Gå til innhold
  • Bli medlem

Første totusenmeter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg synes alltid det er artig å høre hvilken 2000metertopp toppentusiaster var på først, derfor foreslår jeg en runde på det her =) !

Min første topp: Galdebergtind - 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første: Glittertinden, 07.07.1984 (såvidt 7 år). Startet samlingen skikkelig i 1999.

Siste nye: Store Midtmaradalstind, 08.08.2003. Ellers blir det mange turer om igjen... som i går på Tjørnholstinden (+Kvassryggen og Høgdebrotet).

Totalt mellom 320 og 330.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgdebrotet (skibestigning vinteren 1998) og så Tjørnholstind. Derfra ser man storøyd videre bortover Gjendealpene og får lyst til å bestige resten av toppene - særlig de høyeste og mest utfordrende. Plutselig har man fått "noe å gjøre" på fjellturene uten at det skygger for gleden av å være ute i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

da har du vel husket feil? Du var vel på Høgronden etter Høgvaglen og før du skrev innlegget :) ?

Min første: Rasletinden, bare noen få måneder etter jeg kom til Norge og Valdres og ble kjent med Morten...

Foreløpig siste: Høgronden (turen som Morten opplagt ikke husker lenger :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første topp var Kalvehøgde ø2 i 2001

Første primærtopp var Rasletind på samme turen.

Siste topp Munken i 2003.

Tok meg altså to år for å komme meg tilbake nesten til samme punkt (jeg nådde Mugna) for å få med meg Munken som jeg på grunn av dårlig vær og 0 sikt måtte droppe i 2001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første topp var Store Soleiebotntind for to år siden. Syntes den toppen var så fin at jeg har fortsatt å rusle på topper. Har vært på omtrent 17 topper siden det. (bare 283 igjen..)

Første gang jeg forsøkte på en 2000meter var en skibestigning av Galdhøpiggen som ikke gikk i det hele tatt. Men det var gøy å kjøre ned igjen da.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Første 2000m var Snøhetta, en gang i tenårene på begynnelsen av 80-tallet. Det er ikke den aller mest spennende toppen å bestige, men tilfeldinghetene har falt seg slik det er den 2000 meteren jeg har vært på flest ganger.

Siste hittil var Hestbrepigg M-2 i juli i år, siste førstebestigning (for min egen del) var Hestbrepigg NV på samme tur.

Letteste : Lindbergtinden og Geita, begge fra teltleirer like under.

Skumleste : Vestre Torfinnstind fra vest om vinteren.

Flotteste : For mange til at jeg klarer å rangere dem.

Antall 2000-metertopper: ca 180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går attende til temaet....

Min fyrste topp var Besshø ein gong tidleg på 80-talet. Eg var der fleire gonger før eg var på nokon annan topp, kvar einaste vinter etter påske. Neste var vel Kvitingskjølen. Den siste var nå i helga, Vestre Austabotntind (ettar å ha feiga ut på Store Austabotntind - glatt....)

Har vel ca 80 - 90 toppar - dersom eg reknar pf 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg syns kanskje samlinga kan bli litt mye, men har ikke noe mot det. Er ganske sikker på at det ligger litt i konkurranse instinket vårt. Karer konkurrer mer ofte (åpentlyst) med hverandre. Og da gjelder det det meste. Skjønner at antall turer på 2000 metere kommer opp som et tema. Er man i fjellet er det også vanskelig å ikke snakke om hvor bra det er, opplevelser og tidligere turer.

Alle folk jeg møter i fjella er som regel hyggelige, sier som regel for faktisk møtt på noen seringer der. MEN, det tar vel toppen 2 minutter før møtet eller samtalen med en ukjent i fjella er for lengst glemt. I fjellet er jeg i totalt harmoni, nesten så jeg mediterer! Og den følelsen og synet tar så overhånd at alt annet som ikke har noe med det forsvinner! :wink:

Første 2000 meter : Surtingsui, 2003

Siste 2000 meter : Surtingsui, 2003

Antall 2000m : 1! Og er stollt :wink:

Kan ellers skryte av Gaustadyoppen, Bitihorn og thats it! Ble frellst i høst, og en sinnsyk nedtur vintern kommer i Jotunheimen nå. Men er jo bare å ta seg fine skiturerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det var vel egentlig for å kunne ytre hvilken topp man hadde først, at dette temaet ble opprettet. Så derfor holder jeg meg til tema.

Min første 2000-meter, Kyrkja, 1. aug 2000. Ble med den ene toppen det året. Dette var kjempegøy, og det ble noen flere året etter (13). I 2002-2003 ble det veldig mange, til jeg totalt nådde 98, rett før jeg fylte 15 år ved sesongslutt i år. Min siste var Glittertindoksle, Ø etter å ha gått alle toppene rundt Trollsteinskvelven.

Jeg samler absolutt ikke topper bare for å kunne "krysse av på lista". Planlegging og å sette mål er også en del av gleden. Dessuten er det å samle en fin måte å finne nye turruter på!

Jeg klarer ikke å fremheve en spesiell topp. Alle topper er en ny opplevelse.

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.