Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig vart det skiføre i Trondheimsmarka


andersno

Anbefalte innlegg

Så vart det endelig skiføre i Bymarka. Det snødd i natt og i formiddag, men ut på formiddagen klarna det opp og æ klart itj å dy mæ - mått bare ta en tur opp i marka :D

Det vart itj verdens mest spennende tur, men 3 timer i marka fra lunsj og utover ga en del fine bilda som æ gjerne vil del med dokker.

Starta fra parkeringa i Granåsen og gikk oppover i retning Rønningen gjennom Strupen og med en liten avstikker mot Smistad for å ta en skijegerpost. Skijegerjakta tar mæ utom løypan og med dagens 5-10 cm silkesnø på toppen av en itj alt for hard skare var bare herlig.

Løypan va nyoppkjørt og smurninga va perfekt - overgikk mæ sjøl i dag ja :oops: . Gikk om Rønningen og tok av på "gul" løype mot Bjørktjønna. Men her va de itj my løype, uten at det va nå stor ulempe forholdan va bare så flott - 0 grader og sol og snø om enann :D

Ned mot Vellikvatnet vart det ei fin nedkjøring i nysnøen, akkurat passe bratt og akkurat nok skare te at det itj skar igjennom. Nedover mot Lauglovatnet vart farten vel stor, og en åpen bekk som plutselig dukka opp endte opp med 11 i stil(mao stående uten Telemarknedslag) - hoppet va på feil side av bekken :(

Fra Skarsleite kom æ inn på oppkjørt spor igjen og turen tebake gikk som et lyn. Det va fortsatt godt feste i sporan og sjøl om det begynt å frys på der vannet kom opp fra myra va forholdan flott helt frem te parkeringsplassen. Og etter 3 timer og 5 skijegerposter var det herlig å kom heim te middag.

På sånne daga e det herlig å vær trønder!

post-474-133474410387_thumb.jpg

post-474-133474410404_thumb.jpg

post-474-133474410414_thumb.jpg

post-474-133474410423_thumb.jpg

post-474-133474410432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kom meg på ski idag ja! tok trikken til lian etter matte 2-forelesing, og så kom vi oss etterkvart rundt gråkallen, og ned til byåsen butikksenter. ramla inn på "dagens løype" like ved skistua, og hadde lunsj baki der ein plass... primusen var med, og det gjekk heldigvis bra med gass :wink:

litt kluss på slutten av turen, men det var skikkelig herlig å komme seg på ski att :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jarle skreiv:

kom meg på ski idag ja! tok trikken til lian etter matte 2-forelesing, og så kom vi oss etterkvart rundt gråkallen, og ned til byåsen butikksenter.

Flott! Da kom vi oss ut begge to, men i to forskjellige deler av marka. Æ kjørt te Skogly på Ringvål der det e god parkering og gikk i mine egne spor fra i går over mot Bjørktjønna og etter hvert ned te Marka/Skjelbreia. Derfra opp Lindboløypa et stykke for så å ta sørover langs ei lite brukt løype som ende opp på den gamle Bynesveien mellom Gunnarslettbakken og Bergskaret - har itj gått den retningen før og de va artige nedkjøringa i puddersnøen. Slettes itj for bratt for en "gammel mann", men bratt nok te at de va verdt bryet - e glad for at gammasjer e oppfunne, hadd snø opp te knærn i utforkjøringan.

Retur videre over Bjørndalsmyra og forbi Rogntjønna med innlagt lunsjpause samt et møte med "Skogens Konge" på en av skijegerpostan - det vart te at vi ignorert kvaranner :wink:

Været va itj like godt som i går, men 5 tima i friluft e helsebot. Gikk knapt 2 km i oppkjørte løypa, resten for det meste der det hadd gått 1 -2 persona tidligar, eller mått brøyt løype sjøl 8)

