Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte å drodle litt utifra mine erfaringer med langturer på sykkel som er langt ifra ekstreme men de har gitt gode erfaringer før jeg legger ut på større eventyr som The Great Divide Mountain bike route som er drømmen innen et par år... Noen som vil være med? :P

 

Historikk:

 

Strekning - Min sykkel / Turkameratens sykkel

Stockholm-Brüssel (2009) 1750 km                                    - Scott Sub 20 med 2-hjuls tilhenger / Scott hybridsykkel med dempegaffel (bruktkjøp).

Kongsberg-Larvik-København-Halmstad (2013)   800 km - Thorn Nomad Mk 2 med sykkelvesker foran og bak. / Scott Sub 20 med sykkelvesker bak.

Kongsberg-Rallarvegen-Voss-Bergen (2014)  550 km      - Samme som foregående. / Scott Sub 20 med sykkelvesker bak.

 

Angående valg av sykkel/tilhenger:

Min filosofi har blitt fokusert på driftssikkerhet og holdbarhet, og kanskje aller mest komfort. 

 

Når det er sagt så tok jeg den første (og hittil lengste) turen min på en hybridsykkel i prisklasse 8000 SEK med tilhenger uten å tenke så mye på disse tingene. Sykkelen var den jeg hadde helt enkelt.

Jeg selv veide da i overkant av 100 kg og resonerte som så at å laste bagasjen på sykkelen i tillegg kanskje var i meste laget. Valget falt på tilhenger for å bespare bakhjulet den ekstrabelastningen som bagasjen skulle utgjøre.

Da brukte jeg en Croozer Transport (tror jeg) som ikke lenger er i bruk, en meget lav lastehenger på to hjul.

Fordelen med tilhenger er at du besparer sykkelen en del belastning, samtidig som du får mye plass på pakke på. Dette leder naturligvis til at man tar med seg for mye, samt at tilhengeren i seg selv veier en del og man får gjerne en ytterligere hjulstørrelse å være forberedt på problemer med (visse unntak fra denne regelen finnes dog).

 

Min kamerat syklet på en Scott hybridsykkel i ca samme prisklasse med bærer og sykkelvesker fra Biltema, men vi kjøpte sykkelen brukt for 2500 SEK etter at den hadde gått noen tusen km. Vi tok den på service på et skikkelig sykkelverksted og den durte og gikk hele veien med ett unntak: En eike røk ca halvveis på turen på grunn av utmatting og overlast og dette var vi dårlig forberedt på. Heldigvis var det kort mellom verksteder i Danmark, mens i Norge er det nok litt verre. Lærdommen ble at man bør ha med eiker for nødreparasjoner, samt at det er verdt å vurdere nytten i nytt bakhjul om man skal laste på med sykkelvesker. Estimerer hans vekt på ca 70 kg + 20 kg bagasje, så ikke noe urimelig. Det var helt enkelt slutten av levetiden på hjulet, gitt den belastningen.  Men bevares, etter 200 kr og 30 min på verksted så var vi i full fart igjen, så totalkosten på hans sykkel ble 3500 kr inkludert service, bærer, lamper, reparasjon etc., totalt ca 2 kr/km... Jeg kan se langt etter det på min nåværende sykkel....

 

Nå skal du på tur i Norge, men fra det jeg har fått høre for resten av verden er at 26" hjul er å foretrekke da det er lettere å finne reservedeler om uhellet skulle være ute... Dette er jo ikke helt tilfelle i Norge der 28"/700c er vel så vanlig, men det er lengre mellom butikker som har slikt på lager. Vær forberedt på å mekke problemer selv helt enkelt.

 

Nå sykler jeg en Thorn Nomad Mk II ekspedisjonssykkel som var en drøm i noen år som student til jeg fikk jobb og kunne ta meg råd til det. Den veier oppunder 20 kg ulastet, men tåler alt, har de ovenfor nevnte Rohloff-girene og er helt storartet å ha med å gjøre, men det er ingen racer akkurat. Er du tålmodig og tramper på så holder du lett 20 km/h i snitt, og du kan være sikker på at denne sykkelen ikke gir opp da den er bygd for å bære 140 kg ++ med bærere foran og bak. Den koster dog skjorta, men det ser for meg ut (etter 3 år) å være en stridsvogn du ikke blir kvitt så lett. Rohloff-gir er et 14-girs navgir som alene koster ca det dobbelte av sykkelen du har idag, men er til gjengjeld så godt som vedlikeholdsfritt og like presist nå som da det var nytt, uten justeringer. Kan anbefales men koster som sagt en hel del og kan også kreve noen detaljer på sykkelen din for ettermontering.

 

Vanlige sykkelgir hadde jeg på den første turen og det er adskillig mye mer justering og skit som setter seg i drivverket, men innkjøp og deler er billige og kunnskapen er lettilgjengelig da alle har slike gir på sine sykler. Sånn sett er det helt klart fordel med slikt om du ikke lærer deg ditt eget system opp ned bak frem og i mente.

