Som jeg skrev har jeg et bevisst forhold til hvor detaljert jeg skriver. I innlegget fra Femundsmarka er kjente vann nevnt, men ikke nødvendigvis hvor på vannet jeg fisket. Det er heller ikke snakk om storfangst noen steder, men jevnt bra fiske over alt. Prøver også å få frem at alle vann er verdt å prøve, det er da en treffer de store overraskelsene.

Storfangster har jeg enda ikke skrevet om rett etter en tur. Det handler stort sett om å være på rett sted til rett tid, og siden slikt kan friste folk med garn og matauk i tankene kommer jeg nok ikke til å dele hvor det skjer.

Du nevner indre Troms og nord Troms. Siden indre Troms er nærområdet mitt, blir det naturligvis flest turer dit. Ikke alle turer er nevnt på bloggen. Men opplever det ikke som at omtale av indre strøk tiltrekker seg unødvendig mye oppmerksomhet og folk. Det er sjeldent jeg møter andre når jeg ikke går langs T-stien eller er ved de mest kjente og lett tilgjengelige stedene. De få gangene de skjer er det trivelige møter med erfarne folk og sammenligning av "notater" og utveksling av gode tips.

I nord Troms er jeg ikke så godt kjent, og det er nærmest umulig å finne god informasjon for området. Men skal til et sted om en uke eller så... Skulle gjerne sett at det var mer turtips å finne for området (og ytre strøk også), dog ikke nødvendigvis mer en hvor det er greit å starte og hvilke retning en går. Så har du noen gode tips tar jeg gjerne i mot pm med områder å ha som utgangspunkt. Treffes vi på tur spanderer jeg en kopp kaffe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.