Gå til innhold
  • Bli medlem

lage gryterett med tørka mat-mais/potetmel

Bård B

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt og eksperimentere med tørka mat til tur, og så langt har alt gått greit. Det vil si, har ikke satt sammen ferdige retter og prøvespist enda. Jeg leste enten her inne på forumet eller ett annet forum en "oppskrift" hvor det ble brukt maismel eller potetmel som bindingsmiddel, altså tørka kjøtt, grønnsaker, evt. krydder/oljeblanding og en viss mengde mais/potetmel. Forsto det slik at melet gjorde blandinga litt mer "gryterettaktig". Er det noen som har prøvd dette? Hvilke blandingsforhold anbefales pr porsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar du ikke bare en gryterettblanding fra toro?

Veldig enkelt og greit fordi jeg var ute etter en måte og lage en egen "sats"! Om jeg ville bruke Toro hadde jeg jo bare gjort det og ikke posta temaet her inne...

For og være litt vanskelig, hvorfor spør du?

Ja det er bare og gjøre som du sier kav, familien blir testpanel i kveld. Spennende og se hvor mange middager de må pines gjennom før`n sitter... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg forstår hvorfor du har tørka kjøtt og andre ingredienser når du skal på tur, men ikke hvorfor du tar deg bryet med å koke/tørke kraft og ha med en masse ingredienser som mel etc. Høres ut som en stor jobb. 

Skal du ha tykkere saus har du oppi litt mel eller maizena, men egentlig ikke nødvendig. Noen liker fårikål med litt mel mellom lagene, andre ikke. 

En annen grunn er at det har blitt veldig mye hysteri rundt "ren mat". Noe som bare er en bløff, selvsagt inneholder posesupper mer sukker og salt, men for en tur sin skyld blir det ikke mye. Da er det mye verre for oss stakkarer som tar med oss real turmat på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med succes tørret min egen hjemmelavede tomat/rødvinssovs, meget enkel at opløse i vand bagefter og til den konsistens man ønsker :)

Ingredienserne er: Tomater, rødvin, krydder urter efter smag, salt(meget lidt) peber. Når det er kogt ind til en tyk grød, så røres der en smule jævning i.

Smøres ud i tynde lag i min dehydrator(husk kun at fylde halvdelen af en bakke), og ca 8 timer senere har det en læder agtig konsistens og kan rulles sammen i portions størrelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa litt på kjøkkenbenken i kvled, og det ble mye rart for og si det sånn... Toro var med som utgangspunktet i flere av middagene allerede, men ønsket og lage en egen "grytesats" i tillegg. Tror fortsatt det skal la seg gjøre, men ser at vi ikke rekker det før vi drar på fjellet om en liten uke. Potetmos høres ikke så dumt ut som stivelse egentlig. 

Skal helt klart ved senere anledning prøve den tomat/rødvinsausen din Rune.

Jeg har med succes tørret min egen hjemmelavede tomat/rødvinssovs, meget enkel at opløse i vand bagefter og til den konsistens man ønsker :)

Ingredienserne er: Tomater, rødvin, krydder urter efter smag, salt(meget lidt) peber. Når det er kogt ind til en tyk grød, så røres der en smule jævning i.

Smøres ud i tynde lag i min dehydrator(husk kun at fylde halvdelen af en bakke), og ca 8 timer senere har det en læder agtig konsistens og kan rulles sammen i portions størrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.