 

Sykkelvesker/tilhenger

Henger - Sykkelen oppfører seg mer som normalt (ulastet), med unntak av bremsing og man drar rundt på mer vekt enn ved alternativet. På den andre siden er som nevnt slitasjen på sykkelen mindre og du kan laste med deg mer, f eks et halvt sykkelverksted slik jeg gjorde. Hengeren gjør også snuoperasjoner mer plasskrevende og det er relativt enkelt å stjele den og alt du eier sett i forhold til å bære avgårde 2-4 sykkelvesker.

 

Vesker -  Lettere alternativ og lar deg i større grad sortere bagasjen din i "rent" og "skittent", men du endrer karakteren på sykkelen betraktelig. En plan om balanse er gunstig når man laster sykkelvesker. Ekspedisjonssykkelen min er nervøs og rykkete på ujevnt underlag når den er ulastet, men blir meget bedagelig å rase nedover steinete bakker på rallarveien med 20-30 kg bagasje på (i tillegg til meg da). Andre sykler jeg har prøvd har vært tvert imot.

 

Det finnes mye rart av vesker ute på markedet, og her finnes det to filosofier: Vanntett og ikke vanntett.

Fordelen med vanntette vesker, som f eks Ortliebs Roller eller Vaudes er at du holder vannet unna ting og tang og slipper å tenke så mye på å pakke innholdet tett. På den andre side så vil du ha vanskelig for å bli kvitt fukt i utstyret ditt i ukeslange ruskeværsperioder, og om noe er bløtt så er alt det (satt på sin spiss). Visse nettreferanser har beskrevet sine vesker som sump-miljø etter en uke i regn fordi alt blir innestengt og rått.

 

Hold deg unna Biltemas vanntette sykkelvesker er mitt beste konkrete råd, selv om erfaringen er 6 år gammel. Plasten i kroker og festesystem holdt ikke mål for kameraten og vi måtte fikse provisoriske kroker etter bare 50 mil da de hadde gitt opp.

 

Alternativet er utette men pustende systemer som Arkel som ikke utgir seg for å være vanntette og dermed blir ikke vanntettheten kompromittert når du får et lite hull i vesken. Det gjør at vann kan dreneres ut av vesken og utstyret "tørker" uten at du må dra det ut, men du må være mer bevisst på å pakke ting tett innenfor skallet om du ønsker å holde det tørt.

 

Selv har jeg endt opp med å bestille Arkels festesystemer fra Toutterrain.de og sy mine egne sykkelvesker til disse i bomullscanvas og er fornøyd med det, men det var en hel del jobb å få det til, så la oss kalle det et engasjert hobbyprosjekt. Jeg kan sikkert hoste frem et bilde og noen maler om det er av interesse.

 

Prøv noen vesker i butikken, se hvor lett/vanskelig de er å feste/ta løs fra sykkelen (du vil ikke stå unødvendig i regnet og krangle når du skal inn i teltet og få opp varmen), og gjør en vurdering av hva som er viktig for deg.

 

Jeg vil også anbefale en styreveske slik at du har ting lettilgjengelig som kamera, telefon, sjokolade/nøtter etc. Jeg har brukt Ortliebs i 6 år og er storfornøyd men det er mange alternativer hos både Vaude, Rixenkaul og Arkel.

 

Pedaler

Er du vant til klikk-pedaler så er det genialt for effektiviteten, er du ikke så er kombipedaler et greit innsteg, men jeg foreslår Shimanos M324 over A580 da den første gir godt grep også på "normalsiden" mens den andre er forferdelig (glatt). Jeg har brukt begge disse på tur og vet hvilken som er min favoritt. Med slike kan du også variere skotype fra dag til dag eller etter føre (f eks. sykle i grovere vanntette sko om det regner forferdelig og luftigere sykkelsko i "finere vær". Som de fleste andre så har jeg gått på trynet et par ganger med slike pedaler i innkjøringsfasen men det går raskt å bli vant til å løsne skoen før man stopper helt. Det blir "som å sykle"...

 

Om du ikke liker eller ønsker klikkpedaler så har det dukket opp mye for stisykling som jeg selv synes er interessant da de har pigger som gir godt grep for alle såler slik at skoen ikke sklir på pedalen når man tråkker til. Dette ser jeg som en teoretisk fordel, men jeg har dessverre ikke personlig erfaring med slike på langtur eller på sti. "Bypedaler" i plast har jeg lite til overs for da de gjerne slites ned og blir glatte når de blir våte slik at man glipper i harde tag og risikerer å treffe både grøft og møtende trafikk som følge av overraskelsen og ubalansen det medfører.

