Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sittet og lekt meg litt med kartet på www.inatur.no for å finne noen fine fjell litt vekk fra det kjente og kjære. Og fant ut at jeg hadde lyst til å går fra Hovden til Haukeligrend (se kart).

Er det noen som har erfaring fra å gå her?

Hvor langt tid vil det ta (vis snøforholdene ikke er helt ubrukelige)?

Er dette en dum ide?

post-1183-133474410442_thumb.jpg

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Jeg har hytte i disse traktene og har vært en del på ski her. Det er en fin tur du legger opp til men jeg har et par tips.

Dersom været og sikten er god, ville jeg lagt turen oppom Sæsnuten, kjempeflott utsikt!

Du bør være oppmerksom på "kanten" på Halsnutane som går omtrent fra sør-øst mot nordvest til østsiden av Skurevatn. Det er mye vestavind i disse traktene med påfølgende skavler og rasfare langs denne kanten.

Returen fra Vadmark ned til Edland er bratt og foregår i tett skog/fjellbjørk dvs. fomlete og tung. Jeg vil isteden anbefale at etter at du har vært på Tandeskjei går litt tilbake (rett øst) før du går ned til Skinand. Herfra går det vanligvis scooter-slepe som går ned til vannet ved "d" i Skinand, her heter det Flothyl.

Sjekker du rutetidene til ekspressbussen, kan du foreta returen til Edland/Hovden smertefritt.

Tidsforbruke er en lang/grei dag. Jeg pleier å gå deler av denne traseen i påska. Starter da ved brua på Bjåi/Breivatn, før turen går i dalføret øst for Halsnutane. Etter å ha krysset vannet er det opp på Sæsnuten. Retur via utløpet av Grunnevatn, før turen går via Skinand og ned til Flothyl. Dette tar 5 timer uten stress på normalt føre.

God tur!

Gjest Anonymous
Skrevet

Obs!

Trykkleif: ha vært på Tandeskjei går litt tilbake (rett vest)

Skrevet

Takker for meget god rute beskrivelse. Vi har et stykke å kjøre, så vi legger antagelig vis inn en overnatting på fra lørdag til søndag. Da kan vi bruke litt tid til å gå opp på toppene også.

Jeg har to andre turprosjekter de neste helgene. Men om tre uker kommer jeg, vis ikke været er helt ubrukelig.

Jeg ser at det er lagt in en slags sti fra Skardstjøn til Haukeligrend. Er det noen som vet om dette er et sted det går ann å kjøre ned?

post-1183-133474410572_thumb.jpg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan sjekke ut forholdene nå til helgen. Skal på hytta og kommer til å treffe noen av de "innfødte".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.