Men litt løypelegging tåles når føret er så fint som nå :wink:

post-474-133474410482_thumb.jpg

post-474-133474410491_thumb.jpg

post-474-1334744105_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kom bak gråkallen, og skulle følge rød løype nedover mot ila igjen, men bomma solid, og enda uti ukjent område, måtte gå eit stykke på vegen, før vi kom oss på ski att og passerte kobberdammen og kom til fjellseter. før vi etterkvart fekk tråkla oss ned til sivilisasjonen att... var kjekt å gå i spor, istadenfor løype det stykke ved kobberdammen...

utan kart og lokalkunnskap vart det dog litt på måfå! men så herlig å komme seg ut... tenkte å prøve estenstadmarka iløpet av helga, føler meg litt dum når eg tek bussen gjennom byen for å gå på ski, når skiføre ligg nesten frå døra her på voll!

korleis er "frikjøringsmoglegheitene" i estenstadmarka? og er dei såkalla kanelbollane på hytta gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jarle skrev:

korleis er "frikjøringsmoglegheitene" i estenstadmarka? og er dei såkalla kanelbollane på hytta gode?

Jeg er nok ikke rett mann til å svare på spørsmålene, men generelt kan sies at Estenstadmarka er kjennetegnet av "bakke opp og bakke ned" så mulighetene er nok der. Nå er det jo ikke akkurat over skoggrensen, så problemet blir vel å finne de rette bakkene hvor det er åpent nok.

Selv foretrekker jeg terrenget sørover fra Styggdalen - dvs. viss du kommer fra Voll og går ut fra lysløypa på toppen av første bakke oppover fra Voll får du etter hvert en bratt bakke nedover før det igjen går oppover mot selve marka. Da holder du til høyre og viss du følger skiltingen mot Lomtjønne tror jeg det kan være frikjøringsmuligheter i kollene rundt Lomtjønna, men ikke spesielt lange.

Men ta deg en tur i helga og sjekk forholdene, men vær forsiktig viss du er redd for skiene. Det er ofte kort vei ned til steinene under løypa :wink:

På Estenstadhytta har det vært en del skifte av drivere de siste årene, så har ikke prøvd kanelbollene i det siste. Men sist jeg var innom var i alle fall servicen ok.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser slett ikke gærnt ut, dette her!

Er det noen som vet hvordan forholdene er i østlige Trollheimen eller i fjelltraktene rundt Budalen/Forelhogna for tiden? Er vel ypperlige skiforhold der nede nå, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nett vore ein liten tur i estenstadmarka, for å riste av meg siste restane av sixpacken frå igår :mrgreen: og for eit fantastisk vér! etter damejaktstarten heiv eg meg i skiklede og for opp i skauen. blåswixen satt som smurd (blå extra var det vel...)

gjekk frå voll studentby, opp bakken til den ubrukelege undergangen, og inn på myra oppå der... ned i dalen innafor dragvoll og opp i lia mot estenstadhytta. følgde så skiltinga mot liaåsen, sidan eg synest å hugse at det er høgaste punktet? oppå "platået" låg sola over myrene og alt var berre fantastisk :wink:

utsikten frå liaåsen mot sylan (i presume) var heller ikkje nokon nedtur...

tok samme vegen tilbake, sidan eg ikkje er så kjent i området. så no sit eg og lukter svette og et kvikklunsj på hybelen.

post-339-133474410525_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jarle skreiv:

utsikten frå liaåsen mot sylan (i presume) var heller ikkje nokon nedtur...

Velkommen til klubben :mrgreen:

Blir like glad hver eneste gang jeg sitter på benken ved Liaåsen og ser innomver mot Sylan. Har ennå ikke klart å fastslå om jeg ser selve Storsylen derfra, men i teorien skal man kunne skimte toppen hvis man ser like til høyre for enden på Jonsvatnet som ligger på østsiden av Liaåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser Storsylen og Lillsylen godt fra Liaåsen dersom man er heldig med været. Man må kikke litt til høyre for Fongen (stor, rund topp).