 

Synlighet

Det er vel verdt å tenke på å ha utstyr i skarpe tydelige farger og bruke lys i regnvær for å sørge for at bilistene ser en godt. Jeg har god erfaring de siste årene med moderne dynamo-led-belysningskombinasjoner fra B+M i tyskland. Forlys+baklys+dynamo for ca 1000 kr gir deg uendelig lysvarighet på hvilken sykkel som helst, med overspenningsvern så kan du ha fantastisk lys i alle nedoverbakker uten frykt for å sprenge pærer. Ved interesse kan jeg meddele mer. Med rett dynamo og f.eks. et USB-Werk fra B+M så kan du til og med lade telefon/GPS på turen. :-)

 

Gul/oransje vest, gule vesker, reflekser og alt slikt er gull verdt. Også pedalreflekser er å anbefale, men de kan være litt kranglete å få til med endel klikkpedaler. Shimano har plattformer med reflekser som festes i SPD-pedalene og gir en (elendig) kombipedal. Men det hjelper på synligheten.

 

Verktøy

Ta med verktøy du behersker og mener du kan få bruk for. Umbrakonøkler er et must for å kunne stramme alle skruer på sykkelen, noe du bør gå over regelmessig. Vi holdt på å miste et bagasjebrett inn i hjulet på en sykkel fordi skruen som holdt det hadde ristet løs (og vi hadde ingen reserver med oss). Ekstra bremseklosser om du ikke vil satse på å kjøpe på veien, multiverktøy for diverse og reserveslange og kanskje dekk, litt avhengig av hva du vil dra på og ikke.

 

Turkameraten

Sist men slettes ikke minst - Jeg slår et slag for turkameraten som et av de beste verktøy man kan ha! Man deler vekta av kokeapparater, telt, verktøy og alt annet som man ikke trenger dobbelt opp av, og man har noen å dele minner og motbakker med hele veien og i mange år etterpå. Og når din sykkel streiker midt på Saltfjellet så kan turkameraten feie avgårde på sin egen og hente hjelp/reservedeler/kanelsnurrer på nærmeste bensinstasjon eller krypinn.

 

Du har et flott eventyr foran deg!

 

 

Mitt går til Hardangervidda og skiturer i månedsskiftet Juli-August... så jeg sjekker inn her når jeg er tilbake om tre ukers tid!

  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok i første omgang ha fokusert på alt annet enn sykkelen: tenker da på liggeunderlag, sovepose, telt m.m.  Hvis du prioriterer lett vekt og lite pakkvolum på dette, kan du ende opp med veldig mye mindre bagasje, som vil stille mindre krav til sykkelen og gjøre hele opplevelsen bedre.  

Soveposen min har komforttemperatur på 0 grader, og pakkes til størrelsen av en 0.7l sykkelflaske.  Liggeunderlaget er omtrent det det samme.  Totaltvekt på under 1kg.  

 

Jeg har ikke mye sykkel-tur-erfaring selv  - men har lest og planlagt mye.   De lengre turene jeg har vært på har basert seg på leie-sykler, eller billig-sykler.   Har prøvd vesker, bob-henger og "bikepacking".  Sistnevnte er det jeg absolutt foretrekker.  Til one-nighters med overnattingsutstyr klarer jeg meg med 2/3 av mulige pakk-muligheter uten bruk av bagasjebærer eller front-bærer.  

 

Noen inspirasjonskilder:

http://ultralightcycling.blogspot.no/

 

Her er den som virkelig fikk meg til å tenke på ha jeg ønsker i en tur-sykkel:

https://joecruz.wordpress.com/category/bicycles/

 

En link til:

https://www.bcsport.no/

Skrevet

Igjen takk for alle tips!    :flowers:   Nå har jeg kjøpt meg en ny hybridsykkel av typen Gavia: http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Gavia/Gavia-Barletta-Ultegra-Hybridsykkel-Sort-Str-L-59-cmGB68H59-p0000063106. Ikke den dyreste sykkelen, men er foreløpig veldig fornøyd. Den har mye mindre rullemotstand enn min tidligere sykkel. Blir ikke sliten av å sykle langt med den. Har foreløpig kjøpt kombipedaler da jeg aldri har syklet med sykkelsko før (har heller ikke investert i sykkelsko enda), men sannsynligvis kjøper jeg klikkpedaler til våren før vi skal sykle. Jeg har også skaffet meg en turkamerat jeg både trener sammen med og skal sykle med.

 

Når det gjelder bagasje har vi planer om å pakke alt på sykkelen. Jeg har derfor allerede skaffet meg et solid bagasjebrett. Planen er å ha med oss minst mulig og letteste mulig bagasje. 

 

Vi har nå også begynt å planlegge reiseruta. Planen er å sykle på Vestlandet. Tar gjerne i mot tips til steder som bør besøkes på veien. Tenker å legge inn noen hviledager på turen, og disse vil vi gjerne tilbringe på steder hvor vi kan oppleve noe :)

Skrevet

Hei

 

Jeg har i tidens løp vært på flere sykkelturer - ikke så lange i et strekk som NPL. Jeg har også bygget noen sykler bl.a 2 touring sykler i tidens løp. Den ene ble stjålet - surt!

 

Så gratulerer med sykkel som ser velegnet ut! Nå må du prøve den og finne kjørestilling som er bra over lange strekk. Svært små justeringer av sadel frem-tilbake, helning mv. kan være avgjørende. Fin sadel, men til damer?? Mange styre mangler den siste vinkling, så underarm og fingre kommer på rett linje, hvilket jeg liker. Endelig er det bra å kunne variere sittestilling. Det er ikke uten grunn at mange engelske og tyske langturs syklister kjøret med "butterfly" styre - har aldri sett dem i Norge bortsett nettopp fra tyske langturs syklister.

 

Shimano hydrauliske skive bremsere er meget bra, men bruker en mineralsk olje som du ikke nødvendigvis får tak i overalt. Lær å reparere hydr. bremser og ta en liten flaske olje og en-gangs sprøyte og slangestump med samt ekstra bremseklosser. De kan være nok så dyre på bygda, hvis du får nettopp den riktige modell.

 

Jeg har altid kjørt med 2 sidetasker, sovepose og telt på tvers bak på bagasjebrett og vært fornøyd med dette. Min datter syklet New Zealand på langs forrige år, men med 1-hjuls henger. Men hun hadde også utstyr til fjellturer mm. med.

 

Må eiker knekker skjer det som regel på gearsiden av bakhjulet (mest plundrete) så medbring kassett verktøy + noen ekstra eiker + nipler + nippel nøkkel. Lær deg hvordan. Når det skjer på gearsiden av hjulet er det fordi eikene her går mer rett opp til felgen og dermed har mindre fjæring enn den annen side, hvor de står mer paraplyformet.

 

Jeg ville være veldig nøye med rutevalget og gjøre mye for å unngå de store hovedveier med trailer trafikk. Og tunneler!  Mange dalfører har en "bortside vei" med mindre trafikk.

 

God trening, innjustering og tur senere

 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

 

Heisann

 

Har syklet en del lange turer, bla annet gjennom Pyreneene og Alpene. I Norge fra Ålesund til Stavanger. Alt fra kredittkort tur til telt tur. Jeg er ikke lettpakker, men svært vektbevisst. Personlig så er jeg av den mening at du ikke trenger sykkelsko eller klikkpedaler. Det holder med pedaler til 69 kr fra biltema og joggesko. Kun i ritt hvor en skal spurte, dra på for full kraft opp bakker, har en behov for klikkpedaler. Har deltatt i og plassert meg høyt i mange turritt (tom vunnet:-)) og tror jeg skulle klart meg like godt med joggesko og flatepedaler. Jeg har syklet flere 1000 km med det joggesko oppsettet på raceren min. Fordelen på tur er at en slipper ett par sko i bagasjen. En kan klare seg hele turen med kun joggesko og trenger ikke noe annet. gå inn på butikker, rusle en kveldstur osv med de samme skoene.  Alle gram teller.

Ikke kok noenting er mitt råd, da sparer du mye vekt. Kjøp kaffe på bensinstasjoner og middag annenhver dag, ellers er polarbrød, med skivet ost også gode greier. Jeg bruker å sette på to flaskestativ på gaffelen foran. Oppi det ene har jeg liggeunderlaget, Thermarest neon air, i det andre har jeg drikkeflaske, eller en dobbelsizekopp med kaffe fra den første bensinstasjonen jeg kommer til på formiddagen:-)

Hvis dere holder dagsetappene til maks 150 km så er det levelig. Personlig foretrekker jeg bukkestyre. Grunnen er at det gir en mer variert sittestilling. Ved en for oppreist sittestilling blir det for mye trykk på setet og det medfører større fare for gnagsår og nummenhet. Gode sykkelbukser, gode trøyer og ett supert regntøy er must. Bagasjebrett er kjekt å ha, det gjør alt mye enklere. Har syklet før med kun en kompresjonsekk under setet, men det er litt tungvint når en skal finne frem litt ekstra klær osv. i tillegg så slenger det litt når du må opp å stå. Under ser du sykkelen med full bagasje slik den var når jeg syklet fra Ålesund. Tror bilde er tatt på vei opp snøveien fra Lærdal. En bag på styret er gode greier til litt mat, kamera, lommebok osv. Skjermer er genialt og essensielt ved turer i Norge. Du blir litt våt av regnet, men gjennomvåt av spruten fra dekkene. I tillegg så spruter det fra dekkene i timesvis etter at det har sluttet å regne:-)  god tur

031.JPG

  • Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.