Jeg lurer også på om det ikke kan være Helagsfjellet (Sør-Sveriges høyeste fjell) man ser i det fjerne enda litt lenger til høyre. Hvis det ikke er Helagsfjellet, så er det vel de litt mer nærliggende Skardørsfjellene på vår side av grensen, sør for Syl-massivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom akkurat inn frå kveldstur til liaåsen, og det var skikkeleg herleg! medan skodda ligg tett her nede på voll, er det skyfritt og måne som kastar skugge oppi høgda! bomme ørlite på smøringa idag, men det gjekk greit likevel, særleg der dagens snøfall fremdeles låg. passerte tydelige tegn på at skogens konge har skrensa rundt i løypa, og trur eg skimta rævva på ein på veg ned att...

men det vart altså kvikklunsj og vatn på liaåsen kl 2040 som var høgdepunktet! tok nokre bilde, men kameraet tullar litt no, så bilda får evt komme etter dusj og matlaging!

så var det gjort,,, bilda er her!

post-339-133474410654_thumb.jpg

post-339-133474410663_thumb.jpg

post-339-133474410671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser Storsylen og Lillsylen godt fra Liaåsen dersom man er heldig med været. Man må kikke litt til høyre for Fongen (stor, rund topp).

Jeg lurer også på om det ikke kan være Helagsfjellet (Sør-Sveriges høyeste fjell) man ser i det fjerne enda litt lenger til høyre. Hvis det ikke er Helagsfjellet, så er det vel de litt mer nærliggende Skardørsfjellene på vår side av grensen, sør for Syl-massivet.

Jepp. Se bilde tatt søndagen.

post-794-13347441068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Se bilde tatt søndagen.

Er du sikker på at dette ikke er Skarvan? Jeg var på Liaåsen på lørdag, og husker jeg så de samme fjellene. Toppen helt til venstre i bildet ser ut som Røsshaugen (1111 moh.) synes jeg. Men jeg skal ikke uttale meg om det er mulig å se Syl-massivet lenger sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus skrev:

Er du sikker på at dette ikke er Skarvan?

Det er nok Skarvan som er til høyre på dette bildet. Sylan ligger lenger mot høyre og problemet med Storsylen er at den delvis skjules av et fjell som ligger mellom den og Liaåsen.

Har lett gjennom bildene mine tatt i den retningen og legger ved et som dessverre ikke viser Sylmassivet klart, men Fongen og Ruten ligger litt til høyre for den grantoppen som stikker høyest og Sylan enda lenger til høyre. Skarvan lengst til venstre.

post-474-133474410706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pleid en sår hals i noen dager nå, og har irritert meg over at det var så fint vær i helga og måneskinn på kveldene. Men i dag bestemte jeg meg for å trosse sørøsten og ta en tur i Strindamarka.

Det startet dårlig, løypene opp fra utgangspunktet mitt var fullstendig ødelagt av fotgjengere. Strindamarka er håpløs i så måte, i dag fulgte jeg fotspor helt opp til Liaåsen :D

Men kom etter hvert inn på løyper som var preparert i dag, og selv om maskinene ofte hadde vært ned på steiner og jord slik at løypene var fulle av møkk, var det kjempeforhold. Valgte løyper ut fra et ønske om å gå minst mulig i vinden og lyktes bedre med dette enn de norske smørerne nede i Italia med smurningen :D Vel oppe på Liaåsen skulle jeg se om jeg kunne få et brukbart bilde innover mot Sylan, men disen var for tett bortenfor Skarvan :!:

Hjemturen ble lagt om Rossmo og Austlimyra ut fra en ide om å få vinden i ryggen. Kjempeflott nedkjøring(merket Bratsberg) sørover fra Liaåsen, beskjedent med motbakker og med vinden i ryggen fikk jeg en flott tur heimover. Valgte litt annen vei siste stykket og selv om jeg måtte bære skiene nedover en fottråkket bakke, fikk jeg en kort nedkjøring i løs fokksnø det siste stykket - som endte i et anleggsområde.

Halsen ble ikke noe bedre, men humøret var utrolig mye bedre etter turen :D

God helg til alle sammen ;)

post-474-133474410814_thumb.jpg

post-474-133474410822_thumb.jpg

post-474-133474410832_thumb.jpg

post-474-133474410842_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.